思い出の町 福井へ
この日から夏の旅がスタート。僕が生まれた町福井と青春18きっぷと北近畿タンゴ鉄道の旅。僕は福井県で生まれたが、福井に居たのは生まれてからたった1年ちょっと。15年程前に新幹線と今はなき北陸本線特急「きらめき」を乗り継いで福井へ行ったことがあり、こちらの方の記憶しかない。福井駅とその駅前は近年新しくなり、僕の記憶にあるような光景ではなくなっていた。新しくなった駅はJR西日本北陸本線・越美北線のホームが高架化され、同社北陸新幹線の受け入れに向けて工事の真っ最中だった。その脇から地元のローカル線、えちぜん鉄道が発着している。えちぜん鉄道は福井駅~勝山駅間の勝山永平寺線と福井駅~三国港駅間の三国芦原線の2路線からなり、地元の人たちの重要な足として「えち鉄」の名で愛されている。まずは勝山永平寺線に乗って永平寺へ参拝。車両は愛知環状鉄道からやってきたMC6101形の6106号。福井ののどかな風景を見ながら電車に揺られて永平寺口駅を目指す。途中の越前島橋駅でたった1本しかないMC5001形とすれ違った。しかもこれまた1本しかない勝山からの快速電車だった。すかさず電車の先頭からカメラをめいっぱいズームさせて撮影。永平寺口駅に着き、そこからは自転車を借りて永平寺へ。えち鉄では10の駅で電車の利用者に対して無料で自転車を貸してくれる。駅員さんに声を掛けて鍵を貰い、駅の隣の駐輪場へ。自転車に乗っていざ永平寺へ。駅から永平寺までは上り道が多く、非常に体力を使う。1時間と少し漕いだ辺りで脚が疲れ、自転車を降りて押して歩いた。少しばかり歩くともう門前町で土産屋などが軒を連ねていた。あと少しだと思い最後の力を振り絞って再び自転車に乗り永平寺へ。ついた頃にはもう汗びっしょりになっていた。永平寺はお寺というよりはお坊さん達の修業道場といった場所で、1243(寛元元)年に道元禅師が開いた。写真は寺のほぼ中央に位置している仏殿で中国宋朝の時代の様式を取り入れて建てられた。帰りは下りで、行きの苦労はどこへやらといった具合でスムーズに走れた。行きは気づかなかったが、途中に2001に廃線になった京福電気鉄道永平寺線の荒谷駅の跡があった。永平寺線は勝山永平寺線・三国芦原線と共に京福電気鉄道が経営していた鉄道路線であったが、2000(平成12)年と2001(平成13)年の度重なる正面衝突事故が発生したことを受けて両線と共に全面運休へ。2003(平成15)年に勝山永平寺線と三国芦原線はえち鉄が引き継いだが、永平寺線は採算が合わないという理由から引き継がれずにそのまま廃線になった。永平寺線が走っていた頃のことを想像しながら僕は自転車を漕ぎ続けた。駅に着く少し手前で再び廃線跡にぶつかった。住宅の後ろには線路があったであろう砂利道が残されていた。永平寺口駅に帰ってきたときはもう昼前になっていた。自転車の鍵を返して福井行きの電車に乗った。また6101形だったが、朝にはいなかったえち鉄名物のアテンダントさんが乗っていた。アテンダントさんに会えるのは日中のダイヤだけで、自転車を漕いで疲れた体を冷房とアテンダントさんの笑顔で癒しながら再び福井へと向かう。福井の駅前にある「アオッサ」の3階にあるフードコート「越前市場」で福井名物のおろしそばとソースかつ丼を食べて駅の反対側へ。JRの高架をくぐり短いアーケードの商店街を抜けて福井鉄道の駅前電停へ。ちょうど武生新行きのモ770形が停まっていた。モ770形は2005年に廃止された名鉄岐阜市内線からやってきた車両。僕が乗ったのは同志社女子大学の紫色のラッピングが印象的な772号と773号の編成。車内も同大学の中吊り広告と床面広告に埋め尽くされていた。これに乗った頃から雲行きが怪しくなり雨が降り始めた。発車してすぐに雨が強くなり、前面ガラス・窓ガラスに大量の雨が流れ、ワイパーを動かしてもすぐに拭いたところが濡れてしまっていた。電車に乗っているうちに雨は弱まり、武生新につく頃にはほとんど止んでしまった。武生新に電車がいっぱい停まっていたので撮影。今では出番が少なくなった一般鉄道形の200形と600形、側線にはノンステップ車両のモ800形が停まっていた。外に出てみると、空は曇っていたがもう雨は降っていなかった。そこから15分程歩いて、絵本作家のいわさきちひろさんの生家を利用した「ちひろの生まれた家記念館」へ。いわさきさんのやわらかく優しげな絵は僕も好きだ。記念館にはいわさきさんの絵が展示され、彼女の母が借りていた部屋が再現されているほか、絵本が閲覧できるちゃぶ台付きの和室もある。再び駅まで戻って、福鉄で今度は終点の田原町を目指す。今度はモ880形で、名鉄時代の色によく似た赤いラッピングを纏っていた。市役所前で一旦降り、電車は一度進行方向を変えて福井駅前に寄る。この駅前に寄っている時間で福鉄が路面を走る写真を撮ろうという作戦だ。作戦は予定通り成功し、駅前から戻ってきたモ880形で田原町へ。今度はえち鉄の三国芦原線に乗り三国港へ。三国港駅は海がすぐ側に見える駅。僕は駅から海を眺めてから、折り返しの電車に乗って福井駅に戻った。えち鉄の沿線には田園風景が広がる。写真は三国芦原線の番田~本荘。帰りの電車で先頭にかぶりついていたら、福大前西福井で福井からのMC6001形が2両連結で来た。MC6001形を2両つなげた姿はまるでちょっと前の愛環線を想像させる。福井の手前、新福井で向こうからMC2101形がやってきた。MC2101形は元阪神電車の5231形の車体と元南海電車の1201形の台車を組み合わせた車両。15年ぶりに来た福井だが、JRの駅が高架化し、駅前に新しいビルができ、京福電車もえち鉄に変わったりと、大きく様変わりしていた。From July 27th, I travelled to Fukui and Tango peninsula, Kyoto. I was born in Fukui Prefecture, but I had lived there for just 1 year. I went to Fukui once by Shinkansen and late "Kirameki" limited express on Hokuriku Line 15 years ago. Most of my memories in Fukui are the ones 15 years ago. Recently, Fukui Station on JR West Hokuriku Main Line and Etsumi-Hoku Line became elevated and the city around the station also changed. In the future, Hokuriku Shinkansen is planning to come there. The neighbour of JR station is the station of two Echizen Railway Lines, Katsuyama-eiheiji Line, between Fukui and Katsuyama, and Mikuni-awara Line, between Fukui and Mikuni-minato, and is called "Echitetsu" by local residents.First, I travelled Katsuyama-eiheiji Line to go to Eihei-ji shrine. The train was MC6101 Series 6106. On the way to Eiheijiguchi Station, the train ran in the rural scene. At Echizen-shimahashi Station, the train waited for a rapid train, which operates just only one time, on the opposite bound by MC5001 Series 5002, which is only one MC5001 Series. At Eiheijiguchi, I borrowed a bicycle. At 10 stations on Echitetsu, passengers can borrow bicycles to travel around the stations. On the way from the station to Eiheiji temple, it has many