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2023.04.08
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再興 THE KAISHA 日本のビジネス・リインベンション [ ウリケ・シェーデ ]

0:00
この本で私が疑問に思ったのは、30年間も日本の悪いニュースが続いたのに、どうして日本は
0:08
消えたのか、なぜ消えないのか、20番目の経済大国を知れ
0:13
日本は、この停滞期をかなり安定した状態で乗り切ることができた。
0:19
社会とても素敵な清潔で安全な街uhとand
0:24
そして、その代償として、非常に強い、アメリカの選択であるDog Eat Dog
0:32
として、私たちはそれを右のええと呼び出すように私はそれが選択の選択だと思うあなたはそのようなモデルは、一種のことができます。
0:39
を理由に、世界のロールモデルとなる
1:30
おつかれさまでした
1:51
この数十年、私は日本との間を行ったり来たりしています。
1:57
として、9年間ここに住んでいました。
2:03
学生時代、ヒッチハイクで日本中を回った。
2:08
の客員教授を務めていたのですが、その時はとても楽しかったです。
2:15
サバシ大学、そして幸運なことに、客員研究員として参加することができました。
2:22
毎年、様々な研究機関で客員教授を務めている。
2:29
パンデミックはもちろんですが、例年、私は日本へ来ています。
2:34
何度も何度も、日本では何が面白くて好きなのか、何が魅力的なのか
2:39
想像してみると、最初は大学生だった私が
2:46
言葉に惹かれ、漢字にとても興味を持ち、当時は
2:53
機械式のタイプライターはなかったが、このようなタイプライターがあり、あまりに複雑だったため、日本では
3:00
は、ビジネスや手書きをすることで、経済的な成長を遂げました。
3:06
80年代には超大国と呼ばれるようになったが、実際には興味深い種類のものがある。
3:12
というのも、私は、「なぜ、このような事実があるのか」を理解するために、ストーリーを貫くヴィネットの
3:18
ファクトの発明は、日本のビジネスにとって非常に重要であった。
3:23
ご存知のように、小さな汚れがあって、それがどれなのかわからないし、日本のビジネスもそうだった。
3:30
を手書きで行い、その後、日本の企業も手書きで行いました。
3:36
そのため、私はファクシミリに関するケースを教えました。
3:44
最近の本は、デジタルトランスフォーメーションとファクトについてです。
3:49
として、私の人生に戻ってきた。
3:54
日本があまり良くないと思うのは、日本人は、日本人のことをよく冗談で言っていることです。
4:00
には、FAXが広く使われていることをお伝えしておきます。
4:05
アメリカにも、事実しか認めない政府の部分があるんだ。ああ、そうなんだ。
4:10
世界で唯一FAXを使用している国である日本がメディアに取り上げられる
4:15
そうそう、そんなことは全然ないんだよ。
4:22
フォームを送信したりすると、実際にFAXを送らなければならないので、あまり厳しいことは言わないでください。
4:29
FAXをキーワードにしたのは、日本という国を語る上で欠かせないからです。
4:35
過去数十年間、私たちはイノベーションを起こすことができませんでした。
4:44
FAXは、日本ではシンプルなもので、昔とあまり変わりません。
4:51
1990年代のバブル崩壊で、多くの人が、あるいは、多くの人が、バブルの崩壊を経験しました。
4:58
日本を変えようとしたとき、多くの人が「カイカク」と言ったが、なぜこんなに時間がかかったと思う?
5:04
日本がデジタルトランスフォーメーションやイノベーションを起こすには、30年かかると思う。
5:10
日本を変えるためにいろいろなことをやったと思いますが、時間がかかりすぎたと思いますか?
5:17
日本がゆっくり変化していくための方法だと思う。
5:23
トレードオフの話なので、よく耳にするのは、「あなたは知っている」ということです。
5:31
日本のイノベーションのエコシステムは良くないと思う。それは、正しいことの背後にある別のもので、人々はこう言う。
5:40
シリコンバレー......もちろん、その通りです。
5:45
シリコンバレーでない理由は、私が思うに
5:50
日本社会ならシリコンバレーのスラッシュ&バーンに味をしめそうだ I
5:56
というのは、Googleの数だけ10万人がいる、あるいはGoogleが特別な存在である、ということだ。
6:04
シリコンバレーでは、1万から10万件の失敗があるそうです。
6:11
アメリカ人は失敗が好きなわけではありませんしね(笑)。
6:18
は、誰も失敗したくないし、そして、アメリカにはない
6:24
確かにラフなシステムだが、しかし、日本社会はそういうファッションを望んでいないと思う。
6:32
の部分と......似たような話をすることができますね。
6:37
これを変えるのに、20年かかったということだ......何をやっているんだ?
