ありがとう 485系&583系
今年2017(平成29)年、国鉄時代に特急列車として日本全国を駆け巡った2車種、485系(ジョイフルトレインに改造されたものを除く)と583系が相次いで引退した。485系は、1964(昭和39)年に大阪駅~富山駅間の特急「雷鳥」としてデビューした直流・60Hz交流用の481系と1965(昭和40)年に1965年上野駅~仙台駅間の特急「ひばり」としてデビューした直流・50Hz交流用の483系の2車種を基に、国鉄の在来線で採用されていた直流・50Hz交流・60Hz交流の3種類すべての電化方式に対応した車両として1968(昭和43)年に登場した。先頭車両のデザインや耐寒・耐雪設備の有無などにより様々なバリエーションが存在し、481系・483系、そして信越本線横川駅~軽井沢駅間の碓氷峠の急勾配区間でのEF63形電気機関車との連結(協調運転)に対応した489系も含めて1,453両が製造された。一方の583系は1967(昭和42)年に大阪駅~博多駅間の寝台特急「月光」としてデビューした直流・60Hz交流用の581系を485系と同様の直流・50Hz交流・60Hz交流の3種の電気に対応した仕様に改良した車両として1968(昭和43)年登場した。昼間はボックスシートの座席車、夜間は3段(モハネ582のパンタグラフ下は2段)ベッドの寝台車として運行可能な昼夜兼用車両として、大阪~九州間、東京(上野駅)~東北間、大阪~北陸間を中心に活躍した。前述の「月光」でデビューしたことから「月光型電車」の愛称で呼ばれ、581系と合わせて434両が製造された。両車は電化されたすべての国鉄在来線を走行できる性能を最大限に活かし、数多くの特急列車として、当時電化区間がなかった四国を除く広範囲の路線で活躍した。しかし1970年代以降は新幹線の開業・延伸により、両車で運用される列車が次第に減少していく。1975(昭和50)年に山陽新幹線が博多駅まで全線が開業すると東海道本線・山陽本線から九州各地を結んだ昼行列車群が、続く1982(昭和57)年の東北新幹線大宮駅~盛岡駅間、上越新幹線大宮駅~新潟駅間の開業で上野駅~東北地方各地を結んだ昼行列車の多くが、廃止もしくは運行区間が短縮された。また583系については、これらの昼行列車の削減により、夜間の寝台特急運用が主体となり、デビュー当初の昼夜兼用のメリットも次第に薄れていった。1987(昭和62)年の国鉄民営化以降は、新幹線の開業・延伸に加えて両車の老朽化に伴う新型車両への世代交代、および夜行列車の利用客数低迷による運行本数の削減、廃車が始まる。特筆すべき変化としては、2001(平成13)年に大阪駅~青森駅間を結んだ、485系で運行される列車としては最長の1040kmを走破した特急「白鳥」が廃止に、2002(平成14)年の東北新幹線盛岡駅~八戸駅間延伸と同時に、盛岡駅~青森駅・函館駅間の特急「はつかり」が八戸駅~青森駅・函館駅間の特急「白鳥」に変更、上野駅~青森駅間の寝台特急「はくつる」の運行が終了。「はくつる」の臨時列車として運行されていた583系による寝台特急列車運用がなくなった。2011(平成23)年の九州新幹線博多駅開業と同時に九州での485系の運用が全廃、これと同時に新型車両への置き換え完了を理由に481系で初めて運行された特急列車の1つであった「雷鳥」も廃止された。2015(平成27)年の北陸新幹線金沢駅開業により新潟駅~金沢駅間の特急「北越」が廃止された。485系は新青森駅~函館駅間の特急「白鳥」が、583系は大阪駅~新潟駅間の急行「きたぐに」が、それぞれ特急・急行列車としての最後の活躍の場だった。「白鳥」は2016(平成28)年の北海道新幹線新青森駅~新函館北斗駅間の開業により廃止されたことにより、485系で運行される特急列車がとうとうゼロになった。一方の「きたぐに」は2012(平成24)年に定期運行を終え、翌2013(平成25)年には臨時列車としても廃止された。そして、2017(平成29)年、3月3日にジョイフルトレイン改造車を除く485系がえちごトキめき鉄道日本海ひすいライン・JR東日本信越本線を直通運転する糸魚川駅~新潟駅間の快速列車(毎日運行だったが臨時列車扱い)を最後に、4月9日に583系が秋田駅~弘前駅間の臨時列車「さようなら583系」号を最後にすべての営業運行を終えた。2車種の長年の活躍に感謝すべく、両車のイラストを描いた。ありがとう485系&583系 | 花見 友紀 [pixiv]日本各地を駆け巡った両車にちなみ、日本地図と共に、485系が「はつかり」、583系が「ゆうづる」のヘッドマークで描いた。「はつかり」は東京駅・上野駅~青森駅間、1982(昭和57)年の東北新幹線開業後は盛岡駅~青森駅・函館駅間を運行していた特急列車。1958(昭和33)年に東京と東北地方とを結ぶ初めての特急列車として登場した。初期は常磐線経由、1968(昭和43)年に583系が投入されてからは東北本線経由で運行された。485系は1973(昭和48)年より「はつかり」として運行されてきた。1988(昭和63)年の津軽海峡線(青函トンネル)開通時より、一部の列車が同線を経由して函館駅まで乗り入れ始めた。2002(平成14)年に運行を終了したものの、今なお東北本線を代表する特急列車のイメージが残り、東北新幹線東京駅~新青森駅間のE5系で運行される列車の愛称を一般から公募した時にも、結果は「はやぶさ」が採用されたが、最も応募数が多かったものは「はつかり」であった。「ゆうづる」は上野駅~青森駅間を常磐線経由で運行していた寝台特急列車。1965(昭和40)年に運行を開始し、583系は1968(昭和43)年から1994(平成6)年に廃止されるまで「ゆうづる」として活躍した。「ゆうづる」には583系の他、20系客車や24系客車によるブルートレインとして運行された列車もあり、国鉄時代には最大で1日に7往復も運行していた時期もあった。改めて、485系と583系の長年の活躍に、ありがとうと言いたい。