東急電鉄 2015年度はホームドア設置などに注力 2年連続で新造車ゼロ?
5月13日、東急電鉄が2015(平成27)年度の事業計画を発表し、ホームドアの設置や、踏切に設置された障害物センサーの更新、東横線祐天寺駅の通過線新設を含む改良工事の継続、池上線五反田駅付近の橋梁の改良工事などを盛り込んだ。車両の新造については触れられず、2014(平成26)年度に続いて2年連続で新造車ゼロとなりそうだ。今年度中(2016(平成28)年3月)までに、東横線都立大学・新丸子・元住吉・菊名、大井町線溝の口、田園都市線宮前平の各駅などにホームドアが新設される予定である。注目すべきは、田園都市線の駅として初めて宮前平駅にホームドアが設置されることだ。現状の田園都市線は4ドア車と6ドア車とが混在しているため、新造車ゼロでホームドアを設置しようとなると、JR山手線に4ドア車と6ドア車とが混在していた期間の恵比寿駅・目黒駅のように6ドア車の停止位置にはホームドアを設置しないか、2013(平成25)年につきみ野駅で実験された昇降ロープ式安全柵を設置するかのどちらかの手が打たれるものと見られる。車両に関しては、新造車はゼロと見られるものの、2015(平成27)年1月9日発表のホームドア設置のプレスリリースにて田園都市線5000系の6ドア車全廃が発表されているため、これら6ドア車(サハ5400形、サハ5500形、サハ5800形)の一部が4ドア化改造の扱いで、また2014(平成26)年の追突事故で使用不能の状態が続いている東横線5050系5155Fのデハ5755号車とクハ5855号車を修理扱いで、車体を新製すると予想する。また池上線・多摩川線への1000系リニューアル車(1500番台車)の追加投入も進むと見られ、これらに置き換えられる形で7700系の一部が廃車になるとも予想する。前年度2014(平成26)年度の予想で外れた、2代目となる東横線4000系デハ4600形4601~4604号車、同5050系サハ5450形5470号車・5471号車、サハ5550形5570号車・5571号車をそれぞれ新製し、2015(平成27)年3月現在東横線に在籍している5000系5118F、5119F、5121F、5122Fを、元来田園都市線用として新造された初代デハ4601~4604、サハ5470・5471、サハ5570・5571を組み込んで10両編成化し、田園都市線5000系のオール4ドア化工事期間中の予備車として転属させる準備が整われるとも予想する。On May 13th, Tokyu Corporation announced the business plan by March, 2016, incorporating installation of automatic platform gates, renovation of obstacle detection sensors at crossings, refurbishment of Yutenji Station on Toyoko Line including new track for passing trains, and restoration of the bridge around Gotanda Station on Ikegami Line. Following the last year, the plan doesn't say how many carriages are newly built.Where the gates are planning to be installed are Toritsu-daigaku, Shin-maruko, Motosumiyoshi, Kikuna, Mizonokuchi, and Miyamae-daira. The notable point is Miyamae-daira on Den-en-toshi Line, where both 4-doored and 6-doored carriages are in service. If there should be no newly-built carriages, the other measure, such as partial installation avoiding 6-doored carriages like Ebisu and Meguro Stations on Yamanote Line during both carriages used to exist or installation of guard ropes used to be experimented at Tsukimino Station in 2013, must be taken to because of the difference of the layout of carriage doors.Though the announcement doesn't include the new construction of the carriages, some of 6-doored carriages may change its body to 4-doored ones because of the disappearance of these 6-doored carriages as the press release on January 9th, 2015, about the automatic platform gates says and the body of Deha 5755 and Kuha 5855 of 5050 Series 5155F set may be built as a restoration from an crash accident in 2014. In addition, refurbished 1000 Series (1500 Series) replace 7700 Series on Ikegami Line and Tamagawa Line as last year.Though my expectation last year became wrong, I expect the same one; four second Deha 4600 (4601 - 4604) and four Saha 4700 (4701 - 4704) of 5050-4000 Series and two Saha 5450 (5470, 5471) and two Saha 5550 (5570, 5571) should be constructed to replace the present ones moved from Den-en-toshi Line together with four 8-carriage 5000 Series on Toyoko Line, 5118F, 5119F, 5121F, and 5122F, which should come back to prepare for extra carriage while some carriages of 5000 Series on Den-en-toshi Line under conversion, in the near future. 東京急行電鉄プレスリリース 2015年5月13日 「2015年度の鉄軌道事業設備投資計画ホームドア設置や駅機能の向上などに総額482億円」