さよなら「特急」、こんにちは「TJライナー」
来る6月14日ダイヤ改正で大きく変わる東武東上線。東京メトロ副都心線への直通開始や「TJライナー」の運転開始など明るい話題の影で、ダイヤ改正によって特急列車がなくなってしまう。特急列車は改正前のダイヤでは土曜・休日のみの運転なので、特急列車の運行は明日8日が最後だ。この日、なくなる特急列車と先行運転されるTJライナーを撮った。この日の池袋駅16:07発の特急小川町行き列車は8000系電車での運行だった。東上線の特急列車はその昔平日にも運転されていた。休日には「みつみね」「ながとろ」といった愛称を持つものも運行され、その「みつみね」と「ながとろ」は秩父鉄道秩父本線にも乗り入れ、「みつみね」は三峰口駅まで、「ながとろ」は長瀞駅まで運行された。その当時の「みつみね」の停車駅は池袋駅・志木駅・川越駅・川越市駅・坂戸駅・東松山駅・森林公園駅・武蔵嵐山駅・小川町駅・寄居駅・波久礼駅・長瀞駅・上長瀞駅・皆野駅・秩父駅・御花畑駅・浦山口駅・白久駅・三峰口駅だった。1992(平成4)年に秩父本線直通列車が廃止され、東上線内のみの運行となった。1998(平成10)年から池袋駅~川越駅間ノンストップとなり、代わりに小川町駅~寄居駅間が各駅停車となった。2005(平成17)年から和光市駅にも停まるようになり、平日の運行がなくなり、全列車小川町行きとなった。僕は1度、1995(平成7)年頃に森林公園駅から川越市駅まで乗ったことがあるため、志木駅にも停まる昔の停車パターンも覚えている。On June 14th, 2008, the timetable of Tobu Tojo Line will be arranged. Trains going through Tokyo Metro Fukutoshin Line and "TJ Liner" train will start to be served. However, limited express trains will finish their regular services on 8th. Because Limited express trains on Tojo Line run only on Saturdays and holidays, I went photographing a limited express train as well as the special service of TJ Liner train before the regular service.On that day, a limited express train bound for Ogawamachi Station departing at 4:07 PM was served by 8000 Series. In the past, limited express trains bound for Nagatoro Station or Mitsumine-guchi Station via Chichibu Railway Chichibu Main Line, which were given nicknames, such as "Mitsumine" and "Nagatoro" etc., also used to be in service. "Mitsumine" from Ikebukuro Station stopped at Shiki, Kawagoe, Kawagoeshi, Sakado, Higashi-matsuyama, Shinrin-koen, Musashi-ranzan, Ogawamachi, Yorii, Hagure, Nagatoro, Kami-nagatoro, Minano, Chichibu, Ohanabatake, Urayamaguchi, and Shiroku stations before arriving at Mitsumineguchi terminal. In 1992, the train service going through Chichibu Railway finished. In 1998, the timetable of limited express trains rearranged; passing Shiki Station and stopping at Tobu-takezawa, Obusuma, Hachigata, and Tamayodo stations. In 2005, the trains started to stop at Wakoshi Station and operated only on Saturdays, Sundays, and holidays.I have travelled with limited express once in 1995, so I know the old limited express.そして、来る6月14日のデビューに先立ち、池袋東武百貨店で3000円以上のお買い物をした人限定で乗ることができた「TJライナー」の先行試乗列車。「TJライナー」は夕方の帰宅ラッシュの時間帯に運転される「座って帰れる」定員制列車。運賃にプラス300円で座って帰れる、これから頼もしい存在となることだろう。今回の試乗列車でももちろんフルカラーLEDによる鮮やかな「TJライナー」の表示を出して走っていた。この列車が来た時、先に来ていた成増駅行きの各停列車が線路を塞いでいたためものすごくゆっくりとしたスピードで成増駅を通過した。その直前ですれ違った列車よりも遅く、それが過ぎ去った後、10両まるまる入れて撮影。「TJライナー」に使われる50090系電車は関東ではJR東日本E331系電車に次ぐロング・クロス転換シート(マルチシート)が採用されている。これまでの50000系シリーズを基本に、オレンジに加えてTJライナー用であることを示す青い帯が印象的。Next, the newly-served train, TJ Liner is going to debut on June 14th, 2008. The customers of Tobu Department Store who bought something over 3000 yen could try out travelling. TJ Liner is the train as a commuter limited express on the evening which the passengers need to purchase the seating ticket (without reservation) to be able to seat surely. The seating ticket costs 300 yen. TJ Liner may be dependable train for office workers living in Tojo Line area.On this time, it also displays the letter of "TJ Liner" on the destination indicator. When it coming, because the other train was running on the main line, the train ran at a very slow speed. Then, It did at a slower speed than the opposite-bound train and I shot after the train meeting the opposite-bound one. The carriage for "TJ Liner!, 50090 Series, equips the seatings which are convertible between longitudinal and transverse seating named "Multi Seat". It has an orange pattern, as well as that of 50000 Series, and blue line.