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16年ぶりのリバイバルのコーラスラインだが、オリジナルを知るものにはやはり評判が今ひとつという感じ。ニューヨークタイムズを含め、ダンスは良いとしても若いダンサー/役者たちの演技は物足りない、初演当時の緊迫した現実感、新鮮味がなく、「オリジナルの真似をしているだけ」という評が目だつ。「ドラフトビールをピッチャーから飲んでるようで、最初の一飲みのピリッとする風味は決してしない」「ビンテージの車を車庫から取り出し、磨いてもう一度道路に乗り出す感覚」等々。
1975年のオープニング当時は、元台本の製作に協力したダンサーたちがそのまま舞台で自分のことを語っていたのだから、緊迫感があったのは当然といえば当然だろう。私が見た15年のロングラン終盤期の85ー90年当時、すでに台詞は形骸化し、それぞれの役で何代目かの役者/ダンサーたちは、マチネを入れて週8回、オウムのように繰り返す同じ台詞、同じダンスに飽き飽きしているふしが見られた。 75年当時、新鮮に聞かれたホモフォビアのモノローグなど、31年経った今、どれほどの共感を得られるのだろうか。このミュージカルに限って言えば、1975年時点でのオリジナル作品を超えるようなリバイバルは現れないような気がする。だとしたら、翻案して「コーラスライン2006年版」を作れば良いのだが、作者のマイケル・ベネットが亡くなっているだけに、それも難しいのかもしれない。 どちらにしても、16年というのは、15年もロングランした作品をリバイバルするには、あまりにも短い期間だと思う。私にしても、ついこの間までシューバートシアターの看板に「A Chorus Line」を見ていたような感覚がしてしかたがない。当時で最高50ドル前後だった入場料も100ドルを超えているというし、短期の限定公演でない限り、観客動員はかなり厳しいような気がする。 ベネットに脚本のアイデアを提供したオリジナルの役者/ダンサーたちは、作品が空前のヒットとなってから、その代価としてロイヤリティーを要求する訴訟を起こしたという。結果として前回までは興行収益の10%が支払われていたらしい。今回のリバイバルは支払われないとのこと。 ーーーーーーーーーーーーーーーーーー "Chorus Line" revival lacks freshness: NY critics By Christine Kearney Fri Oct 6, 12:01 PM ET NEW YORK (Reuters) - Broadway's record-breaking musical "A Chorus Line" has made a lukewarm return to the stage with critics' praise mainly limited to the show's original concept when it debuted 31 years ago. The show returned on Thursday night after it won nine Tony Awards when it made its debut in 1975 and ended up running until 1990, then the longest-ever run on Broadway. It has re-opened at the beginning of Broadway's new season with critics still awaiting a big hit. "Watching the show, directed by Bob Avian, is like drinking from a pitcher of draft beer: You never repeat the tang or sting of that first swig," said Ben Brantley at The New York Times. "Since 'A Chorus Line' left Broadway only 16 years ago, to have it return more or less exactly as it was makes it feel like a vintage car that has been taken out of the garage, polished up and sent on the road once again." Other critics said it didn't matter that the show lacked a fresh spark when the original idea for the show from director and choreographer Michael Bennett -- about dancers trying out new steps for an audition -- could still excite audiences. "Bennett's concept -- of chorus dancers, or 'Gypsies' auditioning for a job and, in the process telling their life stories -- is absolutely fantastic," wrote New York Post critic Clive Barnes. "What remains is a good reproduction of a great original." The show has been resuscitated by Avian, who was Bennett's co-choreographer on the original version, and original cast member Baayork Lee has also assisted. Buzz surrounding the show has included stories that original dancers who provided the show's raw material were denied royalties, and whether the show might be stale considering its previous long run. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
2006年10月27日 12時40分20秒
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