セイジクリーム色の東武8000系を撮る
19日、この日に撮影へと出向いた最大の理由は、2011(平成23)年に現役を引退した後東武博物館所蔵の動態保存車両となった東武8000系電車8111Fによる臨時列車が伊勢崎線(東武スカイツリーライン)東向島駅~野田線(東武アーバンパークライン)大宮駅間で運行された。これはクラブツーリズムによる「セイジクリーム塗装・東武8000系快速たびじ号と東武博物館、鉄道博物館 日帰りの旅」によるもので、同ツアー参加客専用の団体専用列車であった。セイジクリーム色の8000系は1974年(昭和49年)から1988(昭和63)年まで見られた、8000系の車体塗装としては2代目のものである。塗装の簡略化が狙いだった。東急2020系電車の試運転列車が獨協大学前駅を通過してからおよそ30分後、所属車庫である南栗橋車両管区春日部支所(北春日部駅に近接)から、臨時列車の始発駅である東向島駅へと送り込まれる回送列車が通過した。続いて僕がカメラを構えた場所は野田線の大和田駅~大宮公園駅間。ここで東向島駅からツアー客を乗せて大宮駅へと向かう列車を狙う。僕が撮影スポットに来た時、そこはすでに多くの撮り鉄で超満員状態であった。何とか見つけたポイントは、まもなく稲穂が実りのころを迎える田んぼが線路の横に広がる場所。列車を稲穂と共に入れて、セイジクリーム色の8000系が数多く走っていた昭和50年代をイメージした、どこか懐かしい雰囲気を出す1枚を撮ることができた。8000系の車体塗装は、1963(昭和38)年のデビュー当時のロイヤルベージュ色とインターナショナルオレンジ色、1974(昭和49)年からの2代目塗装であるセイジクリーム色、そして1985(昭和60)年以降の3代目塗装であるジャスミンホワイト色とロイヤルブルー色・リフレッシュブルー色の帯へと変化していった。僕はこれまでに、東上線での現役時代のジャスミンホワイトとロイヤルブルー・リフレッシュブルー帯の塗装と、動態保存初期のロイヤルベージュ色とインターナショナルオレンジ色の塗装の8111Fは撮影したことがあったが、セイジクリーム色の塗装は今回が初めての撮影だった。これで8000系の歴代塗装を、同車登場以前のリバイバル塗装を除いて3種すべて写真に収めることができた。The biggest reason why I went photographing was to shoot 8111F set of Tobu Railway 8000 Series, which is owned by Tobu Museum as a preserved set in good condition to run as special trains, on Tobu Skytree Line and Tobu Noda Line. On that day, it operated as a special train for tourists visiting Tobu Museum in Higashi-mukojima, Tokyo, and The Railway Museum in Omiya, Saitama Prefecture, under the auspices of Club Tourism International Inc. Its body colour, sage cream, is the second regular livery of 8000 Series, which used to be seen between 1974 and 1988. The reason changing the body colour was for work-saving.About 30 minutes after passing at Dokkyo-daigaku-mae [Dokkyo University] Station of Tokyu 2020 Series, an out-of-service train by 8111F set from railyard in Kita-kasukabe Station to Higashi-mukojima Station came.After photographing at Dokkyo-daigaku-mae [Dokkyo University] Station, I moved to the next photograph spot between Owada Station and Omiya-koen [Omiya Park] Station on Tobu Noda Line to try second shot.When I came there the photo spot was already crowded by photographers. Where I stood was in front of a rice field beside the railway. Then, I photographed the train with rice plant to create the atmosphere in 1970s or 1980s, when sage-cream-coloured cars used to run.The body colours of 8000 Series has three patterns since its debut, first royal beige and international orange, second sage cream, and third jasmine white with two different blue lines, royal blue and refresh blue. Among them, I have photographed 8111F set in the first one (soon after the preservation and revival of the livery) and the third one (when it used to be in regular service), but it was first time for me to photograph it in the second livery. I could photograph the all of three patterns of the successive body colours.