寺社古建築と信仰心 ー 朝日新聞記事をめぐって
朝日新聞デジタルで、「9種の木、重文の本堂の柱に 再建に込めた農民の思い」と題して戸村登氏が、私にとって大変興味深い記事を書いていられる。 国指定重要文化財である岐阜県御嵩町の願興寺本堂は、現在、解体修理中である。その本堂の柱材として9種類の木が使用されていることが分かった。しかもその9種の木材は、寺社建築に使用されることが稀ないわゆる「雑木」であるという。同寺には1572年の戦で消失した寺を「地域の農民たちが苦労して再建した(1581年)」と書かれた文献が残ってい、戸村登記者は「寺を必死によみがえらせた当時の姿がうかがわれる発見だ」と紹介していられる。 私がこの発見に深い関心をいだくのは、次のような理由である。 日本の寺社古建築は、その全体の構造図面を見て気付くことなのだが、信仰の宇宙を構造化する意志・・・それこそがまさに信仰心の深さの具現である・・・が、神仏と人間との関係を現実の地勢に閲し、さらに決定した地面をさえ上下に構造化し、建築材を信仰に添わせて建築的に構造化している。私はこの事実を、一部の人々だけの信仰心ではおそらく成立しなかっただろうと考えている。つまり、広く社会全体が信仰世界になっていることが重要で、このことは現代的な宗派的な諸宗教信仰とは別なのではないか。私は、ひそかに「古典的な魂」と言っている。なぜかというと、じつは上記のような寺社建築が時代が現代に近づくにつれて、いわば地面に対して「置物」になってくるからだ。信仰心の表徴が表面的なものになってくるのである。たとえ美々として荘厳されていても、それは「目に見える」ものだ。私が上記したことは、ほとんどの場合、目に見えないか、気付きにくいのである。 岐阜県御嵩町の願興寺本堂に9種の材木が使われていたこと、しかもその材木がいわゆる「雑木」の類いである事実は、戸村登記者が示唆したように農民たちの「必死」な念いの証左である。雑木を使ったから信仰心が無いというのでは全然ない。むしろその逆である。封建社会のなかで「下層」に位置づけられた農民が、どうして檜のような高価な管理材を求められよう。農民のせめても手のとどく限りで掻き集められた柱材9種だったのだ。これこそが、私の指摘する深い信仰の宇宙の具現化なのである。 私の観点からは、願興寺本堂は国定重要文化財から国宝に格上げしてもよかろうにと思うが、さて、現在進行中の解体修理の計画がいかなるものかが注目である。せっかく発見した9種の柱材が示す古の農民の信仰心を活かせるのかどうか・・・朝日新聞デジタル戸村登氏記事 In the Asahi Shimbun Digital, Mr. Noboru Tomurawrote a very interesting article for me, entitled"Nine kinds of trees, the thoughts of the farmerswho put them into the pillars of the main hall of theBuddhist temple of the Important Cultural Proper-ty". The main hall of Gankōji Temple in Mitake Town,Gifu Prefecture, which is a nationally designatedimportant cultural property, is currently being dis-mantled and repaired. It was found that nine kindsof wood were used as the pillar material of the main hall. Moreover, the nine types of wood aresaid to be so-called "miscellaneous trees" that arerarely used in temple and shrine construction.There is a historical document in the temple thatsays, "The local fermers struggled to rebuild thetemple, which disappeared in the war of 1572,"and Mr. Tomura said, " The temple was desper-ately revived. It is a discovery (of using of nine kinds of wood) that shows the appearance of those days (1581)." I am deeply interested in this discovery for thefollowing reasons. You will notice the ancient architecture of Jap-anese temples and shrines by looking at theoverall structural drawing, but the will to struc-ture the universe of faith ... that was exactly theembodiment of the depth of faith ... The rela-tionship between gods or Buddha and human being was reviewed to the actual ground, and even the determined ground was structured upand down, and the building materials wereselected carefully and architectually structuredfollowing the faith. I believe this fact was probably not true with the faith of some people alone. In other words,it was important that society as a whole was areligious world, which was different from modern religious beliefs. I secretly call it a"classical soul," The reason is that, as the timesapproach the present age, the above-mention-ed temple and shrine architecture became, soto speak, a "figurine" against the ground, Themanifestation of faith becomes superficial. Even if it is beautiful and majestic, it is "visible".Most of the things I mentioned above areinvisible or hard to notice. As writer Tomura suggested, the fact thatnine kinds of timber were used in the mainhall of Gankōji Temple in Mitake Town, GifePrefecture, and that the timber is a kind ofso-called "miscellaneous wood" is the"desperate" feeling of the farmers. It is aproof of the fact. It's not that they had nofaith because they used miscellaneous woods.Rather, the opposite is true. How could farmers, who were positioned in the "lowerlayer" of the feudal society, be asked forexpensive management materials such ascypress? At the very least of the farmers, there were nine types of pillars that were scraped up as far asa they could reach. Thisis the realization of the universe of deepfaith that I point out. For my point of view, I think that the mainhall of Gankōji may be uppraded from anational important cultural property to anational treasure, but what is the current dis-mantling and repair plan? Whether or not thefaith of the old peasants shown by the ninekinds of wood of pillars discovered with greateffort can be utilized ...Tadami Yamada