「大江戸線の早期延伸に向けて」パネル展を見に行く
28日、練馬区役所1階アトリウムの都営大江戸線光が丘~大泉学園町延伸に向けての練馬区の取り組みを扱った「大江戸線の早期延伸に向けて」パネル展を見に行った。僕の都営大江戸線大泉学園町延伸関連のイベント参加は、昨年2013(平成25)年11月17日の延伸促進大会以来2度目となる。On 28th, I watched a panel exhibition "To realize the extension of Toei Oedo Line to Oizumi-gakuen-cho" at atrium lobby of Nerima City Hall. It was second time for me to join events featuring the extension following the convention on 17th of November, 2013.パネル展ではこれまでの都営大江戸線の歴史や、延伸に向けての練馬区や延伸促進期成同盟の活動などを写真や年表を通じて知ることができ、昨年の延伸促進大会の様子やそこでも配布された資料が展示されていた。延伸に向けての最近の動きとしては、2014(平成26)年11月20日、前川燿男区長が区民・区議会議員と共に東京都庁へ、都営大江戸線大泉学園町延伸の早期実現を求める要望書を提出した。練馬区長が東京都に都営大江戸線大泉学園町延伸を要望するのは2013(平成25)年に続いて2年連続となる(2013(平成25)年は故・志村豊志郎前区長)。都営大江戸線延伸構想がある土支田・大泉町・大泉学園町は、東京23区の中でも数少ない、鉄道駅から1km以上離れた地域(鉄道空白地帯)で居住人口が4000人を超える箇所であり、都営大江戸線の利用客数が年々増加している現状を見ても、大泉学園町延伸はさらなる利用客増加と新たな沿線の街の魅力向上に繋がると、前川区長は延伸の必要性を訴えた。東京都側も、練馬区他関係者との協議・調整を続けながら延伸について検討すると回答した。トンネルの地上部分にあたる道路は2013(平成25)年までに光が丘~土支田通り間が開通し、土支田通り~外環道~大泉学園通りの区間は2016(平成28)年までの完成を目指すとしていることから、都営大江戸線大泉学園町延伸はそれ以後となってしまう可能性が高いと言える。The chronology of Toei Oedo Line and the support organization for the extension, and the photographs and brochures of the convention last year.Recently, mayor of Nerima-ku, Akio Maekawa, handed out the request for the extension to Tokyo Metropolitan Office on 20th of November, following late former mayor, Toshiro Shimura, last year.The mayor made a strong plea to be extended as early as possible, and said that considering the present status increasing the passengers of Toei Oedo Line gradually since 2000, when the present whole line opened, the extension would give the chance to get more passengers and to make the three areas where the new station planning to stand, Doshida, Oizumi-machi, and Oizumi-gakuen-cho, far more 1km from the nearest railway stations and live over 4000 persons, which is rare case in Tokyo Metropolitan Area, more attractive to be lived or visited. A Tokyo Metropolitan Government officer replied that they positively consider the extension through the conference and arrangement between Neima-ku and more relative organizations.When I saw an exhibit saying that the roadway above the planning railway between Hikarigaoka and Doshida Street had gradually opened by 2013 and the remaining section toward Oizumi-gakuen-cho will have been opened by 2016, I felt I have to wait for the extension for more two years.