6:43
私たちは、これを一世代に一度、社会に与えているのです。
6:51
私たちが知っているような終身雇用という事実に適応するために、あなたは気づいています。
6:58
しかし、私の印象は、このようなものです。
7:06
多くの若者は、もう昔の息子にはなりたくないと思っている。
7:13
そのため、終身雇用を理由に、そのすべてを捨ててしまうのはやめましょう。
7:20
には、ポジティブな部分がたくさんあります。
7:25
終身雇用のコストを削減する。
7:32
(1)会社勤め、(2)会社勤め、(3)会社勤め、(4)会社勤め。
7:39
日本が停滞しているわけではありません。スローは停滞ではありません。
7:47
このスローの結果
7:52
日本が改革に成功したのは意図的なものだった。
7:59
この停滞を、かなり安定した社会で、とても素敵な清潔で安全な街で
8:06
私の知る限りでは、大きな政治的混乱もなく、他のどこかの国とは比べ物にならない。
8:12
の国々と......そして......それは......それは......とても素敵なことです。
8:19
これは大きな成果です。つまり、30年間の停滞と
8:27
日本に来るたびに、私はただ驚いています。
8:32
そして、その代償として、非常に時間がかかるということです。
8:38
はトレードオフの関係にあり、アメリカの選択は超高速DOG EAT DOGと呼ばれるものである。
8:47
少なくともシリコンバレーでは、妖精の「カットスロート」ですね。
8:55
(ブックライブ)は月額制ではなくて、購入する壊して直して、作って、失敗して、そうして、そうして。
9:00
というのも、一人の人間が、一人の人間に
9:07
失敗は他人のチャンス、自分の不況は他人のチャンス。
9:14
日本では、より測定されるので、高値と安値はありません。
9:21
は、高くもなく低くもなくという感じですが、その分、メリットは
9:26
あの......あの......あの......あの......斬り合いは、アメリカほど痛くないし、害もないので、わかるんですけれども
9:34
日本人が明らかにこの方法を選択する場合、私は選択だと思います。
9:42
というのも、もっと違うやり方があるはずなのに、それをしないのですから。
9:47
シリコンバレーを褒めすぎるのもどうかと思うので、世界のロールモデルのような存在になりたいと思います。
9:54
世界の他の地域を見ても、必ずしも大規模で破壊的なものばかりではありませんし。
9:59
イノベーティブ ああ、シリコンバレーは素晴らしいですね。
10:08
本当にその通りだと思いますし、文言も変更されているので
10:13
素晴らしいが、誰もが楽しめるものではない。
10:20
日本のシステムは、ドイツとそれほど変わらないと思います。
10:27
ヨーロッパにもいくつかありますし、また、ロールモデルという意味でも、これはこれでアリだと思います。
10:34
他のアジア諸国が見ている......ああ、だから私たちは実際にイノベーションのエコシステムを持つことができるのだと。
10:40
というのは、社会にとってそれほど有害なものでもなく、そうでないものである。
10:48
それはそれで魅力的なのですが......。
10:54
には、それぞれ独自のイノベーション・エコシステムが存在するはずです。
11:00
日本のイノベーション・エコシステムは栄養を与えなければならない場所である、という話をやめました。
11:07
というのはあまり良くないし、グローバルというのもあまり良くないし、似たようなものというのはマイナスばかり。
11:13
日本のスタートアップは、大企業から見れば、ネガティブな話ばかりです。
11:20
しかし、実際には、この20年間で、このシステムは成長してきました。
11:25
を開始する機会が非常に多くなっています。
11:30
自分の会社で、いろいろなことをやっている。
11:36
として、日本経済に貢献しているシステムである。
11:42
また、これを何らかの欠陥があるものとして考えるのではなく、もしそうであれば
11:47
それにしても、ビジネススクールがロールモデルであるかのように、日本について語る人があまりいないのはなぜなのだろう。
11:52
とか、そういう謎があるのですが、実際にはもっと多くの事例があると思います。
11:59
日本企業は、あなたが思っている以上に、ビジネススクールで採用に関する事例が紹介されています。
12:07
AGCやNECの事例を紹介します。
12:13
しかし、その一部は、実は、その
12:18
日本の解説に共通する国内はネガティブである ああ、それは興味深い指摘ですね。
12:25
日本文化のいいところでもあるんだけどね、自虐的なんだよね。
12:31
しかし、この製品は、そのようなものであり、それは素敵なものです。
12:38
でも、それが英語に翻訳されるような世の中になった。
12:44
新聞に載らないなら、Deep Lの右に出るものはいないでしょうから、もしあなたが何か言うなら
12:51
が真実となることが多いので、このような
12:57
成功したときの謙虚な気持ちを表現している。
13:04
は、英語にうまく翻訳できないので、もし私たちができることなら
13:11
シナリオを変える そうです。そして、違うというのは、悪いとか良いということではありません。
13:17
を見ることで、より多くの人があなたの本を読むべきだと思うのです。
13:26
私は日本人ですが、特に経済の話をするときは、「なぜ?
13:33
私たちはとても悪いとか、そんな感じで、日本ではよくある話なんです。
13:39
about POV it's all about the point of view um what what do you want to?
13:44
というような質問をすると、「そうなんだ、そうなんだ」と納得する。
13:51
故障解析をしていると、故障のラビットホールに入り込んでしまう。
13:56
しかし、「なぜトヨタは世界一のカードなのか?
14:02
会社とはまったく別のラビットホールだ。そう、だから今、あなたは、そしてあなたは、トヨタ自動車の生産だと言うかもしれない。
14:08
システムですが、それも日本の......やはり日本のカップ......非常に
14:13
日本のやり方は面白いですね......そういえば、なぜプレイステーションはまだあるのでしょう?私はゲーマーではありませんが、そう言われています。
14:19
最高だ最高だ最高だ......それはどこから来たんだ?
14:27
この本で私の質問に答えてくれたのは、30年来の悪い癖がよく出たからです。
14:32
日本からのお知らせ 日本が好きでないのはなぜか 消えてしまったのはなぜか あなたでないのはなぜか
14:39
20世紀を知る......そう、それはまだ大きい......まだ成功している......だから
14:45
震災やパンデミックの後でも、何かが動いているのは事実です。
14:51
というのも、この間も、あなたが言うように、改革が行われていたのです。
14:58
橋本首相と、人間工学の話があって、そのたびに、「これはいい!」と思った。
15:04
日本経済全体が衝撃を受けた リーマンショック 震災 あなたはすべてを知っている
15:10
を見ると、ある観点からは、いろいろなものがありますね。
15:16
日本の成功した企業は、本当に優秀なんだ。
15:23
このような混乱がありながら、これらの分野で世界のリーダーとして登場した。
15:28
ニッチ......コート上ではとても印象的なんですが、ある人はこう主張します。
15:34
日本人はもっと怒っていいし、安定しているのはいいことだが、自分が知っているのは
15:40
ウォール街を占拠せよ、とは言わないが......人々は、そのように考えている。
15:46
もっともっと声を上げるべきだし、あの......あの......あの......声を上げるべきなんだ。
15:52
安定した、非常にアンゼンの代わりに変化する
15:58
しかし、彼らはそうではない そう彼らはそうではない だから、それは選択だ それは選択だ それは選択だ つまり、あなたは良いということだ つまり、あなたは良いということだ
16:06
この国では定期的に選挙が行われ、民主主義国家であることは明らかです。
16:15
どうにかして、そして、老人だけが政治を決めるというのは嘘だ 老人は投票するけど、でも
16:21
私の理解では、現在、日本人の71人が正しい数字です。
16:27
の大多数が65歳未満であることを意味します。
16:34
この国の人々は若い......もしあなたがそれを変えたくないのなら、あるいはあなた以外の誰かに投票したいのなら......しかし、人々はそうしない。
16:41
これは明らかに、人々が好むものである。
16:47
アメリカ人なら、もっとデモをするべきだ、あそこに行くべきだ、と言ってくれるだろう。
16:54
そうですね......難しいですね......そして、それは私の仕事ではないのですが......。
17:01
私のテーマは、「どのような企業が、どのようなことを行っているのか」ということです。
17:06
は、不満があって辞めたくなるような会社もありますが、私は実際に励まされたと思っています。
17:12
tenchakuさん 労働の流動性は本当に高まっていますね。
17:19
業績不振の企業でも、撤退することは可能です。
17:24
そのため、新しいモビリティがあるのです。
17:31
ただ、変化をもたらすための静かな方法、静かな方法のようなものですが、しかし、事実として
17:37
静かだからといって、それがないとは限らない......それはいいことだ......ルースカルチャーとタイプについて話そう......そうだ
17:43
このフレーズをよく使っているようですが、詳しく教えてください。
17:54
昔、日米貿易戦争があったとき、文化があった。
18:01
日本の食文化は違うから、日本の牛肉は輸入できない」とよく言われます。
18:06
また、それはかなり愚かなことでしたが、新しいフレームワークが開発されています。
18:11
とか、経営研究とか、人類学でいうところのタイト・ルーズとか。
18:18
理論と、それは......とても慎重に行われた......研究であり、チーム教授がいる
18:28
世界一周 アンケートを持って33カ国を回った
18:34
そのため、彼らは文化を行動としてとらえ、次のようなことを望んでいます。
18:40
どの程度までが正しいのか、どの程度までが正しいのか、どの程度までが正しいのか、どの程度までが正しいのか、どの程度までが正しいのか。
18:46
というような質問がありました。
18:52
レストランでヘッドホンをしていても大丈夫 エレベーターで食事をしても大丈夫
18:58
授業中に笑うのはいいのか、歌うのはいいのか?
