ワンデーオープンチケットで東急三昧
31日、「東急ワンデーオープンチケット」で東京急行電鉄各線に乗ってきた。ワンデーオープンチケットが発売されると、東急好きの僕は当然黙っていられなくなる。今回は6月に開業した目黒線武蔵小杉駅~日吉駅間と、5050系電車5168F、7000系電車7103F、7104Fを楽しみに出かけた。5050系最新の編成、5168Fはこの夏、「仮面ライダーキバ&Yes!プリキュア5GoGo!」ラッピングトレインとなって東横線・横浜高速鉄道みなとみらい線を運行している。このラッピングトレインもこの日が最後となった。渋谷に着いた僕は早速ワンデーオープンチケットを買って東横線ホームへ。いつもは特急に乗るところだが、ワンデーオープンチケットがあるから、今日はのんびりと各停で自由が丘へ。そこで5168Fを待った。5168Fは、東急の事前発表では、今日は01列車として運行される予定だったが、実際行ってみたら01列車ではなく、6本後の07列車が5168Fだった。どちらも渋谷行きは各停列車として、元町・中華街行きは急行列車もしくは特急列車という運用だ。僕はこの後学芸大学に戻って、特急として渋谷から来る5168Fを撮った。先頭の5868号には「Yes!プリキュア5GoGo!」の主人公、夢原のぞみちゃんが描かれたかわいいヘッドマークが付けられていた。のぞみちゃんも5050系もイメージカラーが赤とピンク色で非常に似合っている。学芸大学駅手前を走る5050系電車5168Fの特急列車 Tokyu 5050 Series 5168F set limited express running near Gakugei-daigaku Station on Toyoko Line5868号のヘッドマーク The front sign on 5868 of Tokyu 5050 Series 5168F set自由が丘駅に入線する8090系8099F Tokyu Oimachi Line 8090 Series 8099F at Jiyu-gaoka撮影後、再び僕は自由が丘駅へ。大井町線に乗り換えて二子玉川駅を経由して田園都市線に向かう。田園都市線では初めて東武50050系電車に乗った。50050系は写真に収めたことはあったが乗ったことはいままでなかった。写真を撮りながら中央林間駅まで行く。つきみ野駅に入線する東武50050系51058F Tobu 50050 Series 51058F at Tsukimino中央林間駅で少し改札の外に出て、再び列車へ。この日は日曜日ということで、今度は南町田駅へ。土休日だけ急行列車が停まり、そこから急行列車に乗って戻ろうということだ。急行列車を待っている間、8500系電車8614F「伊豆のなつ号」が来た。「伊豆のなつ号」は東急グループの伊豆急行の宣伝電車として、伊豆急行8000系電車と同じ色の帯を8500系の車体に装飾した車両だ。南町田駅に入線する東京メトロ8000系電車8106F Tokyo Metro Hanzomon Line 8000 Series 8006F at Minami-machida Station南町田駅に入線する8500系電車8614F「伊豆のなつ号」 Tokyu 8500 Series 8614F "Izu no Natsu go" at Minami-machida Station溝の口駅の近くで昼食を摂って旅を再開。二子玉川では6000系の急行大井町行きが待っていた。6000系電車には2度目の乗車となる。自由が丘駅で降り東横線ホームへ。5・6番線ホームの田園調布方先端付近が撮影スポットだということに気がついた。自由が丘駅に入線する1003F Tokyu 1000 Series 1003F at Jiyu-gaoka Station僕は特急列車で渋谷駅へと向かい、そこで5168Fを待った。5168Fは急行元町・中華街行きとしてやってきた。これに乗って横浜駅に出た。横浜高速鉄道みなとみらい線は東急ワンデーオープンチケットでは乗車できないことから、横浜駅までの乗車となった。元町・中華街駅から折り返してくる5168Fの各停列車を待ち、菊名駅で特急列車に乗り換えて自由が丘駅へと先回りした。自由が丘駅手前を走る5168F Tokyu 5050 Series 5168F at Jiyu-gaoka Station2008(平成20)年3月にデビューした大井町線急行列車用の6000系 Tokyu 6000 Series 6002F at Jiyu-gaoka Station5168Fを撮影後は、2008(平成20)年6月に開業した目黒線の武蔵小杉駅~日吉駅間に乗ろうと大井町線大岡山駅経由で目黒線へ。ちょうど日吉行き急行列車が来た。今回改めて、東急線全線乗車を達成した。元住吉駅手前を走る東京メトロ9000系電車 Tokyo Metro 9000 Series at Motosumiyoshi Stationいったん日吉駅まで乗車した後、元住吉駅4・5番線ホームで撮影。武蔵新田駅付近を走る7000系7104F Tokyu 7000 Series 7104F at Musashi-nitta Station続いては7000系電車7103Fもしくは7104Fを撮影しに東急多摩川線へ。武蔵新田駅で7104Fを撮影。撮影後は改札を出て池上線池上駅まで歩いた。東急多摩川線と池上線の線路は近接していて、両線の駅間は歩いて10~20分で行ける距離にある。I went photographing and travelling with Tokyu Lines with a "One-day open ticket", which allows passengers unlimited travel on all Tokyu Lines. The ticket is mainly sold during summer vacation. When the ticket is sold, I often go to travel with Tokyu Lines. In this year, my main targets were newly-opened section of Meguro Line, Musashi-kosugi Station to Hiyoshi Station, and the latest carriages on Toyoko Line, Tokyu Tamagawa Line, and Ikegami Line.The latest model of 5050 Series 5168F set is in service on Toyoko Line and Yokohama Minatomirai Railway Line and had