寝苦しくて目覚め、そして・・・
おやッ、雨が降って来た。14時59分。風まじりのやや強い降りだ。・・・気象予報によれば明日29日は関東地方に大雪の恐れ有りとか。桜も散る時季に大雪とは、冗談じゃないゼ! と、天候を枕に振ったが、天気はどうでもよいけれど、昨夜、私はなんだか暑苦しくて目を醒ました。気温が上昇しているなと思いながら、しかし眠りが途切れるのは私にはめずらしい。その後は、なかなか眠りに就けず、仕方がなく灯りを点けて読みかけの本を開いた。ダン・ブラウンのミステリー『DIGITAL FORTRESS (ディジタル要塞)』である。邦訳があるか否か、私は知らない。・・・いま、ちょっと検索してみたら、『パズル・パレス』というトンチンカンなタイトルで刊行されていた。・・・とにかく、その小説を4章ほど読んで、ようやく再び眠った。 眠に入る瞬間に、不意にニューヨーク・マンハッタンの「フォート・トライオン・パーク」を散策している影像が思い浮かんだ。私が好きな『ザ・クロイスターズ・チャーチ』中世美術館へ行くと、帰りはフォート・トライオン・パーク・トラストの側の190番ストリート地下鉄駅まで歩いた。「フォート」は「砦」。読んでいた小説の「フォートレス」に引きずられて思い出したのだ。二つの言葉は同じ意味である。このあたりは歴史的景観地区。やや長い道のりを歩くが、途中でコーヒーを飲んだりしながら、中世美術に浸っていささか昂揚した気持をゆっくり鎮めるには、ちょうど良い散策コースだった。 そんなことを思い出し、つづけて・・・ ザ・クロイスターズの「宝物室」に「The cross of walrus-tusk ivory」という象牙の十字架が展示されている。この十字架がクロイスターズに入る経緯を、関わった当人が本に書いていて、かつて『謎の十字架』というタイトルで文藝春秋から刊行された。凡百のミステリー小説など形無しの面白さである。また、重要美術品がどのようにして世界的な大美術館に収蔵されるかも分かり、一般にはまったく公表されることがない事情であるので、それもまた関わった当人が書いているだけに実に面白い。 もうひとつの思い出。 クロイスターズには「キャンピン室」という部屋がある。南ベルギーのトゥルネーに1375年頃に生れ1444年に死んだ、フランドル絵画の巨匠ロバート・キャンピンの『受胎告知祭壇画三幅対』一点が、中世の家庭的な家具類が配置された部屋の壁に掛けられている。ただ一点の絵画が、在るべくして在るように何気なく(?)飾られている、その意味では大変贅沢な展示室だ。 私がその絵を観て何年もせずに、新人物往来社の編集者だった故椎野氏から雑誌『アズ』を廃刊するのだが、その前に6冊だけ特集号を刊行したい、その相談に乗ってくれないかと言って来た。最初にC.G.ユングを湯浅泰雄博士を主幹に迎えて刊行し、以後、心理学関係で5冊。その目次(執筆者の選定と依頼原稿のテーマ)を私に作ってほしいという依頼だった。 さて、思い出したことというのは、その5冊のうちのいずれかの号に、ロバート・キャンピンの『受胎告知祭壇画』を使いたいと椎野氏は言ったのだ。私は、「ニューヨークで観てきたばかりです」と言って、三幅対の左パネルの絵を使うように勧めた。僧侶と尼がドアの鍵穴にいましも鍵を差し込もうとしている図である。これはもちろんキリスト教学としては信仰の扉を開けることを意味している。・・・ちなみに右パネルは、マリアの夫である大工ヨセフが彼の店で、膝の上に置いた板きれに俯いてドリルで幾つもの穴(正確には四つ)を開けている図である。 ここに詳しく述べる必要はないが、ロバート・キャンピンが「絵が上手な」ただの絵描きではなかった、というのが私の想いであった。彼は信仰を表現するに当たって、心理学的に、また精神分析学的に、まったく近代人の洞察力を有していたのだ。私と椎野氏とが話し合ったのはそういうことだった。そして私は、椎野氏がキャンピンを雑誌の表紙に使おうと考えているその直感に賛辞を呈した。 昨夜、一度目覚めた後に、再び眠りに就く瞬間に、以上のような事をサーッと思い出したのだった。 Hey, it's raining. 14:59. It is a rather strong downfallwith the wind. ... According to the weather forecast,there is a fear of heavy snow in the Kanto region tomorrow 29th. When the cherry blossoms fall, is itheavy snow? it's carrying the joke to far! I started writing this blog about the weather, but I don't care about the weather. Last night I woke upsomewhat hot. I thought the temperature was rising.But sleep break were rare to me. After that, I had dif-ficulty falling asleep, so turned on the light and open-ed a book to read. Dan Brown's mystery "DIGITALFORTRESS". I do not know if there is a Japanese trans-lation. ... I searched a bit and found that it was pub-lished under the confusing title "Puzzle Palace". ... Anyway, I read the novel about four chapters and finally slept again. The moment I fell asleep, I suddenly came to mindthe image of walking around New York Manhattan'sFort tryon Park. On my way back from my favorite The Cloisters Chirch, a medieval museum, I walkedback to 190th Street subway station next to FortTryon Park Trust. "fort™ is that I was reminded