19:04
街並みについて、あなたの頭の中に答えはありますか? イエス・ノー イエス・ノー 日本にはないかもしれない
19:11
街で歌う人はあまりいない、右も左もない、元素はすべてある
19:16
エレベーターの中にあるこの看板は何も語らない エレベーターの中には何も入れられない それは本当だ
19:22
アメリカではこのような質問をするのに対して、カリフォルニアの人たちは
19:37
ということは、この回答で測定できるものは何かと考えると、やはり
19:42
ということで、答えは、うーん、絶対にそうだ、たぶんそうだ、わからない、ああ、たぶんそうだ、いや、絶対にそうではない。
19:51
回答者が納得しているのか、なぜ納得しているのかが測定できる。
19:57
みんな、そんなことできないよって言うし、強度はどうなんだろう?
20:02
そうすることで、そのルールへの賛同度や人々の熱量を測定することができる。
20:09
そのため、私はいつも、東京のゴミ収集の例を使います。
20:15
これは、巨大な都市であるため、誰もが非常に意識しなければならないことであり、また、もしそうであれば、そのようなことはありません。
20:20
でも、私たち外国人には、そのようなルールはないんです。
20:27
そのため、私たちはアパートに引っ越しましたが、すぐにパンフレットを作ることになりました。
20:33
の一員になりたいので、もちろん、私はこれを正しく行いたいのですが、それは月曜日と火曜日です。
20:39
社会で、ヘナヘナされるのは嫌なので、よく注意しています。
20:46
試してみたので、出かけてみると、月曜日なのに火曜日と勘違いしてしまい
20:51
私は間違ったゴミ袋を手に持っているのですが、それを落とすのか、それとも自分のアパートに持ち帰るのか。
20:57
通りの向こうから入ってくるので、非常に厳重に管理されています。
21:04
ルールがあり、実際、逸脱行為に寛容ではない、つまり、人は不正をするものだ
21:10
しかし、ほとんどの場合、人々はそれを正しく行おうとし、それを正しく行おうとするのですが、あなたはそれを行うことができませんでした。
21:15
アメリカでは、このような文化がありません。
21:23
正しい行動とは何なのか、また、私たちの高い強度は何なのかについて合意する。
21:30
という場所と、「そんなの関係ねぇ」と言われそうな場所とがある。
21:38
その研究者たちによって定義されたものであり、日本では、あなたが想像したように、それは窮屈な場所である。
21:46
ノルウェー、マレーシア、韓国と並んで、ドイツはやや厳しい。
21:53
アングロサクソン系はもっと緩い ニュージーランドはとても緩いです
21:58
は想像がつきますが、そうですね、基本的にその意味するところは
22:03
日本の文脈で、再発明のような変化を管理したいのであれば、um uh
22:09
几帳面でなければならない。
22:16
明日からエレベーターの中で何をしても構わないと言う。
22:21
そのため、人々はその意味がわからず、周囲を見回し、「これからどうすればいいんだろう」と考えるでしょう。
22:26
日本人の硬直した側面を打ち破るために、他の人を見てみましょう。
22:34
文化やビジネス文化は、非常にゆっくりとした時間が必要です。
22:39
例えば、クールビズは素晴らしいので、その時間をなくしましょうということで、これを開始しました。
22:45
セミナーで、タイヤの外し方を教えてもらいました。
22:51
を再定義することになりました。
22:56
そのために、正しい行動をとるには、とても理路整然としなければならない。
23:03
カリフォルニアの人たちから賛同を得て、「よし、明日も頑張ろう」と思えるようになった。
23:10
でも、その場合、カオスのように正しいことをすることができないので、失うことになります。
23:16
日本では常に混沌とした場所を管理することになる。
23:21
それは......実は、ある一定の方向に向かって管理する方がずっと簡単なんです。
23:26
というのも、一旦、あなたの後ろに人がいれば、彼らはただ、みんながやろうとしていることをやってくれるからです。
23:32
そうですね......だから、CEOが一定の方向性を示すと、その通りになると思います。
23:38
日本人はチームワークを大切にするのが得意だし、前に進んでいくのがわかる。
23:43
そうですね......実は今、私が研究しているのは、どのように管理するかということなんです。
23:48
そのため、必ずしも国の文化を変えることができるとは思いません。
23:56
それは重要な点です。このようなルールが存在するのは、理由があるからです。
24:01
憲法に書かれていることを、誰かが規定したのです。
24:07
ゴミは何の役にも立たないし、消えていくだろうし、人々は逆らうようになるだろうし......。
24:15
東京は、アシュリー姉妹のことをとても誇りに思っています。
24:23
として、世界のシステム
24:28
その国がなぜそうなのか、私が提起した他の側面は、次のとおりです。
24:33
タイトは、外的ショックがあり、外的ショックがあるときに
24:39
というのも、カオスになれば、それはそれで困るからです。
24:44
それはまずいな......そうだ、地震だ
24:49
東北地方太平洋沖地震が発生した後、日本では
24:54
カトリーナの後のアメリカ人の行動については、多くの比較がなされていました。
25:00
ルイジアナ州の大洪水と、東北の人々の行動。
25:08
と東京と......完全に2つの異なるものである。
25:13
厳しい文化にはコストがかかるが、大きなメリットもある
25:19
というのも、クライシスの瞬間は、日常生活で撮影する際に、すべてのメリットを享受することができるからです。
25:26
会社を設立するのは難しいし、堅苦しいし、でも、でも、でも、トレードオフなんだ。
25:33
そして、人が物事を行うには理由がある。
25:40
このビヘイビアは何のためにあるのでしょうか?
