東京とニューヨークの公園の違い
午前中2時間ばかり自転車を走らせた。シャツ姿だったが長袖のアンダーシャツを着ていたので、すっかり汗をかいた。昨日もひどく暑かった。晩春を通り越してもう初夏の気候だ。 今朝、庭掃除をしていると、またもや植えた覚えのない「ヤツデ」が、笑いながら朝日を浴びていた。とても美しい若緑なので、私は屈んでその葉に触れてみた。「キミ、どこから来たんだい」。ヤツデはにっこり笑うばかり。「ここが住み易いかい。野原みたいな小庭だからねー。・・・まあ、住んでごらんよ」。その近くの二輪草は、先住の大先輩のシンビジュームを押しのけるように葉をひろげている。 もう10年も前だったろうか、アメリカのどこかの大学の研究で、緑の木々に囲まれて生活している人は、そうでない人にくらべて長命であるというデータを発表した。とくに女性に顕著な効果がみられたという。 おもしろい研究だが、なんとなく納得できる。コンクリートジャングルだ東京砂漠だといわれる処より、緑が豊かな処のほうが健康的であろうし心も落ち着くであろう。 ニューヨークのマンハッタンは、9.11アタック以後、とくに五番街やアヴェニュー・アメリカン、ブロードウェイ、パーク・アヴェニューなどのいわゆる大通りは、軒並み新建築になってほとんど昔の面影を残していない。しかしながら、同時に、そのような大通りのそこかしこに緑地公園がつくられている。あるいは絶えず水音がひびく現代的結構のポンドパークが、大企業のビルディングのファサードに設けられている。遠くから見ると鉛筆のような超高層レジデンシャルビルがにょきにょきと建ち、たしかに上にのびるしかないマンハッタンの限られた土地に、広大なセントラルパークの緑地は昔ながらだが、かくもたくさんの樹木に囲まれた公園をつくったことに、私は驚く。生きるに鎬を削るエコノミック・ニューヨークは、しかしニューヨーク砂漠ではない。 一方、わが東京はどうだ。住民にとってはシンボリックでもある神田の並木を伐採し、歴史的景観であるはずの明治神宮外苑の銀杏並木を切り倒す。商業施設を建設するために神宮までがその計画の主体者になっている。精神が貧乏臭い。金がほしさに神域もへったくれもないらしい。宮司の正体見たり、である。「神域」は神主が認可できる神宮の所有物なのか? 道化師のような女性知事が、そんなばかげたことを再開発だという。エコノミック・アニマルと語らって、公共的な歴史ある樹木の命に「犯罪」まがいの手をのばしている。東京都民(いや。この場合は国民といってよかろう)をさしおいて、この道化師に認可権があるのか、どうか。 商業施設というのは経済の波まかせのため隆盛衰退がはげしい。商業施設は短命なのだ。たとえば、一時のお台場の隆盛はいまや影が薄い。私と同じ77歳の年齢の者からみれば、つい先頃できた商業と娯楽施設集合地帯だが、いまや廃墟とは言わないけれどもその衰退はあきらかだ。このような例は日本の各地にある。 商業経済問題のみならず、現代建築の寿命は30年か40年。50年保てば極上の部類だろう。商業施設の建築的な外観は集客率に影響するので、建築物の物理的な終焉を待ってはいられないのである。建て替えを頻繁にしなければならない。 その例をマンハッタンに見ることが出来る。あの街では建物の修復や新築のために常に歩道まで張出した鉄骨あるいはアルミ材の足場が組まれている。足場の無い日が来ることはない。ニューヨークは常に工事中の未完成の街なのだ。街並は都会的な美しさがあるのだが、同時に、ある一面では常に雑然とした街路が散見する街である。 明治神宮外苑の商業施設建設等による神域破壊の行末は、始まる前から短命な行末が容易に予想できる。しかも破壊は、美しく長命をたもってきた公孫樹の並木におよぶ。この破壊の結果は、後悔しても修復ができない「生命の殺戮」である。 私は2010年3月10日の強風で倒れた鎌倉鶴岡八幡宮の大銀杏を思い出す。その大銀杏はそれまで一千年間生きてきた。倒木したときに樹木専門家と称する人から救命は不可能と言われた。しかし宮司の即座の行動と熱意によって、残った根株から現在若木がすくすくと育っている。やがて長い年月をかけて大木となり、新たな一千年を生きて行くだろう。 長い年月の経過とともに街は変わって行く。しかし私が「貧乏臭い」と言うのは、前例として日比谷公園のばかばかしい破壊的「再構成」があるからだ。あのせせこましさ。どこに立ってみても、美しさのかけらもない。誰?こんな設計をしたのは。 時の経過による変化が、知性を感じさせず、堕落でしかないとしたら、公共財に手をつけるのはやめたほうがよかろう。 I rode my bike for two hours in the morning. I was wearing a shirt, but I was wearing a long-sleevedundershirt, and I was sweating profusely. It was veryhot yesterday too. It's already early summer afterpassing late spring. When I was cleaning my little garden this morning,I saw the "Fatsia japonica", which I had never planted,basking in the morning sun while laughing. It was sobeautiful young green that I stooped down to touchthe leaves. "Where are you from?" The fatsia doesnothing say but smile. "Is this place easy to live in? it's a small garden like a field. ... Well, try living here." Nearby, "Nirinsoh"spreads its leaves as if to pushaside the cymbidium of the native senior. About 10 years ago, a study by a university som-where in the United States published date showingthat people who live surrounded by green trees livelonger than those who do not. The effect was partic-ularly pronounced in women. It's an interesting study, but I can understand it somehow. Rather than a concrete jungle or a Tokyodesert, a place with abundant greenery will probablybe healthier and calmer. In Manhattan, New York, after 9/11 attacks, so-called boulevards as Fifth Avenue, Avenue American,Broadway, and Park Avenue were all newly built,leaving almost no trace of the old days. At the sametime, however, green parks are being created hereand there on such boulevards. Or the modern PondPark with the constant sound of water on the façadeof a large corporate building. When viewed from a distance, skyscraper