「女の敵は女」ー 杉田議員の発言に思う
かつて、「女の敵は女」と言っていた時代があった.。自民党の杉田水脈衆議院議員が、党の会議において、性暴力被害にあった女性について、「女性はいくらでもうそをつけますから」と発言したという報道ならびに同会議出席者の証言を見るにつけ、私はまさに「女の敵は女」と嘆息する。杉田氏はやっきになってその発言を否定し、報道を「うそ」だと言っているが、杉田氏よ、あなた自身の人間学では「女性はいくらでもうそをつく」のではなかったかな? 私は笑ったねー。 嘘の謎解きという、一見お遊びのような社会学的なナゾナゾがある。嘘つき常習者が嘘をついた場合、それは嘘かそれとも真実かという命題である。 しかし、かつてはお遊びとして笑い話ですんだが、いまや世界中が偽の情報で混迷を深めている。「フェイク!」と喧伝して政治利用する。政治における偽情報は何も今に始まった事ではない。写真等の画像を加工することも昔から国家戦略として、あちらの国こちらの国でやっていた。日本の国内においても、まさに現在、太平洋戦争をめぐる事象についてことさらに「愛国」を気取る人々が歴史的な事実に目をふさぎ、これも嘘だ、あれも嘘だと、歴史を曲解しようとしている。 慰安婦についても同様だ。この問題に関する言説にも、私は「女の敵は女」なのではないかという観察をしている。 従軍兵士であった男たちは、「慰安所」で行列をして肉欲を充たした経験をしているからだろうか、口を閉ざしてその実態について発言しない。いまとなっては脛に傷持つ身なのだ。男たちに代わって被害者たる元慰安婦を卑しめる発言をするのが女たちである。某社会評論家や某小説家、あるいは右翼の旗降りをする自称ジャ−ナリストの女性たちだ。 もちろん彼女たちの論点は、慰安婦だった被害者だった個人から目をそむけて、慰安婦問題は外交問題として決着しているというものだ。彼女たち論者は、一日に何人もの男たちの肉で何故に蹂躙されなければならなかったかという被害女性の人間としての痛みから、目をそむけている。私は、この女性たちの論説をその言語感覚に注意して読むとき、「私はこんな卑しい女たちとは断然違う」というような意識を感じる。「けがらわしい女!」という侮蔑意識である。 こんな写真記録がある。大勢の日本兵士たちの慰み者にされて誰の子かも分からぬ赤ん坊を妊娠し、大きな腹をかかえて軍隊とともに移動している若い慰安婦女性の写真である。 慰安婦の実態から目をそむける女性論客の意識とは幾分異なるのであるが、「慰安婦」の実態を知らない戦後生れの男たちの言動は、彼女たちの言説を強力に補助している。この男たちの意識には、女の性を男の快楽の道具としたいという、女性蔑視の深層心理があるように私には想える。現代の性産業と戦場「慰安所」をまったく同じに考えているのではないか。その考えには、「慰安婦」が自国の女性たちではなかったのは何故だ?という、最も重要な視点が欠如しているのではないだろうか。 杉田議員は慰安婦問題についても発言して来たが、元「慰安婦」の救済の訴えに対して、「女性はいくらでもうそをつけますから」と言うのだろうか? There used to be a time when people said, "Women's enemies are women." When I saw the report that the Liberal Democratic Party member of the House of Representatives, Mio Sugita, said at a party meeting that "women lie as much as they want" about women victims of sexual violence, and the many tesimonies of the attendees of the meeting, I grieved and thought that women's enemy is a woman. Ms. Sugita denied the statement and said that the report was a "lie", but Ms. Sugita, in your ownanthropology, "women lie as much as they want", doesn't it? I laughed. There is a sociological riddle that seems to be playful, that is, solving the mystery of lies. Whena liar addict tells a lie, it is a proposition of whetherit is a lie or a truth. However, once it was a funny story as a play, the world is now deepening confusion with false infor-mation. Use it for politics by proclaiming "fake!" Disinformation in politics is nothing new. Processing images such as photographs has long been a national strategy in that country. Even within Japan, right now, people who are more "patriotic" about the events sur-rounding the Pacific War are closing their eyes on his-torical facts and trying to distort history, saying that is also a lie. The same can be said for the comfort women in the war time. In the discourse on this issue, I alsoobserve that "women's enemies are women." The men who were military soldiers closed theirmouths and did not speak about the actual situation,probably because they had the experience of liningup at the "comfort station" to satisfy their lust. Now-adays, they have a wound on their shin. On behalf of the men, it is the women who make statements thatdespise the former comfort women who are the victims. Women who are social critics, novelists, orself-proclaimed journalists who are on the rightwing. Of course, their claim was that the comfort womenissue was resolved as a diplomatic issue, lookingaway from the individual who was victims of thecomfort women. Why do they turn away from thehuman pain of victim women as to why they had tobe overrun by the flesh of many men a day? WhenI read these women's theories and pay attention totheir linguistic sensibilities, I feel that "I am defi-nitely different from these lowly women." The con-sciousness is that "they are impure women!" There is a photo record. This is a picture of a young comfort woman who had been insulted bya large number of Japanese soldiers, was a preg-nant with a baby whose father was unknown, andwas moving with military with a big belly. Although it is somewhat different from the con-sciousness of female theorists who look away from the actusl situation of the comfort women,men who do not know the actual situation of the "comfort women born after the war strongly support the discourse of femaie theorists who insult the comfort women. I think that the words and actions of these men have a deep psychology of mysogyny that they want to use the sex of women as a tool for men's enjoyment, Perhaps they think of the modern sex industry and thebattlefield "comfort station" in exactly the same way. These men lack the most important pers-pective on why the "comfort women" were not women in our own country. A member of the House of Representative,Mio Sugita also talk about the comfort womenissue. Do you say that "women lie a lot" about the former " comfort women" complaint, Sugita?Tadami Yamada