またもや無理難題!? 東京都交通局12-600形電車を撮る
東京都交通局12-600形電車の撮影に挑戦した。12-600形は都営地下鉄大江戸線を走る車両。大江戸線は、車両基地を含めて路線のすべてが地下にあり、すべての駅にホームドアが設置されていることから、撮り鉄の間では京都市地下鉄東西線と並んで、走行中の列車の撮影が極めて難しい路線とされている。そのうえ2013(平成25)年以降はすべての駅にホームドアが取り付けられたことから、より撮影が困難になった。今回の撮影場所は豊島園駅ホームの練馬方。大江戸線に複線トンネルは、都庁前駅~新宿西口駅間、国立競技場駅~代々木駅間、練馬駅~練馬春日町駅間など数ヵ所にあるが、豊島園駅のホームが一番撮りやすい場所と言える。豊島園駅のホーム中程、目安としては新宿・六本木方面行き列車が到着する1番線の2号車(前から2両面)の停止位置から練馬方を望遠レンズを通して眺めると、光が丘行き列車が編成の先頭車両から最後尾車両までしっかりと収めることができる。トンネル内であるため、ISO感度を高め(大きい数値)にするか、絞りを開放(小さい数値)するかして明るめにすることで、きれいに撮影できる。撮影時にはカメラがホームドアから線路側へはみ出ないように気をつけてほしい。I tried to photograph Bureau of Tokyo Metropolitan Transportation 12-600 Series on Toei Oedo Line.Toei Oedo Line is known as one of the line with difficulty photographing trains among railfans because whole of the line including the rail yard is located in underground. Moreover, all of 38 stations equip automatic platform gates, which makes more difficult to photograph.This time, I waited for a train at Toshimaen [Toshimaen Amusement Park] Station.Some part of Oedo Line is built in the double-track tunnel, such as the sections between Tochomae [Tokyo Metropolitan Government] Station and Shinjuku-nishiguchi Station, Kokuritsu-kyogijo [National Olympic Stadium] Station and Yoyogi Station, and Nerima Station and Nerima-kasugacho Station. My best place and position is the middle of the platform of Toshimaen [Toshimaen Amusement Park] Station around the second carriage of Shinjuku-and-Roppongi-bound train comes. seeing toward Nerima from there, the Hikarigaoka-bound train can be photographed through telephotographic or ultratelephotographic lens. It can be better to make stop down the aperture of the lens or to set high ISO sensitivity. 大江戸線建設物語 地下鉄のつくり方ー計画から開業まで [ 大江戸線建設物語編纂委員会 ]楽天で購入