京成新ダイヤ発表 新型スカイライナーとアクセス特急
京成電鉄が7月17日の成田空港線(愛称:「成田スカイアクセス線」)の開業に伴う新ダイヤを発表した。新ダイヤの目玉となる新型車両AE形電車による成田スカイアクセス線経由の「スカイライナー」は、最速160km/h、日暮里駅~空港第2ビル駅間を最短36分(上野駅~成田空港駅間は44分)で結ぶ。運行本数は上り(上野行き)28本、下り(成田空港行き)26本。上野行きに比べて成田空港行きの方が運転本数が少ないのが少し疑問だが、日中時間帯、上野駅毎時0分と40分の2本体制でそれを後述の「シティライナー」と「特急」が補う形になるダイヤなら、問題ないだろう。一方通勤型車両による成田スカイアクセス線経由の成田空港行き列車は、新種別「アクセス特急」が担う。日中は京急空港線羽田空港駅、朝夕は上野駅または都営浅草線西馬込駅から成田空港駅を結ぶ。停車駅は上野駅・日暮里駅・青砥駅・京成高砂駅・東松戸駅・新鎌ヶ谷駅・千葉ニュータウン中央駅・印旛日本医大駅・成田湯川駅・空港第2ビル駅・成田空港駅、都営地下鉄浅草線・京急本線・空港線直通列車の押上線内は押上駅~青砥駅間ノンストップ、浅草線・京急本線・空港線内は「エアポート快特」として運転。羽田空港駅~成田空港駅間を103分で結ぶ予定。これにより羽田・成田両空港間を結ぶというエアポート快特の本来の姿を取り戻すことになる。両空港を結んでこそ「エアポート快特」を名乗れるのであり、京成佐倉駅止まりの、京成押上線・本線内「快速」の列車を「エアポート快特」と呼ぶのに少し違和感を覚えていたが、やっと成田空港行きの、成田スカイアクセス線内も特急クラスの列車となる「エアポート快特」が復活する。一方これまでどおり京成本線経由の成田空港行き列車も継続して運転される。「特急」は大きな変化はなく、これまで通りの停車駅である。現在京成本線経由の「スカイライナー」として運行されているAE100形は、京成本線経由の上野上野駅~成田空港駅間を結ぶ「シティライナー」として運用される。「シティライナー」の停車駅は、上野駅・日暮里駅・青砥駅・京成船橋駅・京成成田駅・空港第2ビル駅・成田空港駅。日中時間帯上野駅を毎時50分に発車するダイヤが組まれ、本線の主要駅を結ぶと同時に、ちょうど「スカイライナー」を補完する列車という存在ではないだろうか?僕の個人的意見だが、空港輸送から都市間輸送に性格が変わったから、京成津田沼駅に停めても問題ないのではないだろうか?今改正で、都営地下鉄浅草線直通の「急行」が廃止される。Keisei Electric Railway announced new timetable from July 17th for the opening of Narita Sky Access Line.The biggest attractive point of this timetable is new "Skyliner", which is being in service by New AE Series between Ueno Station and Narita Airport Terminal 1 Station at a maximum speed of 160-kilometre/100-mile per hour via Narita Skyaccess Line and it takes 44 minutes (From Nippori to Airport Terminal 2 takes 36 minutes). Skyliner trains make 28 trip from Ueno and 26 from Narita Airport.The timetable that Skyliner will depart from Keisei-ueno 2 times an hour, on the hour and 40 minutes after the hour every hour in the daytime, is not bad for me if "City Liner" and limited express help Skyliner, both run via present route, to carry the passengers for Narita Airport.The fast commuter train to Narita Airport via Sky Access Line is named "Access Limited Express". Access Limited Express trains often go through Toei Asakusa Line, Keikyu Main Line, and Keikyu Airport Line as "Airport Limited Express" services to Haneda Airport Station and stop at Oshiage Station, Aoto Station, Keisei-Takasago Station, Higashi-matsudo Station, Shin-kamagaya Station, Chiba Newtown-chuo Station, Imba-nihon-idai [Nippon Medical School, Chiba Hokusoh Hospital] Station, Narita-yukawa Station, Airport Terminal 2 Station, and Narita Airport Terminal 1 Stations. In morning and evening, the Access Limited Express trains from Keisei-ueno Station, stopping at Nippori Station between Keisei-ueno Station and Aoto Station, or Nishi-magome Station on Toei Asakusa Line. The travel between both airports takes 1 hour and 43 minutes.After Narita Sky Access Line open, Airport Limited Express will regain its original aim to access both big airports in Kanto Area. At present most of Airport Limited Express trains go through just Sakura, 7 stations before Narita Airport Terminal 1. For the trains don't go to Narita Airport, I don't want to call this type of train Airport Limited Express.On the other hand, the trains via present route continue to operate. Limited express trains don't change the stops and travel time.After the arrangement, AE100 Series runs as the new service "City Liner". City Liners stop at Ueno, Nippori, Aoto, Funabashi, Narita, Airport Terminal 2, and Narita Airport, and depart from Ueno at every hour 10 minutes to the hour, between 2 Skyliners. They may change to interurban trains, so I want them to also stop at Keisei-tsudanuma StationThe express trains going through Asakusa and Keikyu Lines discontinue operating.京成電鉄ニュースリリース 「成田スカイアクセス開業!!」 7月17日京成線ダイヤ改正