50年間ありがとう 京急1000形
6月27日、京急1000形電車のありがとう運転の撮影へ行ってきた。これらの列車は往路金沢文庫駅~三浦海岸駅間(快特として)、復路三浦海岸駅~京急久里浜駅間(特急として)で運行された。編成は三浦海岸方から2+6の8両編成だった。2両編成は2008(平成20)年の編成組み換えの時に姿を消していたが、4両編成の中間2両を抜き取る形で再現された。三浦海岸駅に到着後、列車は三崎口方の引上線に入り、両ホームからカメラをズームさせる撮り鉄たちが大勢いた。混乱を避けるために、駅員さんが黄色い線の上に立ってロープを張り、それに沿って撮り鉄たちが並び、順番にホームの先端から1000形を撮った。僕はやはり撮りやすい三崎口行きホームから撮影。1000形は1959(昭和34)年に最初の編成が造られ、翌1960(昭和35)年デビュー。1978(昭和53)年までの長きに渡って356両が造られ、京急電鉄でもっとも多い車両数を誇った。しかし1985(昭和60)年以降、1500形電車、3代目600形電車、新1000形電車などの新型車両の登場に伴って徐々に数を減らしていった。今年2010(平成22)年6月14日時点で6両・4両編成がそれぞれ最後の1本にまで姿を消し(「鉄道ファン」Webサイトより)、京成成田スカイアクセス線開業を前に引退すると僕も思ったが、そのとおりになってしまった。京急電鉄からは姿を消すものの、一部は香川県の高松琴平電気鉄道(ことでん)で第二の人生を送っていてこれからも見ることができる。僕は1995(平成7)年に東京に来てから、横浜へ行く時、横浜駅~井土ヶ谷駅で京急本線に乗っていた。その時一番よく当たったのが1000形だったと思う。あの「べびプリ」の麗ちゃんも以前「家族にしたい電車」として日記に取り上げたことがある。(2008年6月27日)。真ん中に貫通扉がついたシンプルなものだが、丸みを帯びている愛嬌のある顔が印象的だった、50年という長きに渡って京浜急行を支えた名車、1000形。本当に、ありがとう。「快特 三浦海岸」の行先表示 The destination indicator showing Green limited express for Miura-kaigan.今回特別に製作されたサボ 初期の1000形は非貫通型だった The special side board for this time. The left photo shows that first 1000 Series didn't have a emergency door on its front.車体下部には「京浜急行」の略称の「KHK」の文字が At the bottom of its body "KHK", the abbreviation of KeiHin Kyuko, sign existed正面にはかつて使われていた「快特」のサボが取り付けられた The front sign in the old time came backOn June 27th, I went photographing Keikyu 1000 Series, which served as its last regular operations between Kanazawa-bunko Station and Miura-kaigan Station, as Green limited express, and between Miura-kaigan and Keikyu-kurihama, as Red limited express. The set was consisted of 8 carriages by a 6-carriage set and a 2-carriage set, arrangement from a 4-carriage set , two middle carriages were uncoupled (original 2-car sets completely disappeared in 2008).After the first operation, the train went to the side track located toward Misakiguchi. Many photographers in both platforms including me made a line to shoot photos from the end of the platforms. I tried from the track to Misakiguchi, easier to do it.The manufacturing of 1000 Series started in 1959 and the carriages debuted in 1960. It had made for 19 years and totally been 356 carriages, the largest number of Keikyu trains in maximum, were in service. But since 1985, new carriages, such as 1500 Series, third 600 Series, and N1000 Series, started to be manufactured to replace 1000 Series and, according to the website of Japan Railfan Magazine, the last 4-carriage set and 6-carriage set remained on June, 2010.Because of this, I felt that 1000 Series would be retiring before Narita Sky Access Line open. But it became true.Though 1000 Series retired from Keikyu Lines, but some carriages moved to Takamatsu-kotohira Electric Railroad (Kotoden) Lines in Kagawa Prefecture.From my point of view, when I was little, I sometimes used Keikyu Main Line from Yokohama Station to Idogaya Station. Usually, The train I travelled with was 1000 Series.Urara from "BabyPrincess" also picked it up it and want to welcome as her new family member on the diary on the same day in 2008.It had the simple front with the central emergency door, but its roundish front was little cute and impressive. Anyway, 1000 Series had run for 50 years and made the new generation in the post-war era.Thanks a lot for 50 years of 1000 Series マイクロエース A0079 京急1000形 冷房改造車 2両セット(Nゲージ 動力車入り)価格:7,812円(税込、送料別)↑1000形の思い出をいつまでも鉄道模型で↑