the special livery of "Kamen Rider Kiva & Yes! PreCure 5 Go Go!" until that day.Every time I travel on Toyoko Line, I always start my travel with a limited express train. However, I first travelled on a local train. I got off at Jiyu-gaoka Station to check the timetable of 5168F set. Tokyu Corporation had announced that 5168F was in service as the trains of operation number 01 on that day, but I found that 5168F was in service as the train numbered 07. I went back Gakugei-daigaku to take photos of 5168F running as limited express. The front coach, 5868, had the sign on which the main character of "Yes! PreCure 5 Go Go!", Nozomi Yumehara was pictured. The image colours of both her and 5050 Series are red and pink, so I think it highly matches 5050 Series.After photographing 5168F set, I went to Chuo-rinkan Station on Den-en-toshi Line. I shot some photographs while travelling. From Futako-tamagawa Station, I could travelled on Tobu 50050 Series first time.Next, I photographed at Minami-machida Station where the express train stops only on Saturdays, Sundays, and holidays. 8500 Series 8614F set "Izu no Natsu go", having the special livery looking like Izukyu Corporation 8000 Series and to advertise Izukyu Line itself and the towns along the line, came.After eating lunch near Mizonokuchi Station, I went back to photograph the trains again. An express train I travelled with on Oimachi Line was operated by 6000 Series. It was the second time to travel with 6000 Series for me. At Jiyu-gaoka Station, I found that the end of the platform of track 5 and 6 toward Den-en-chofu Station is a good place to photograph.I went ahead to Shibuya to waited for 5168F set, which came like an express train bound for Motomachi-chukagai [Motomachi and Yokohama Chinetown] Station. I travelled with it to Yokohama because One-day open ticket is not available on Yokohama Minatomirai Railway Line. Once I went out of the gate and walked around the station in a few minutes. 5168F also came back from Motomachi-chukagai [Motomachi and Yokohama Chinetown] Station. This time was in service as a local train and I did with it to Kikuna Station and transferred to a limited express train. I waited for 5168F set at Jiyu-gaoka Station to photograph it running on a curve before the station. Next, I wanted to Meguro Line. As I got to Ookayama, an express train on Meguro Line came. I travelled to Hiyoshi Station to achieve my aim to travel on all Tokyu Lines. After that, I took some photos at Motosumiyoshi Station. Last, I went to Tokyu Tamagawa Line to photograph 7000 Series 7103F set or 7104F set. I could shoot a photograph of 7104F set at Musashi-nitta. After photographing, I went out of the station gate and walked to Ikegami Station on Ikegami Line. The two lines, Tokyu Tamagawa Line and Ikegami Line, spread close and it takes about 10 or 20 minutes between stations of each line on foot.