residen-tial buildings that look like pencils are swarming upwards, the expansive green space of Central Parkis old fashioned, but surrounded by so many trees.I am amazed that they have created parks. Life-threatening economic New York, however, is not theNew York desert. On the other hand, what about my Tokyo? For residents, the trees lined with Kanda, whichare symbolic, will be cut down, and the ginkgotrees lined with Meiji Jingu Gaien, which are supposed to be historical landscape. In order to builda commercial facility, even Jingu is the subject of plan.Poor in spirit. It seems that he wants money and doesn't care about the sacred ares. Seeing the priest'strueidentity. Is the "sacred ares" property of the shrinethat can be approved by the priest? A clown-like femalegovernor calls such absurdity redevelopment. Talkingabout economic animals, they are reaching out to thelives of trees with public history in a quasi-criminalway. Apart from the citizens of Tokyo (no, in this case,we can call them all Japanesepeople). Commercial facilities are subject to rapid prosperityand decline due to the economic upheaval. Commercialproperties are short-lived. For example, the temporaryprosperity of Odaiba is now overshadowed. From thepoint of view of someone who is 77 years old, like myself, the complex of commercial and amusement facilities that was built just recently is now in a state of decline, although it cannot be called a ruin. Examplesof this can be found throughout Japan. Not only commercial and economic issues, modernarchitecture has a lifespan of 30 or 40 years. If youkeep it for 50 years, it will be the best category. Thearchitectural appearance of a commercial facilityaffects the number of visitore, so we cannot wait forthe physical demise of the building. Must be rebuiltfrequently. An example of this can be seen in Manhattan. Inthat town, steel scaffolding that extends to thesidewalk is always set up for repairing and buidingnew buildings. There will never be a day without scaffolding. New York is always an unfinished cityunder construction. The streets have an urbanbeauty, but at the same time, on one side, it is acity where you can always see cluttered streets. It is easy to predict that the destruction of the sacred precincts due to the construction of commer-cial facilities in Meiji Jingu Gaien will be short-livedeven before it begins. What's more, the destructionwill extend to the row of beautiful long-lived ginkgotrees. The result of this destruction is a "kill of life" that cannot be repaired by redret. I remember the giant ginkgo tree at TsurugaokaHachimangu Shrine in Kamakura, which was blowndown by strong winds on March 10, 2010. Theginkgo had lived for a thousand years until then.When the tree fell, a person claiming to be a treeexpert told people that it was impossible to savethe tree's life. However, due to the immediateaction and enthusiasm of the cjief priest, youngtree is now growing from the remaining root stump. Over time, it will become a large tree, andwil live another thousand years.l The city changes over the years. But I say "poorspirit" because Hibiya Park's absurdly destructive"reconstruction"serves as a precedent. That imperti-nence. Wherever you stand, there is not a shred ofbeauty. Who did design it like this? If the changes over time do not make you feelintelligent and are nothing more than depravity, thenyou should stop touching public goods.Tadami Yamada