25:47
もしそれが目的にかなっているならば、文句を言うのはやめて、感謝しましょう。
25:52
ファンタスティックもそうですが、シリコンバレーは非常にゆるい場所です。
26:01
みんなが自分のやりたいことをやるから、より多くのイノベーションが生まれ、よりクレイジーな革新的アイデアが生まれる。
26:08
がある場合、その同意はあまり得られませんが......。
26:13
というのも、魔導士時代以降の歴史を見ると、そのような状況になっていることが多いからです。
26:20
第二次世界大戦は、日本人が衝撃を理解した後、我々は直進した。
26:26
イノベーションを起こすためには、第三の衝撃が必要だと思いますか?
26:32
そのため、この国の文化は、「できる」「できる」と思っていません。
26:38
地震であれ、台風であれ、どんなものであれ、これらの目的を果たすことができます。
26:45
という事実について、人々はとても喜んでいます。
26:52
災害時に何をすべきかは誰もが知っていることで、それが正しく機能している。
26:59
小さい設定でも大丈夫なので、行った時の挙動は
27:05
交響曲のコンサートへ ベートーヴェン......ごめんね
27:13
でも、カラオケに行った時の行動は全く違いますよね、野球場とか。
27:20
そして、それらは行動であり、私たちは、ベートーヴェンに行くとき、私たちは同意する。
27:27
私たちは静かに座っているのですが、アメリカ人ですらこうなんです。
27:34
ベートーヴェンが私たちの夏を支配しているのと同じように、世界もまた、私たちの夏を支配している。
27:39
厳しい文化にもアウトレットはあります。でも、基本的に私が言いたいことは
27:45
これは、設定によって行動が異なるので、企業によって行動が異なるということです。
27:53
そのため、荒天やリクルートでの行動とは大きく異なっています。
27:59
ある日本通信の会社では、ある砂糖の会社では、住所が違っていて、お互いに話が通じないということがありました。
28:05
文化とは行動であると考えるなら、さまざまな方法......。
28:11
実際に変えるのはとても難しいことです。
28:17
が、実はこれが私の次の研究課題なんです。だから、それについて研究するつもりです。
28:22
文化......ゴミについて......日本人が海外に行くのを見るにつけ
28:28
のプラスチックラベルを剥がすことさえしない。
28:33
ペットボトルを捨ててしまうのは、なぜなのか、いくつかの研究があります。
28:39
そうなんです、私たちはある場所に行くと、その場所に溶け込もうとするので、周りを見渡すんです。
28:46
他の人たちは何をしているのか、そして私たちは全く同じことをしているのか。
28:52
で、みんなが見てるんだけど、ドアに戻ってないんだよね......それもそうだよね。
28:59
自分が知らないことを知っている、あるいは知っていると思い込んでいる、そういうことですからね。
29:05
実際に行動を変えることができるのです。だから、私が研究している企業は
29:10
がやろうとしていることは、社員が会社についてどう考えるかを変えることです。
29:16
会社での役割や行動、お互いにどう影響しあうか、そして
29:22
えーと、ところで、これには長い時間がかかるし、大変な作業なので、これを見るにはしばらく時間がかかると思いますが、でも、間違いなくえー。
29:30
このメカニズムを利用すれば、人々は自分に合わせようとして、もしかしたら、そうかもしれないと言うことができる。
29:38
ネクタイなしでもいいのか、それとも......どんなネクタイでもいいのか......。
29:44
次の波は、在宅勤務だ。
29:52
グローバルな競争の中でより効果的に働くにはどうしたらいいのか?
29:58
とか、「イノベーションのためにもっと効果的な方法はないか」とか、そういうことを、日本社会は考えているのでしょうか。
30:04
というのも、彼らが英語を公用語として使っていることを見ればわかるように、より緩やかな文化になっているからです。
30:10
今後、日本社会に移民が増え、より多様化すると思う。
30:17
楽天で働く人たちは、ロケットにいるときはとてもルーズだと思いますが、行くときは
30:23
ゴミを分別するのは面白いですね。そうですね。
30:30
社会に貢献したい......ゴミは分別する......そうだ、そうしよう。
30:35
毎日、カラオケに行くようになった。
30:43
職場にいるときは、家にいるときとは違うんだ。
30:49
地下鉄の中では、マナモードやその他もろもろがありますし、それから、喫茶店に行くときは、そうではないかもしれません。
30:57
だから、海外に行くと、外人さんが、こんな風に話しているのを見かけます。
31:04
電話では1週間ほどかかるので、地下鉄で騒いでいるときは、このように
31:10
到着しても、7日ほどでトーンダウンしているのがわかる。
31:16
もし、あなたの住んでいる道路がとてもきれいであれば、そのようなことはないだろうという研究結果があります。
31:22
汚い通りにいるときよりもポイ捨てされることが多い 汚い通りにいるときは、すでに汚れているのだから、わかるだろうが、もしそうなら
31:29
ドアだ......いや、これはクリーンだ......落とさないぞ......そうだ、俺たちは合図を出す......そう呼ばれているんだ
31:37
社会的証明 私たちは、周りの人からのものを手がかりに、そして
31:43
日本人がシリコンバレーに行くと、彼らはこう言います。
31:50
このゆるやかな文化の中で、突然、多くの企業が
31:55
今、彼らは、従業員をシリコンバレーに連れて行って、こうして考えているのです。
32:00
2週間かけて、呼吸が緩くなるようにするんだ。
32:06
馴染んできたところで、会社をどう変えていくかを考える練習をしましょう。
32:12
イノベーション・ツーリズムというのは、ちょっと意地悪な言い方ですが、実はとてもいいことだと思うんです。
32:18
日本の伝統的な企業が、バレーの上で寝られるくらいの人数を連れてきているのであれば、十分な人数を連れてきているのでしょう。
32:23
その結果、この国の文化を変えることができるのです。
32:30
最後に、"unseen "という非常に興味深いコンセプトについてお話したいと思います。
32:37
あなたの本にも書かれていますが、それはこの種の話の一部です。
32:44
ヒッチハイクで移動し、日本語はあまり話せませんでしたが、当時は日本が建設ラッシュで
32:50
そして、この緑十字を見たとき、不安でいっぱいになった。
32:56
ということで、これは国語の標語に違いないと思いました。
33:01
そして、ナノトーマスも似たような表現がありますよね。
33:08
を確認し、そして、それはこの......この......の一部である。
33:13
デンジャーを中心としたビヘイビアを知る
33:19
地震に由来するものだと思います。
33:25
というのも、もしみんなが不安な気持ちでやっていたら、リスクテイカーは生まれないし、イノベーションも生まれないからです。
33:31
私は日本の大きな組織で長い間過ごしてきましたので、革新的なものはありません。
33:37
大企業における3つのタイプの行動を観察した。
33:43
適切であること、つまり丁寧であること、そしてそのような......。
33:49
センスとは......つまり特徴であり、適切であること、つまり馴染むことである。
33:55
グリーンや何か正しいことをし、コストをかけないようにする。
34:03
inconvenience others 多分、英語に訳すと、dude yeah I mean inconvenience but but but but it really is です。
34:10
"ドント・ロック・ザ・ボート "と言いたいところだが、"ドント・ロック・ザ・ボート "は波風を立てないように、ただひたすら進むだけだ。
34:18
その流れに身を任せ、それに同意するのであれば、いかなる変化もあり得ないのです。
34:24
しかし、もしみんながいつも礼儀正しくて適切であれば、仕事に支障をきたすようなことはないでしょうから、変化はないでしょう。
34:29
幸せなことに、3つのうち2つは、実際にやっても大丈夫だと思う。
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そのため、非常に礼儀正しく、非常に適切であれば、実際に仕事をすることができます。
34:40
そうですね、だから改革派がやっているのは、丁寧でありながら同時に
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というのも、私たちは完璧な人が好きなわけではなく、少し欠点がある人が好きだからです。
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しかし、あなたは大企業で働きながら、次のようなことを決めているのです。
35:02
スニーカーで出勤すると、「いい靴を履いていない」と言われる。
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それはドレスコード違反だが、それ以外は非常に礼儀正しく、あなたは決してロック・ザ・ボート・ユー・ゲットではない。
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というわけで、改革派はこれを演じることができ、次のようなことができる。
35:22
会議での発言は、適切なもので、ボートを揺るがさないのであれば、それはそれでいいのです。
35:29
無礼講の軽率な行動もあれば、とても親切で丁寧で、実際に何かをすることもある。
35:35
というのは、変化をもたらすものだから、その中でさえ、希望がある。
35:41
日本という窮屈な環境の中では、確かに変化もあり得るが、緩やかな場所とは異なるプロセスである。
35:48
3つのうち2つはマジックナンバーのようなもので、それは私が思うに、それは私が観察したもので、それは本当です。
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日本の政財界の改革者の多くは、タイ服を着て礼儀正しくしているが、その思想は狂っているのだから。
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そうそう、そういうのを聴かされると......そうなんだ、そうなんだ、そうなんだ、と。
36:05
というのも、彼らは1つしかやっていないからだ。これと対極にあるのが、ヤクザだ。
36:11
彼らは失礼なウルサイであり、私たちが嫌いなように彼らはボートを揺さぶります
36:18
ある人がネクタイを締めていると、私たちはその人の話を聞いて、「もうやめてくれ」と言うことができる。
36:25
このように、大臣や直属の部下を集めて、実際にそれを行うのです。
36:33
という名前の人がいたのですが、彼はまだ100kgくらいに痩せていて、私が知られるようになったのはそれからです。
36:40
を相手に勝ちたいのであれば、彼らは
36:47
中国をはじめとする超大型プレイヤー
36:52
ダイエットをしなければならないのです。
36:59
私はニッチ戦略と呼んでいますが、(続く)

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再興 THE KAISHA 日本のビジネス・リインベンション【電子書籍】[ ウリケ・シェーデ ]

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came as a student and I hitchhiked around Japan oh in the old days that was
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a lot of fun and then I came back as a PhD student and then I was a visiting professor at
2:15
sabashi University and then I have been very fortunate to have been a a visiting
2:22
scholar visiting professor at various research institutions and so every year
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not doing the pandemic of course but but normally every year I come to to Japan
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several times so what made you like interesting in Japan what's fascinating
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imagine I you know uh there I was initially as a college student I I was
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drawn to the language I was very interested in kanji and at the time
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there was no typewriter that was a mechanical typewriter but it was like this and it was too complicated so Japan
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was doing business and handwriting and and it was growing as an economic
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superpower in the 80s and there's actually a kind of an interesting sort
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done in handwriting from the writing right um and then I I the Japanese companies
3:36
combined to dominate the global facts machine industry yes so I taught a case on the fax machine and then my most
3:44
recent book is actually about the digital transformation and the facts is
3:49
back in my life as a you know currently I guess as a sign for
3:54
you know what's not so great about Japan is people making a lot of jokes about
4:00
about their widespread use of fax machines although I'll tell you that in
4:05
the United States too there are parts of government that only accept facts oh there it is oh yes yeah it's not just
4:10
Japan on the media that depends the only country in the world using fax machine
4:15
yeah no that's not true at all oh yeah yeah there there are certain parts of the you know in the United
4:22
States you submit a form or something you actually have to fax it so let's not be too harsh on okay it's interesting
4:29
you brought a fax machine as a key phrase because when we talk about Japan
4:35
over the past decades we cannot innovate uh the last decades uh very few women in
4:44
the workplace we think about negative terms and fax machine is kind of simple in Japan not changing so um since the
4:51
burst of the bubble economy you know in the 1990s just many uh people or
4:58
um trying to change innovate Japan and there was a lot of you say kaikaku why do you think it took so long it took 20
5:04
or 30 years for Japan to start uh the digital transformation or innovate yeah
5:10
companies such as you know they did a lot of things to change Japan but do you think it took too long or is
5:17
it a way for Japan to change change slowly so you know I think that's just a
5:23
um a story about trade-offs so the you know I often hear that you know
5:31
the Japanese Innovation ecosystem is not good it's behind there's another behind what right and people say Well it's not
5:40
Silicon Valley yeah and that's of course true
