東鷲宮駅~栗橋駅間で東北本線列車撮影
3日、鉄道ファンの間で「ワシクリ」と呼ばれる人気撮影ポイント、JR東日本東北本線東鷲宮駅~栗橋駅間で列車を撮影した。On 3rd, I went photographing trains on Tohoku Main Line between Higashi-washinomiya Station and Kurihashi Station.E257系電車千マリ(幕張車両センター)車「氏家雛めぐり号」 E257 Series from Makuhari "Ujiie Hinameguri"2月3日から3月4日まで、栃木県さくら市で開催されている「氏家雛めぐり」の初日に合わせて、海浜幕張駅~氏家駅間(武蔵野線・東北貨物線・東北本線経由)運行された臨時快速列車。「あやめ」(東京駅~鹿島神宮駅)の廃止や「さざなみ」の運行区間短縮(東京駅~館山駅・千倉駅だったのを東京駅~君津駅に)および土休日運行取り止めにより、E257系マリ車は在籍両数に余裕ができるようになり、特に「さざなみ」が運行されなくなった土休日には、2016(平成28)年の485系「ニューなのはな」引退以降は千葉県内発の臨時列車として運行される機会も増えた。A special rapid train for the first day of "Ujiie Hinameguri" festival held in Sakura City, Tochigi Prefecture from Kaihin-makuhari Station on Keiyo Line to Ujiie Station on Tohoku Main Line.The end of "Ayame" limited express and cutback of "Sazanami" limited express, decrease of its regular operation, shortening of the operating section, and the end of the operation on weekends and holidays, made E257 Series decrease its regular operation, and, especially after the retirement of 485 Series "New Nanohana", the operation of E257 Series as special trains, mainly from Chiba Prefecture, on weekends, and holidays.485系電車改造車「リゾートエクスプレスゆう」 "Resort Express Yuu" converted from 485 Series勝田車両センター(水カツ)に所属し、主に常磐線からの臨時列車として運行されている。この日は「リゾートエクスプレスゆうで行く仙台・原ノ町の旅」の団体臨時列車として、上野駅~仙台駅間を、翌4日は仙台駅~原ノ町駅間と原ノ町駅~上野駅間(仙台駅経由)で運行された。"Resort Express Yuu" belongs to Katsuta railyard and operates as charter trains for tourists.On that day, it was in service as a charter train for Haranomachi Station on Joban Line via Sendai Station.E001形EDC「TRAIN SUITE 四季島」 E001 Series "TRAIN SUITE Shikishima"「TRAIN SUITE 四季島」は2017(平成29)年12月から2018(平成30)年2月の間、東北本線・陸羽東線などを巡る冬の2泊3日コースのダイヤが、土曜日から月曜日にかけて組まれている。The three day trip between Saturday and Monday toward Tohoku area Tohoku Main Line and Rikuu East Line by E001 Series ”TRAIN SUITE Shikishima” is scheduled from December, 2017, to February, 2018.東武100系電車「スペーシア」 Tobu Railway 100 Series "SPACIA"2006(平成18)年に特急「スペーシアきぬがわ」として東北本線・湘南新宿ラインへの直通運転を開始してから12年。東武100系が両線を走る姿もすっかり見慣れたものとなった。1950年代から1960年代にかけて、国鉄と東武が東京対日光間輸送で熾烈な競争を繰り広げた過去を知る鉄道ファンには、東武の特急型車両がJR東日本の、しかも東武特急のかつてのライバルであった準急「日光」が駆け抜けた東北本線の線路を走るという昔はとてもあり得なかった光景が日常のものになってしまったことに驚いている人もいることだろう。この日は水色の「粋」塗装の車両が「スペーシアきぬがわ」運用に就いていた。having passed 12 years since Tobu 100 Series going through Tohoku Main Line and Shonan Shinjuku Line as "SPACIA Kinugawa" limited express, Tobu 100 Series gets familiar with those lines. Some railfans who knows the competition of the trains from Tokyo to Nikko between Japan National Railway and Tobu Railway seem to be surprised at the limited express trains operated by Tobu Railway cars running on Tohoku Main Line, where "Nikko" semi express, the old rival of limited express trains on Tobu SKYTREE Line and Nikko Line ran.On that day, "iki" light-blue-coloured set was in service as "SPACIA Kinugawa".