uphill slopes, which made me tired and sweaty.Eihei-ji is like a dojo (training hall) for trainee monk rather than a shrine and built in 1243 by Eihei Dogen (Dogen Zenshi). This photograph is Butsuden (Buddha Hall), places in the center of Eihei-ji. The way from Eiheiji to the station, I pedalled my bicycle smoothly because of downhill slopes. On the way, I found the site of Aratani Station. Aratani, a station on Keifuku Eiheiji Line, was closed in 2001. Eiheiji Line was the one of Keifuku Lines in Fukui, but in 2000 and 2001, two rail crashes on Katsuyama Eiheiji Line happend, which caused the long-term suspension of train operation. In 2003, Katsuyama-eiheiji Line and Mikuni-awara Line were inherited by Echizen Railway and restarted its regular service, but Eiheiji Line was closed.While watching the site, I imagined the time Eiheiji Line running while I went to the station. I met the remain of the railway of Eiheiji Line again near the station.As I came back to Eiheijiguchi Station, it was almost noon. I returned the bicycle and got on a train bound for Fukui Station. It was also 6101 Series again, but an on-board attendant was at work. The train with attendants is in service in the daytime. Her smile made my tiredness went away and I shot a photograph of her at Fukui Station. I ate two famous foods in Fukui, cutlet bowl with special sauce and soba with grated radish at "Aossa", the new building in front of Fukui Station. After lunch, I went to the tram stop on Fukui Railway. As coming there, a 770 Series set, which came from Meitetsu Gifu Inner City Line, closed tramway in Gifu Prefecture, was stopping in 2005. The set, 772 and 773, had the livery of advertisement of Doshisha Women's College of Liberal Arts. Around getting on the train, it became dark and started to rain, and as the tram left the depot it rained hard. But it had stopped raining as I got off at Takefu-shin station. There, I took some photographs of Fukutetsu trains, for example, 200 Series and 600 Series, both of them don't often run recently. And 800 Series, the low floor train, stopping at the side track.I went to Chihiro Iwasaki's birthplace. It takes about 15 minutes on foot. Iwasaki is a Japanese famous illustrator. I like her picture with a soft touch. It has some pictures of hers and people can see some books with her illustration in a room of it.I came back to the station and travelled with a tram to Tawaramachi. The tram that I travelled with was 880 series having the livery of the advertisement of Coca Cola. Its red colour looked like that when the tram used to belong to Meitetsu. I got off at Shiyakusho-mae [Fukui City Hall] Stop and I photographed the trams while the tram went to Fukui Station Stop.After I did, I got on the same 880 Series to again, and transferred to Echitetsu Mikuni-awara Line to Mikuni-minato Station.Mikuni-minato Station is located near the sea. While the train stopping, I saw the sea from the platform. I went back to Fukui Station by the same train.This seventeenth photograph was the rural scene between Banden Station and Honjo Station.On the way to Fukui Station, the train met 2-carriaged MC6001 Series 6001 set. This MC6001 Series seemed like the Aikan Line in the little old time, because MC6001 Series came from Aichi Loop Railway Aichi Loop (Aikan) Line and it was composed of two cars on Aikan Line.At Shin-fukui station, one stop before Fukui, I also met MC2101 Series. It was an old Hanshin Line train but its trucks were the ones of an old Nankai Line train.It had many changes, such as new JR station building, the city around the station, which made me excited at the new scenery of Fukui.