原鉄道模型博物館へ行ってきた
7月10日に横浜・みなとみらいにオープンしたばかりの原鉄道模型博物館へ行ってきた。事前予約制の期間が16日で終了したため、当日券で入場が可能な18日を選んだ。横浜駅東口から徒歩5分、地下街を出て、帷子川を渡ってすぐの横浜三井ビルの2階に博物館はある。渋谷駅から東急東横線特急で横浜駅に着いた僕は、同じビルの中にあるコンビニでスポーツドリンクを1本買い、開館1時間前の10:00に入場の列の先頭に立った。10:30頃から列に並ぶ人の数が増えはじめ、ざっと50人程になった。10:45、博物館に向かうエスカレーターが動き始めた。係員の誘導に従って、エスカレーターに乗りチケット売り場へ。館内は写真撮影NGなのが残念だったが、原さんが製作したり、コレクションしたりしてきた数多くの模型列車が出迎えてくれる。製作作品では、初めて製作した「自由型電気機関車 8000号」や代表作のオリエント急行の食堂車、コレクションでは「1号機関車」こと官設鉄道A1形蒸気機関車、「SL人吉」と同型の8620形蒸気機関車、日本のSLの最高傑作とされるC57とD51、新京阪鉄道(阪急)P-6(100形)電車、上田丸子電鉄(上田電鉄)モハ5250形電車、数少ないモノレール模型のドイツ・ヴッパータール空中鉄道(懸垂電車)、…。細部にまでこだわった模型列車の数々に圧巻させられた。原さんの製作作品は、乗客まで再現されていて、これまた驚くばかりだ。そして目玉の巨大ジオラマへ。ヨーロッパの鉄道風景を思わせる小さな町並みには、本物の鉄道と同様に鉄の車輪を持ち、鉄のレールの上を架線から給電されて走る電車、架線のない線路を走る気動車列車(電気で走っているがディーゼルエンジン音がリアルに再現されている)、さらには左側の岩肌の山と右側の城壁のある山との間をロープウェイが走っている。ここの車両たちは、揺れ枕(ボルスタ)や板バネ、軸箱といった台車の構造や、コントローラーの電源を切っても惰性で走ることができるなど、本物の鉄道車両に近づけるという原さんのこだわりがたくさん詰まっている。巨大ジオラマの奥の部屋には、横浜の町を再現したもう1つのジオラマが。ベイブリッジやランドマークタワーが描かれた壁を背景に、1号機関車、209系、165系が走る。桜木町駅や神奈川県庁、みなとの見える丘公園周辺の山手の丘などが模型で再現されている。館内には模型の他、原さんが情熱を燃やしコレクションした「1番切符」の展示や、原さんが鉄道と共に歩んだ93年の人生を紹介している。On 18th I went to newly-open Hara Railway Model Museum in Yokohama, where the model trains and a large-size diorama collected and made by the world-famous model train creator, Nobutaro Hara, are displayed.I chose that day because the term in which the visitors need the advance ticket had been finished on last Monday, July 16th.About a 5-minute walk from the east gate of Yokohama Station, crossing the Katabira River, brought me the Yokohama Mitsui Building, on the first/second floor of which the museum stands. I, coming from Shibuya by Tokyu Toyoko Line and after buying a plastic bottle of water in a convenience store on the ground/first floor of the building, stood the head of the line waiting for the opening the museum at 10:00 AM, an hour before the opening. 30 minutes later the persons making a line increased about 50, and at 10:45 the museum staff came to the line and the escalator to the museum started to work. Lead by the staff, the persons including me went up and stopped in front of the ticket vending machine and counter again.I was disappointed that photographing is prohibited, but the museum has many, many model trains, such as Freestyle Electric Locomotive No. 8000, Mr Harada's first work, the dining carriage of the Oriental Express, which is called his best work and he re-created in detail including passengers in the carriage. In his collection exhibited, Japan National Railway's Class A1 steam locomotive, which is called " The first SL" by Japanese railway supporters, Class 8620, the same type as "SL Hitoyoshi" on Hisatsu Line of JR Kyushu, the 2 masterpieces of Japanese steam locomotive, Class C57 and D51, Shin-keihan Railway (present Hankyu Kyoto Line) P-6 Series, Ueda Maruko Electric Railway (present Ueda Electric Railway) 5250 Series, and Eugen Langen Monorail Suspension Railway in Germany, rare the model of monorail train, etc. were impressive and for me.The railway diorama, the biggest attraction in this museum, re-creating the scenery in Europe, had his obsessiveness, such as iron steel rail and wheel, collecting electricity from the overhead line, the bolster and suspension of the track, and inertia running to imitate the real one. A diesel train, running by electric power but the engine sound similar to the real one from the speaker, also ran. Between the 2 mountains standing both sides of the diorama, a cable car also runs.In another room, one before the exit, a smaller one against the wall that the famous spots in Yokohama, landmark tower and Bay Bridge are painted was laid. The first steam locomotive, 165 Series on Tokaido Line, and 209 Series on Keihin-tohoku Line were running and Sakuragicho Station, Kanagawa Prefectural Office, and the hill in Yamate area around Minato no Mieru Oka Park were re-created.In this museum, the chronological table of Mr Hara's 93-year life and the No.1 ticket he collected also shown.