5:45
um and and the reason that it's not Silicon Valley is because I don't think
5:50
Japanese society would have a taste for the slash and burn of Silicon Valley I
5:56
mean for every Google there are a hundred thousand or Google is special anyway for every startup company that
6:04
you know from Silicon Valley they are anywhere between 10 and 100 000 failures right and that's
6:11
just very destabilizing and it's not as if Americans like to fail [Laughter]
6:18
nobody wants to fail right and and and and and the United States doesn't have a
6:24
rougher system for sure but but but I don't think Japanese Society wants that that sort of fashion
6:32
part and uh you could tell a similar story about the
6:37
that it took 20 years to change this well what are you doing well
6:43
we're giving this it took one generation we're giving Society time to
6:51
you know realize to adapt to the fact that lifetime employment as we knew it
6:58
is you know is going to phase out and you can see it now right a lot of you you tell me but my impression is that a
7:06
lot of young people don't want to be a son anymore of the old anymore right it's no longer as attractive it's still
7:13
attractive to some that's great right that's fantastic so let's not throw all of that away because lifetime employment
7:20
has a lot of positive yes uh you know parts to it but let's
7:25
get rid of the costs of Lifetime employment including giving more flexibility to people who don't want to
7:32
be married to a company right and um and and so the fact that this is slow
7:39
does not mean that Japan is stagnant slow is not stagnant it's just very deliberate and methodical and as a
7:47
result of this slow
7:52
you know purposeful sort of reform Japan was able to get through
7:59
this stagnation with a fairly stable Society very nice clean safe cities
8:06
no major political upheaval as far as I can tell certainly not compared to some other
8:12
countries and um you know and it's it's it's it's all it's all very nice
8:19
and that's a that's a huge accomplishment I mean 30 years of stagnation and
8:27
uh you know to be in a every time I come to Japan I'm just amazed how that
8:32
happened yeah and and and and the cost is that it is very slow there's a cost to everything and there
8:38
are trade-offs yes and the the American choices super high-speed Dog Eat Dog as we call
8:47
it right um fairy Cutthroat at least in Silicon Valley yes and um
8:55
um you you break it fix it you make it you fail whatever right and so
9:00
um and and they call that resilient because now if there's a one person's
9:07
failure is another person's opportunity right in one's person's recession is another person's you know and and in
9:14
Japan it's much more measured so the highs and the lows are not
9:21
are not as high and as low but the advantage is that
9:26
um that it's that that it that the slash and burn is not as as painful and as harmful as it is in the US so I can tell
9:34
you which is better I think it's a choice choice and when Japanese people clearly choose to do it this way yes
9:42
because they could do it differently but they don't so you know that that must be a choice do you think such a model could
9:47
be a kind of a role model to the rest of the world because I agree that maybe people praised Silicon Valley too much
9:54
if you look at other parts of the world it's not always big and disrupts and
9:59
Innovative oh I think Silicon Valley is great yeah let's make no mistakes yeah it's fantastic
10:08
really they're doing this right yes and they've changed our language so that
10:13
sounds great but it's not for everybody and the people that like that should just go there
10:20
um I think that Japan's system is is not so different from Germany's uh so there
10:27
are some places in Europe and I also think it's a it's it's a it's a role model you know it's something that that
10:34
other Asian countries look at um I said ah so we can actually have an innovation ecosystem
10:40
that doesn't that is not so abrasive or so so harmful to society and
10:48
that that's actually attractive let's do that right um at the end of the day I think each
10:54
place will have their own will have their own type of innovation ecosystem I just would hope that we
11:00
stopped talking about Japan's Innovation ecosystem as a place that needs to be nourished or you know
11:07
that's not so good or it's not so Global and all of the negative that's a similar
11:13
to large companies right there are all these negative uh narratives about Japanese startup
11:20
companies but in reality this system over the last 20 years has has grown
11:25
tremendously and there's so much opportunity now for for people to start
11:30
their own companies and do things and so let's maybe let's just look at that
11:36
system as it is what it is and it is contributing to the Japanese economy and
11:42
and not not think about this as something that's somehow deficient so if
11:47
that's the case why aren't a lot of people talking about Japan in like Business Schools are like a role model
11:52
or something yeah yeah you know that's a puzzle I I think there are actually more cases on
11:59
Japanese companies than you might think so there are there are business school cases about uh you know recruit and so
12:07
forth and then we've written one on AGC and NEC so there are plenty of cases
12:13
um but I think part of it is actually that that
12:18
the domestic common to the Japanese commentary is negative Ah that's an interesting point yes right because
12:25
um it's actually a nice feature of Japanese culture right so it's a self-deprecating yeah we're not so good
12:31
at it but here's our product that's and that's kind of and it's nice and and
12:38
people like that but we now live in a world where that is translated into English
12:44
if not by the newspapers than by Deep L right and so uh if you say something
12:51
often enough it becomes true and so this this the
12:57
modesty and the humility that with which success is described here
13:04
doesn't really translate well into English so I think I think maybe if we can
13:11
change the narrative yes and to say it's different it's not worse or better it's
13:17
just different right come look and that I think that would be helpful yeah I think more people should read your book
13:26
I'm Japanese people especially when we talk about the economy kind of start by asking ourselves why
13:33
we're so bad or something like that it's kind of a popular narrative in Japan yeah well you know I mean it's it's all
13:39
about POV it's all about the point of view um what what do you want to
13:44
find out and you know if you ask a question like so bad then didn't you do
13:51
a failure analysis and then you get into this Rabbit Hole of uh you know failure
13:56
but if you ask um why is Toyota the world's best card
14:02
company that's a completely different Rabbit Hole yeah right so now you and then you might say well it's a Toyota production
14:08
system but that's it's also a Japanese it's still a Japanese cup it's very
14:13
Japanese way interesting um well why is Playstation still I mean I'm not a gamer but I'm told it's
14:19
it's the best it's the best it's the best uh where did that come from and so how you ask the question will
14:27
shape the answer so my question with this book is well after 30 years of bad
14:32
news from Japan why is Japan not like has it disappeared why is it not you
14:39
know the 20th yeah it's still big it's still successful so
14:45
something must be working that's true yeah even after the earthquake and all the pandemic we're
14:51
still there so yeah and and even during the whole as you say right so so there was there was there were the reforms on
14:58
the Prime Minister Hashimoto and then there was a whole ergonomics thing and every time it looked good for the
15:04
Japanese economy overall it was a shock Lehman shock the earthquake you know all
15:10
kinds of things and um I mean so so from one perspective if you look at the
15:16
successful Japanese companies they are really good yeah because they made it through
15:23
all of this this mess right and and came out as world leaders in these in these
15:28
niches it's very impressive um on the court but some people argue that
15:34
Japanese people should be more angry and it's good to be stable but you know I'm
15:40
not saying that you should go up the streets and occupy well Wall Street or something but you think that people