In 2017, the two famous railway car for limited express trains in Japan National Railway (JNR) period, 485 Series (except converted ones for irregular or charter train) and 583 Series, retired.485 Series was built based on 481 Series, which was adapted for 1500-volt DC and 20000-volt, 60-hertz AC, and 483 Series, which was adapted for 1500-volt DC and 20000-volt, 50-hertz AC, and as the car available to be in service on all of three different kinds of electrified JNR Lines. 1,453 cars of 481, 483, 485, and 489, which could run on steep slope between Yokokawa Station, Gunma Prefecture, and Karuizawa Station, Nagano Prefecture, on Shinetsu Main Line (closed in 1997) coupled with Class EF63 electric locomotive, Series totally had been built and had variations of design of front car and snow- and cold-resistance or not.583 Series was built as an improved car of 581 Series, which was adapted for 1500-volt DC and 20000-volt, 60-hertz AC, available to be in service on all of three different kinds of electricity like 485 Series. Because of its debut as "Gekko" limited express, 583 Series used to be sometimes nicknamed "Gekko Type".583 Series is designed as the car which could be in service both on daytime and nighttime; its interior is convertible between transverse seatings and sleeper with triple-deck (partly double-deck) beds. It mainly used to be in service between Osaka and Kyushu, Tokyo and Tohoku, andOsaka and Hokuriku and Niigata. 581 Series and 583 Series had been built 434 cars.Both cars ran as many limited express trains to utilise their three-power-capable specification. However, since 1970s, as Shinkansen gradually extended farther, limited express trains on daytime stopped or decreased the number of their operation. In 1975, when Sanyo Shinkansen was extended to Hakata Station, Fukuoka Prefecture, all limited express trains on Sanyo Main Line toward Kyushu area on daytime ended their operation and in 1982, when Tohoku Shinkansen between Omiya Station, Saitama Prefecture, and Morioka Station, Iwate Prefecture, and Joetsu Shinkansen, between Omiya Station and Niigata Station, Niigata Prefecture, many limited express trains on daytime between Ueno Station, Tokyo, and Tohoku area ended their operation or shortened from/to the terminal of Shinkansen. The decrease of the daytime limited express trains also made the first design concept of 583 Series got less utilisable.After the privatisation of JNR in 1987, 485 Series and 583 Series got older and started to be replaced by new-type cars and the loss of passengers started to decrease the number of overnight trains operation, as well as the extension of Shinkansen and the decrease of daytime limited express.The notable ends of the operation of the two cars after the privatisation were "Hakucho" limited express between Osaka Station and Aomori Station, which was the longest distance, 1040 kilometre/646.2 mile, train 485 Series in service, in 2001, "Hatsukari" limited express renamed to "Hakucho" and shortened from/to Hahcinohe