東武1800系&350系の臨時列車を撮る
3日、秋の行楽シーズンに合わせて運行された東武日光線の2本の臨時列車、1800系の快速列車と350系の特急「きりふり」を撮りに行った。今回の撮影場所は初めて行くことになった東武動物公園駅~杉戸高野台駅間。写真はあえて逆光にして、朝日を浴びながら田園風景を走る列車の雰囲気を出した。1800系とその改造車である300系・350系は、古いもので車齢が40年を超えており(351F・353F(元1816F・1813Fのクハ1810形・モハ1820形・モハ1830形・クハ1860形)が1969(昭和44)年新造、301F・302F(元1818F・1817F)が1973(昭和48)年(300-4形・300-5形(元サハ1840形・モハ1850形)は1979(昭和54)年)新造、352F(元1816F・1813Fのサハ1840形・モハ1850形)が1979(昭和54)年新造、1819Fが1987(昭和62)年新造)である。これらはわずかに定期列車(朝・夕方の「しもつけ」1往復と平日夜の「きりふり」2本)での運行が残るものの臨時列車での活躍が目立っていることから、老朽化と運用の減少による引退が近づいていると、かねてから言われてきた。先日「Revaty」という愛称が決定した500系24両(3両編成×8本)が2017(平成29)年3月にデビューすることから、在籍両数が同じ24両(6両編成×2本と4両編成×3本)である300系・350系が500系に置き換えられる可能性が高くなってきた。300系・350系は以前にも何度か撮影したことがあったものの、今のうちにもう一度撮影しておきたかった。On 3rd, I photographed Tobu 1800 Series and 350 Series between Tobu-dobutsu-koen (Tobu Zoo) Station and Sugito-takanodai Station.Taking against the sun, I represented images of the carriage under the sun in the morning.The oldest carriages of 1800 Series, and two carriages converted from 1800 Series, 300 Series, and 350 Series, had been built over 40 years before; 351F set and 353F set (former four carriages of 1816F and 1813F) had been in 1969, 301F set and 302F set (former 1818F and 1817F) in 1973 (two middle carriages, type Saha 300-4 and Moha 300-5 (former type Saha 1840 and Moha 1850), in 1979), 352F set (former two middle carriages, Saha 1840 and Moha 1850, of 1816F and 1813F) in 1979, and 1819F set in 1987. These carriages mainly serve as on-season or chartered train, though doing as some regular trains, "Shimotsuke" limited express in the morning and evening and "Kirifuri" limited express on the weekday evening. decrease of made up a rumour that these would be retired among railfans. It might be said that 24 newly-built carriage (eight 3-carriage sets) for limited express train, 500 Series "Revaty", would replace 300 Series and 350 Series, which exist the same number totally.Though I have photographed 300 Series and 350 Series several times, I did again before retirement.