15:46
should raise their voices much more and um you know raise their voices for
15:52
change instead of just being stable and very unzen
15:58
but they don't yeah they don't so it's a choice it's a choice it's a choice I mean you you are good right I mean
16:06
um there are elections regularly held in this country yeah it's a democracy so clearly
16:15
somehow and and it's not true that only the old people determine Politics the old people vote but but
16:21
my understanding of the numbers are correct currently 71 of the Japanese
16:27
population is younger than 65. right so 29 right so that means the majority of
16:34
people in this country are young well if you don't want to change it or vote for somebody else but you but people don't
16:41
so clearly this is something that um that that that people like and and
16:47
Who Who Are You Know Americans to go in and say well you know they should demonstrate more they should go there
16:54
yeah up um that's difficult and it's not really my
17:01
topic actually my topic is what what companies what companies do and there
17:06
are some companies where people are unhappy and they want to leave but I think I'm actually encouraged that the
17:12
tenchaku the labor Mobility is really increasing yes and so people are no longer stuck uh and and some
17:19
underperformed underperforming companies they can they can leave then there's a market for them and there's a
17:24
willingness to higher mid careers somewhere else and so there's a there's a new Mobility it's just that that's
17:31
just sort of the more quiet way of bringing quiet way a quiet way of bringing about change but but the fact
17:37
that it's quiet doesn't mean it's not there that's a good point let's talk about loose culture and type oh yeah
17:43
could you elaborate on that you use that phrase a lot yeah so culture is like this really complicated concept I and
17:54
um in the old days for of of the the U.S Japan trade Wars you know culture was
18:01
often up we can't import Japanese beef because Japanese eating culture is different
18:06
also that was pretty silly but there's a new framework that has been developed in
18:11
and um and management research uh and and um anthropology called the tight loose
18:18
Theory and it uh it's very carefully done uh research where a team professors
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went around the world I went to 33 countries with a questionnaire
18:34
about behaviors and so they look at culture as behaviors and they want to
18:40
know to what extent do people agree what the right behavior is
18:46
and how intensely do they feel about it okay so they had questions like is it
18:52
okay to wear headphones in a restaurant is it okay to eat in an elevator
18:58
is it okay to laugh in class is it okay to sing on the
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streets do you have answers in your mind about these yes no yes no maybe not in Japan
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not many people sing in the streets no right or eating the elements it's all of
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these signs in the elevator don't speak nothing you can put nothing in the elevator that's true
19:22
um whereas in America you ask these questions you know California people to
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so if you think about what they can measure with these answers is that also
19:42
so the answers were um absolutely yes maybe yes I don't know oh maybe no absolutely not right so
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what they can measure is do the respondents agree why does
19:57
everybody say no you can't do that and and how strong is so do they say
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absolutely not or probably not right so they can measure the agreement on the rule and how intensely people
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fail and so I always use this example um trash collection in Tokyo which is of
20:15
course something that everybody you know has to be very conscientious about because it's a huge City and if
20:20
you didn't have those rules Mayhem all right um but of course we foreigners are often
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assumed to be unable to do this properly so we move into an apartment and immediately there's a whole brochure you
20:33
know and it's Monday and Tuesday yeah and of course I want to do this right right because I want to be part of the
20:39
society and I don't want to be henna guided and so I I pay good attention and
20:46
I try and so I go out and and it's Monday and I thought it was Tuesday and
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I have the wrong garbage bag in my hand do I drop it or do I bring it back into my apartment right and if I were to drop
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it from across the street would come in right yes so there's a very strict
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rule and there's actually no tolerance for deviance I mean I think people cheat
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here and there but but most of the time people try to do it right right and try to get it right right you could not do
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this in the United States there is no culture around this sort of thing man okay so in places where there is
21:23
agreement on what the right behavior is as well as uh high intensity that we
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should all that's a tight place yes and places where everybody says oh who cares yeah sure right that's a loose place so
21:38
so that was defined by those researchers and in Japan as you get you guessed it it is a tight place and
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um together with Norway and Malaysia and South Korea Germany is somewhat tight uh
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and then the Anglo-Saxon companies are more loose New Zealand is very loose I
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can imagine yeah so and so basically what that means is that
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um uh if you want to manage change in the Japanese context like a reinvention
22:09
you have to be very methodical around it you can't just go
22:16
and say okay beginning tomorrow we don't care what you do in the elevator right
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and so people wouldn't know what that means and they would look around and say what am I supposed to do now then they
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look at others you know um so in order to break open some of these rigid aspects of of Japanese
22:34
culture and business culture you'd have to very slowly
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start this so for instance cool business was great right so let's get rid of the time and it worked there were even
22:45
seminars to how to get off your tires yes that's exactly right so it's very
22:51
tightly it's it's it there's a there's a right Behavior we're going to redefine
22:56
what the right behavior is to get there we have to be very methodical because that that's the way
23:03
you get buy-in from the people right in California you just go okay hey tomorrow it's okay
23:10
um but then the downside of lose is it's chaos true right and you can't
23:16
you're constantly managing a chaotic Place whereas in Japan
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um it's uh it's actually much easier to manage towards a certain
23:26
outcome because once you have the people behind you they'll just do you know everybody's trying to to do do it the
23:32
right way that's true so once a CEO appoints a certain direction I think
23:38
Japanese people are good at behaving teams and you know going forward yeah
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yeah so um that's actually what I'm doing my research on now is is how to manage ah
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uh business culture change so I don't think you can necessarily change the country culture because
23:56
um that's an important aspect these rules exist for a reason it's not as if
24:01
somebody stipulated them written on the Constitution no and if