Station in 2002, when Tohoku Shinkansen was extended to Hachinohe Station, Aomori Prefecture, all limited express trains in Kyushu and "Raicho" limited express, which is the first train operated by 481 Series, between Osaka Station and Kanazawa Station, Ishikawa Prefecture in 2011 replaced by newer cars, "Hokuetsu" limited express between Niigata Station and Kanazawa Station in 2015, when Hokuriku Shinkansen was extended to Kanazawa Station.The last operation of 485 Series as limited express train was "Hakucho" limited express between Shin-aomori Station, Aomori Prefecture, and Hakodate Station, Hokkaido, until 2016, and that of 583 Series as express train was "Kitaguni" between Osaka Station and Niigata Station until 2013. In 2017, the two finished their operations carrying passengers; 485 Series operated as a rapid train from Itoigawa Station on Echigo Tokimeki Railway Nihonkai Hisui Line on March 3rd, and 583 Series did as a special tourist train "Sayonara 583 Series" between Akita Station, Akita Prefecture, and Hirosaki Station, Aomori Prefecture, on April 9th.To thank the two cars for their long-term service, I create a picture of them.485 Series was pictured with "Hatsukari" sign symbolising flying greater white-fronted goose and swans, and 583 Series was done with "Yuuzuru" sign symbolising flying crane."Hatsukari" between Ueno Station, Tokyo, and Aomori Station, Aomori Prefecture, started to run in 1958 as the first limited express train between Tokyo and Tohoku area. Though at first it ran via Joban Line, its route changed to via Tohoku Main Line when 583 Series debuted in 1968. 485 Series started to be in service as "Hatsukari" in 1973. When Tohoku Shinkansen opened, the train shortened from/to Morioka Station and some of them started to run to/from Hakodate via Seikan Tunnel in 1988. "Hatsukari" ended its service, but it gave railfans strong image of limited express train on Tohoku Main Line and is still beloved by railfans, which made the result on the vote of Tohoku Shinkansen train name between Tokyo Station and Shin-aomori Station that "Hatsukari" ranked the best (on that time "Hayabusa" was chosen)."Yuuzuru" was overnight train between Ueno Station and Aomori Station via Joban Line, which started to run in 1965. 583 Series had been in service between 1968 and 1994. During the height of it in JNR period, seven services of the train operated (three of them by 583 Series and the others by 20 Series or 24 Series passenger car).TOMIX Nゲージ 98961 限定 485系特急電車 仙台車両センター ・ A1 ・ A2編成 セット 6両価格:19970円(税込、送料別) (2017/7/16時点)98978 〈限定品〉JR 583系電車(ありがとう583系)セット(6両)[TOMIX]【送料無料】《12月予約》価格:17520円(税込、送料無料) (2017/7/16時点)485系物語 全国を席巻した国鉄代表形式 (キャンブックス) [ 梅原淳 ]価格:2052円(税込、送料無料) (2017/7/16時点)国鉄型車両 ラストガイドDVD1 583 系 [ (鉄道) ]価格:1028円(税込、送料無料) (2017/7/16時点)