ロイヤルオペラ『ファウスト』を楽しむ
それにしてもいつまでも降りつづく雨。きょうは作品制作は休みだ。 ヴィデオで3時間におよぶオペラを観ていた。イギリスのロイヤル・オペラ・ハウス(Royal Opera House) が、今月31日までYouTubeで無料配信しているシャルル=フランソワ・グノー(Charles François Gounod: 1818-1893) 作曲『ファウスト(FAUST:1859)』である。言うまでもないがゲーテの『ファウスト』第1部をオペラ化した作品。グノーの代表作である。 これがすばらしかった。出演者の歌唱、演技、ダンスはもちろん、舞台美術も転換の速度を考え抜いた、それでいて重厚さもあるすばらしさ。私を釘付けにしたのは、演出の「解釈」である。原作が偉大な作品であると言っても、書かれたのは19世紀初め(1808)である。しかも大学と書斎で一生を過ごした学者ファウスト博士が、若さと愉悦を得る契約を悪魔メフィストと結ぶ物語だから、現代においてはヘタするとマンガになってしまうかもしれない。 ・・・じつは私は学生時代、竣工して間もなかった日生劇場で、俳優座による千田是也演出・ファウスト平幹二朗・メフィスト千田是也・マルガレーテ岩崎加根子の『ファウスト』を観ていた。それと今日観たロイヤル・オペラ公演を比較しても仕方がないが、千田是也がドイツに演劇留学していた事実を思い合わせると、やはり原作に対する「読み」の甘さがあった。あるいはイメージの具体化にやや子供っぽさがあった、と,私は今になって思うのだ。 若さを得たファウストが清純な乙女マルガレーテをその恋人から奪い、マルガレーテは妊娠し、その事を兵役から帰還したマルガレーテの兄が知ってファウストを責める。二人は剣を抜き、ファウストは彼女の兄を殺害してしまう。血に染まった兄を見つけた腹の大きくなっているマルガレーテは発狂してしまう。 ・・・このシークエンス(一連の場面)は『ファウスト』の重要なところだ。 「清純」とは何であるか。メフィストが仕掛けた「宝石」に乙女心が動き、ちょっと試しに身につけてみるがファウストに見つかる。しかしプレゼントだと言われ、ファウストの紳士然とした若さに魅かれて恋心がうまれる。ファウストの甘いささやきに酔っているとき、ファウストの手は彼女のスカートの裾から忍び入っている。「わたし、行かなければ」と彼女が立ち上がったとき、すでに心も身体も恋に溺れていた。 ・・・このシークエンスをロイヤル・オペラはたっぷり、しっかり見せた。スカートに手を入れるところは観客には見えないのだが、マルガレーテが立ち上がったときにスカートの右側の裾がややめくれていて、彼女は立上がりながらそれを直した。その演技で、すべてが了解されるのだ。 演劇にしろ映画にしろ、肉体芸術のおもしろさは、このような繊細な表現を演出できるかどうか、また演技者が演じられるかどうかである。オペラは歌唱力という音楽表現が重要であることは無論だが、今日のロイヤル・オペラが私にはことのほか素晴らしかったのは、そのような演技だったからだ。 そして、もっとも感心してしまったのは、「ワルプルギスの夜」の場面だ。私は、この場面になる前にちらっと頭を過ったのは、まさか、「魔女の廚の釜焚き」を演るのじゃあるまいな、という心配だった。 私の心配はまったくの余計な危惧だった。そんな子供っぽいバカな演出をするはずがなかったよなー。 まず驚いたのは、原作では明確に書かれていなかったと私は記憶しているが、ワルプルギスのオージー(どんちゃん騒ぎ。乱交パーティ)を、キリスト教と異教との対立としたことだ。 ロイヤルオペラの演出は、じつは、悪魔メフィストを明確にアンチキリストして見せている。街の中のキリスト磔刑の十字架像を引き倒し、あまつさえキリスト像の脇腹の傷の流血を魔女たちが舐めて顔を血だらけにするシーンもある。私見によれば、このキリストの脇腹から流れる血を舐めるイメージは、冒涜的な異常行為というより、むしろキリスト教の信仰の核心の暴露である。 「ワルプルギスの夜』のシーンでは、はっきり異教と言っているわけではない。しかし、メフィストが黒いガウンを脱ぐと、なんとドラッグ・クイーンまがいの女装なのだ。そしてメフィスト(男=女)をとりまく魔女たちの衣装および手の表情が、それとなくではあるがヒンドゥー教的であったりその他の異教を連想するのである。 このシークエンスは、バレーとモダンダンスを組み合わせたようなダンスでまとめているのだが、妊娠している腹の大きなマルガレーテの脚を持って引きずり回したり、いわゆる騎上位の体勢を模したダンスによる乱交シーンなど、まさに現代のダンスシーンとしての先鋭な演出である。そして言うまでもなかろうが、これはマルガレーテに対比した性の愉悦の女性主導の具象化である。ロイヤルオペラの『ファウスト』は、お伽噺の演出ではない。(注:ヴィデオは、そのような「おとな向け」の場面があることをあらかじめ警告している)。 というわけで、私は3時間の長丁場のオペラを楽しんだ。Royal Opera House - Faust Even so, the rain continues to fall lengthily. Today'swork was closed. I was wayching a 3-hour opera on a video. The RoyalOpera House in the United Kingdom is "faust (1859)"composed by Charles François Gounod (1818-1893), which is distributed free on YouTube until 31st of thismonthe. ...Needless to say, this is an opera of the firstpart of Goethe's "Faust". It is a masterpiece of Gounod. This was wonderful. The singing, avting, and dancingof the performers, as well as the stage art, have beenthought out for the speed of conversion, and yet theyare also profound. What fixed me was the "interpre-tation" of the production. Even though the original is agreat work. It was written in the early 19th century (1808). But, I think, Dr. Faust, a scholar who spent hislife at university and study, and the devil Mephisto make a contract to get youth and joy, so it may be-come a comic strip in modern times. ... Actually, I was watching the "Faust" performed byHaiyūza at the Nissay Theater, which was just com-pleted, when I was a student. Directed by Senda Koreya, Faust was Hira Mikijiro, Meohisto was SendaKoreya, and Margarete was Iwasaki Kaneko. It is unavoidable to compare it with Royal Operaperformances I watched today, but when I think of the fact that Senda