of being dragged by the novel "Fortress" I was reading.The two words have the same meaning. This is ahistoric landscape area. It was a long walk, but itwas a good way to take a cup of coffee on the wayand slowly subdue the excitement of medirval art. Remembering that and continuing ... An ivory cross called "The cross of walrus-tusk ivory" is displayed in The Trasure Room of TheCloisters. There is a book that wrote about howthis cross entered the Cloisters. The author was involved in storing the cross. It was previous pub-lished by Bungeishunju under the title "MysteriousCross (Nazo no Jujika)". This is a more interestingtrue story than mystery novels. It also showedhow important work of art are atored in the world'slargest art museums, and since this is a situationthat is not generally publicized at all, it is reallyjust because the person involved was writing in-teresting. Another memory. Cloisters has a room called "Campin Room". Oneof Flemish painting master Robert Campin's "Three Width of the Annunciation Altarpiece", whoborn around 1375 in Tournai, South Belgium anddied in 1444, is hung on the wall of a room withmedieval household furnitures. However, it is avery luxurious exhibition room in which one paonting is displayed casually(?) as if it were there. without seeing the picture for many years, I metthe late Shiino who was the editor of Shinjinbutu-oraisha.He told me that the magazine "Az" was going away, but before that he wanted to publishonly six special issues. So he asked me if I couldconsult. He said the first publication was directedby Dr. Yasuo Yuasa and featured C.G.Jung, followed by five magazines on psychology.The request was for me to make the table of contents (the authors and the theme of the manuscript of them). By the way, I remembered that Shiino wanted to use Robert Campin's Alterpiece of Annunciation for themagazine cover in any of the five magazines. I said,"I just watched it in New York," and suggested thathe use the picture on the left panel of a triple pair.A monk and a nun are trying to insert a key into thekeyhole at the door. This, of course, means openingthe door to faith in Chritianity. ... By the way, the rightpanel is a drawing of Mary's husband, carpenter Joseph,drilling several holes (exactly four holes) in his shop bydrilling down on a piece of wood placed on his lap, isthere. It is not necessary to elaborate here, but it was myfeeling that Robert Campin was not just a painter whowas "good at painting." He had completely moderninsight, both psychologically and psychoanalytical, inexpressing his religious art. That's what I and Shiino talked about. And I com-mended Mr. Shiino for his intuition to use Campin on the cover of a magazine. Last night, after waking up once, when I went tosleep again, I suddenly remembered the above.Tadami Yamada