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they have no purpose they will disappear people will start disobeying right right so what's the purpose of the garbage yeah well the largest cities have to run
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somehow right and Tokyo is very proud of it sister Ashley should be uh you know 400 years of the best garbage collection
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system in the world as far as I'm concerned and you get a very nice clean city as a result
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um the the other aspects that that I brought up for why a country might be
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tight is that there are external shocks and when there's an external shock
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people need to know what to do because if you have chaos then well that's
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that's not good right then so uh earthquakes
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um after the the the great tohoku earthquake there
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was a lot of comparison there were comparisons about the behavior of Americans after Katrina which was this
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this big flooding in in Louisiana and the behavior of the people in in tohoku
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and and Tokyo and uh it's a complete two different things
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so there are costs to having a tight culture and huge benefits
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because in a moment of Crisis you reap all the benefits shoot in daily life you might say what's
25:26
so difficult to start a company is also rigid and so you know but but but there but again it's a trade-off
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and um and so people do things for a reason and so I I always like to think about
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okay why why is this Behavior there what purpose what purpose does it serve and
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if it serves a purpose then let's just stop complaining about it to say be grateful oh we have that that's
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fantastic likewise uh silicon valleys this is a very loose place where uh you know
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everybody does what they what they want to do and so they get more innovation more crazy innovative ideas out of that
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but they also get much less agreement uh you know when there's a when there's a
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bad situation on what the right behavior is yeah I agree because when you look at history after the Mage era or after
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World War II once the Japanese people understood the shock we went straight
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forward yeah so do you think we need kind of a third shock for us to innovate
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and change so so I don't think the country culture you can you can I mean
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it fulfills these purposes very you know uh whether it's an earthquake or a typhoon or you know you know whatever
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and and people are very um happy I think about the fact that
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everybody knows what to do you know during a disaster and so it works right what you can change are
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smaller settings right so your behavior when you go
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to a symphony concert Beethoven you know sorry
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but your behavior when you go to karaoke so completely different right or the baseball stadium and so uh
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and those those are those are behaviors we agree we agree that when we go to Beethoven we
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we sit quietly very tight we well even Americans like this I mean if the world
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the world does as well as Beethoven has the authority over our summer but but
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um so so even tight cultures have these Outlets like like but but basically what I'm getting at
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here is that you can behaviors differ by setting and so companies have behaviors
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right and so the behavior is at arakuten or recruit are very different from
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some JTC company you know some sugar companies people behaved with address differently they speak to each other in
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different ways um if you think of culture as behaviors
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then you can actually change them it's very difficult it's very hard to do
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but that's actually my next my next research project so I'm gonna work about it so speaking about uh the changing
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culture uh about you know garbage when I see people Japanese people go abroad
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they just become loose you know yes they don't even take off the plastic label of
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the pet bottles and they just throw it away absolutely because there's actually some research on why
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this is so when we go someplace we try to fit in so we look around
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you know what are these other people doing and then we do the exact same thing right if you were to step in an elevator
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and everybody is looking it hasn't been back to the door you will do that too right because you
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think they know something you don't or you know and and because that's so
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you can actually change behaviors and so what these companies that I'm studying
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are trying to do is to change how employees think about the company and
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their role in the company their behaviors and how they interact with each other and
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um and by the way that takes a long time and it's a lot of work so it'll take a while to see this but but definitely uh
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you can you can use this mechanism that people try to fit in and say well you know maybe maybe
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it's okay without a tie or maybe it's okay uh you know with you know whatever the
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next the next wave is working from home maybe it's okay and then and these things slowly one by one change the way
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people behave in in the workplace and that can be guided towards okay how can be more effective in global competition
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or how it can be more effective in Innovation and that sort of thing you think the Japanese Society will turn
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into a more loose culture because you know when you look at that they're using English as the official language being
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become more diverse and maybe in the future there'll be more immigrants in the Japanese Society you think people will become more loose or I think they
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will be more loose I think the people who work at Rakuten are very loose when they're at rocketing but when they go
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home they're still going to separate the garbage that's interesting yeah yeah because they want to fit in and they
30:30