Koreya was studying abroad intheater in Germany, I found that his reading of theoriginal was still rather shallow. Or the represen-tation of the image was somewhat childish. I think now so. Faust who became youthful steals a pure Margarete from her lover. Margarete become pregnant, and her brother who returns from military service knows about it and blames Faust. The two men pull out their swordsand Faust kills Margarete's brother. The bloatedMargarete who finds her blood-stained brother goes mad. ... This sequence is an important part of theFaust. What is "innocence"? Maiden Margarete's heart moved to the "jewels" set up by Mephisto, andshe wore it for a while, and Faust found a placewhere she steals it. However, when Faust saidthat it was a present for you, Margarete is fascinated by Faust's gentleness and youth, and falls in love. When drunk by Faust's sweet whis-pers, Faaust's hand creep in from the hem of her skirt. When she stood up, "I have to leave," but her heart was already drowning in love. ... Royal Opera showed plenty of this se-quence. Faust's hand in the skirt isn't visible to theaudience, but when Margarete stood up, the hem on the right side of the skirt had turned around, and she fixed it while she stood up.Everything is understood by the acting. Whether it's a drama or a movie, the fun ofphysical art is whether or not you can producesuch delicate expressions, and whether or notthe actors are plated. Of course, the musicalexpression of singing power is important foroperas, but it was such acting that made today's Royal Opera even more wonderful to me. And what I was most impressed with was thescene of "Walpurgis Night". Before they came tothis scene, I was a little worried that if the witches might be to make fire of the furnce atthe kitchen. However, I didn't need to be afraid to worrythat. That is quite impossible that they do sucha silly childish acting. The first thing that surprised me was thatWalpurgis's orgy party was a confrontationbetween Christianity and paganism, althougI remember that It was not written in theoriginal work. The production of the RoyalOpera actually shows the Devil Mephisto as aclear antichrist. There are also scenes in whichthe devils pull down the Christ cross in the city,and even the women lick the blood of the wound on the side of the Christ statue and make their faces bloody. In my opinion, the image of licking the blood flowing from the flank wound of Christ is not a blasphemous anomaly, but rather an disclosure of the core of Christian faith. In the scene of Walpurgis Night, it's not exactly pagan, but when Mephisto takes off hisblack gown, he dressed woman's dresses like a drag queen, and the witches around Mephisto(he=she) whose costumes and facial expressionof the people are associated with Hinduism and other paganism, albeit with a sequence of scenes that combine ballet and modern dance. However, it is a cutting-edge production as amodern dance scene, such as dragging around with the legs of a pregnant Margarete, or a orgyscene by a dance that mimics the so-calledmount position of sexual intercourse. And,needless to say, this is a female-initiated reifi-cation of sexual pleasure in comparison withMargarete. The Royal Opera "Faust" is not a"fairy tale" production.(Note:The video has warned in advance thatthere are such "adult-oriented" scenes.) So, I enjoyed the 3-hour long-running opera.Tadami Yamada