グレン・グールドの「ゴールドベルク変奏曲」
今日の執筆時のバックグラウンド・ミュージックは、グレン・グールドのピアノ演奏でバッハの「ゴールドベルク変奏曲全曲」。 バッハを聴きたかったと言うより、グレン・グールドの演奏する「ゴールドベルク」を聴きたかったのだ。私の所持しているレコードは、グールドが再録音した「ゴールドベルク」である。グレン・グールドはこの再録音のとき、すべての演奏会活動をやめてすでに20年くらい経っていた。 グールドは新しい録音技術、すなわちディジタル・レコーディングにも関心があったらしい。しかし、この長大な全曲を改めて録音しようとおもったのは、「ゴールドベルク変奏曲」について、若かったときより解釈が深まったのであろう。この録音に際してのインタヴュー映像が残っている。そのなかでグールドは、「前回の演奏録音は自分が今聴いてみると一曲一曲を勝手に演奏していて、(連続すると)バラバラだ」と、・・・私は言葉を正確に記憶していないが、・・・そのような意味のことを言っていた。驚くのは、あらゆる曲の演奏時に一音一音の響き・長短・強弱について繊細な注意を払うグールドが、この再録音に際して、尚も、一曲につき10テイクも演奏したらしい。そして、「9テイクは、左手のバランスガ悪い」などと自己批判しているのである。 そんなことはさておき、とにかくグールドの「ゴールドベルク」は面白い。バッハが活き活きして現代に甦る感じがする。グールド自身が前述のインタビュー映像の中で、レコーディング・ディレクターに「デキシーランド・ジャズみたいだ」と言っていた。 私は、音楽は、作曲が優れていなければならないのは無論であるが、つくづく演奏家の解釈の能力に行き着くなー、と思っている。絵画美術と異なるのはその点である。絵画は、作品が即座に作者の能力を表わしてしまう。そして絵画美は物質美でもあり、それが重要だ。インタープリター(解釈者)は鑑賞者自身である。 たとえば、ミケランジェリが演奏するスカルラッティのピアノソナタにも、私はびっくりしたものだ。 スカルラッティのピアノソナタは、語弊を恐れずに言えば、飾り気のない素直な曲だ。決して退屈な曲ではないが、私は「ヘーッ、こんな曲をミケランジェリが演奏するの?」と思ったのだ。たいていのピアニストはこれ見よがしの凄く早いテンポで演奏する。が、ミケランジェリの演奏を聴いてびっくりしてしまった。「あッ、スカルラッティって、本当はこんな曲だったんだ!」と。 ミケランジェリの演奏するスカルラッティのピアノソナタのリズムは、「心臓の鼓動と共振」するものだった。あるいは人間のバイオリズムのアダプティーション、それがスカルラッティのピアノソナタであると、ミケランジェリの演奏は私に気付かせたのだ。そしてそれはミケランジェリのインタープリティーション(解釈)であっただろう。 グレン・グールドのピアノ演奏を否定する音楽愛好家がいる。居ても一向にかまわないが、私の目の前で否定されると、彼らの耳はいったい何を聴いているのだろうと、私は鼻白み、その人とは2度と音楽の話もしないし、他の話題も話すことはない。それは、好き嫌いの問題ではない、と私は思う。物事を好き嫌いで話すようでは、本質に迫る議論は成立しないからである。 音楽について書いたのは、新型コロナウィルス禍を「第3次世界大戦」だと抜かしたウマシカ首相がいるからだ。首相だぜ、一国の首相が言う言葉だぜ、これが。このクソタレが! The background music at the time of painting todayis Bach's "Goldberg Variations" by Glenn Gould's pianoperfotmance. Rather than wanting to hear Bach, I wanted to listen"Goldberg" played by Glenn Gould. The record I haveis "Goldberg" re-recorded by Gould. At the time of thisre-recording, Glenn Gould had quit all concert activi-ties for about 20 years. It seemes that Gould was also interested in a newrecording technology, namely digital recording. How-ever, I think that the reason why he wanted to recordall this long compositions was that the "GoldbergVariations" had a deeper interpretation than when hewas young. An interview video of this re-recording remains.Among them, Gould said, " When I listend to the pre-vious my performance recording, I was playing eachmusic in my favor, and if I listened to all the musicsin succession, it had not consistency," I don't remem-ber the words exactly, but ... he was saying that'smeaning. Surprisingly, it seems that Gould, who paysdelicate attention to the sound, length, and strengthof each note when playing any music, still played 10takes per a music during this re-recording. And hecriticized himself, saying, "9 takes are unbalancedon the left hand." Any way, Glenn Gould's " Goldberg" is interestinganyway. It feels like Bach is alive and revived in modern times. Gould himself said to the recordingdirector in the interview video above, "It's likeDixieland Jazz." Of course, music must be good in composition,but I think that the quality of music becomes aproblem of the player's ability to interpret. That is the difference from painting art. In paint-ing, the work instantly shows the ability of the art-ist. And painting beauty is also material beauty, which is important. The interpreter is the viewerhim-herself. For example, I was surprised by the Scarlattipiano sonata played by Aruturo Benedetti Michel-angeli. Scarlatti's piano sonata is a straightforward music,althoug I am saying without being afraid of words.It's not a boring music, but I was wondering, "Huh,does Michelangeli play this music?". Most pianistsplay this at a very fast tempo, but I was surprised to listen it by Michelangeli's playing. "Ah, Scarlatti was really this music!" The rhythm of Scarlatti's piano sonata played byMichelangeli was "resonant with heartbeat." OrMichelangeli's playing made me notice that adap-tation of human biorhythms, that is the Scarlattipiano sonata. And that would have been Michel-angeli's interpretation. There are music lovers who deny Glenn Gould'spiano playing. I don't care if they're there, but when denied in front of me, I wonder what theirears are listening to. No, I don't talk about othertopics with them. I don't think it's a matter oflikes and dislikes, discussions that approch theessence will not hold. I wrote about music because there is a fucking Prime Minister who overlooked the new Corona-virus Warrior as " World War III". It's the primeminister, that's what one country's prime minis-ter says, this is. Damn him!Tadami Yamada