want to contribute to society the garbage is separated yeah well we do
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that every day we go to karaoke we go like you know we we're different people right now and and
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um and and when we when we're at the workplace we're different than what we are at home and you know and when we're
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in the subway we we have the Mana mode and all that yes yeah and and then when we go uh in a coffee shop then maybe not
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and so we do this all day long and that's why when when when we go abroad we've seen Gaijin in talk to going like
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this on the phone right it takes about a week for them you know so you know on the subway when they're noisy they've just
31:10
arrived but after about seven days you know they're toning down and when Japanese go abroad they've actually done
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studies that if the street you're on is very clean you're much less likely
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to litter than when you're on a dirty Street when you're on a dirty street so it's already dirty you know but if
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there's the door oh no this is clean I'm not gonna I'm not gonna drop it yeah yeah as you we we take cues it's called
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social proofing we take cues from the ones from the people around us and then we
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tried to to do the same and so when Japanese go to Silicon Valley they're they're
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suddenly in this in this loose culture and many companies
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do this now that they um they they they take their employees to Silicon Valley and thinking about
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spend two weeks you know breathing in become loose yeah and then then when
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you've acclimate it let's do some thought exercises on how we can change our company so I've called that
32:12
Innovation tourism which is a which is a little bit mean but but it's I think actually it's a very good thing but if
32:18
you bring enough if if if the traditional Japanese companies bring enough people to sleep on Valley for
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just a little bit to to plant a seed of what it could be then they can change the culture here
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maybe so finally I'd like to talk about unseen which is a very interesting concept you
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mentioned in your book yeah yeah so that's that's part of this type story right so when I first came to Japan and
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hitchhiked around and I couldn't speak a lot of Japanese at the time there was a lot of construction because Japan was
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growing fast yes and and I saw this Green Cross with anxiety
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and I thought this must be the the national motto right because it's
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everywhere and um you know there's a nano Thomas is a similar expression right so let's just
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make sure and and it's part of this this uh this
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tight you know Behavior around Danger
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which comes from the earthquakes I think um uh in in a in a company that's
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potentially a problem because if everybody's doing anxiety then you'll never get any Risk Takers no innovation
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no innovation so um so I've spent quite some time in large Japanese organizations and so I've
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observed three types of behavior in large companies um always be polite
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be appropriate which means so polite is sort of uh you know the kind of a nice
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sense that's a uh that's a characteristic and be appropriate which means fit in so so don't dye your hair
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green or something right and don't cost them which means don't don't do things that
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inconvenience others maybe I could translate into English dude yeah I mean inconvenience but but but it really is
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it's bothered don't don't rock the boat we would say Don't Rock the Boat right don't don't cause any waves just just go
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with the flow and you know and and so if you look at that and agree with that then there could never be any change
34:24
right but if everybody's always polite appropriate that doesn't cause a may work then there is never any change so
34:29
happily I think you can actually get away with doing two out of three
34:34
so if you're very polite and very appropriate you can actually work
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um right and so that's what the reformers are doing uh being polite but also at the same time and and and that
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works because we actually don't like perfect people people don't like perfect people we like people that have a little bit of a flaw so uh you could actually
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get away with you know green and not green hair but you know I mean you work in a large company and you decide that
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you want to you know not not wear nice shoes when you come to work with sneakers and people say
35:08
that's a violation on the dress code right but you're otherwise very polite and you never Rock the Boat you can get
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away with it um and so the reformers can play this and they can they can they can either
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speak out of order at a meeting if they're otherwise appropriate and and don't rock the boat or so that can be
35:29
impolite rash or they can be very kind and and polite and actually do something
35:35
that uh that brings about change so there's hope that even within so even
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within the tight setting of Japan definitely changes possible it just is a different process from a loose place so
35:48
two out of three like the magic number it's a I think I think that's what that's what I observed that's true
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because a lot of the reformers in Japan politics and business they wear Thai they're polite but their ideas are crazy
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yeah yeah when people listen to such that's right we like that right and and
36:05
and and it's acceptable because they're only doing one you know the the opposite of this is the Yakuza right they do all
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three they're they're they're they're impolite the urusai and they Rock the Boat just like we don't like them
36:18
some person wears a tie being applied we listen to them yeah then they can say okay stop it this is silly let's stop
36:25
this right and so you get some ministers or some direct asset actually do that okay so my favorite Sumo in those days
36:33
was a fellow named but he was still skinny like 100 kilograms and mine only came to be known
36:40
as they if they want to win against these
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very large players including from China
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they have to go on a diet they have to become fast and Nimble and they have to become
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so I call aggregate Niche strategy but it's it's [Music]


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最終更新日  2023.04.08 00:33:11
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