“地下鉄のお嬢ちゃん”&“大阪シティバスのお嬢ちゃん”大阪市営交通開業記念日イラスト
9月12日は大阪市営交通開業記念日。それを記念した“地下鉄のお嬢ちゃん”とOsaka Metro30000系電車、“大阪シティバスのお嬢ちゃん”と2021(令和3)年導入の新塗装車のイラストを描いた。背景は、古くから港町として栄え、淀川、道頓堀川、大和川など多くの川が流れることから「水の都」と呼ばれることもある大阪市をイメージした水色を選んだ。大阪市の市営交通は、1903(明治36)年9月12日に大阪市電の最初の区間であった築港線花園橋西詰電停(現在の西区千代崎の九条新道交差点)~築港桟橋電停(現在の港区大阪港)間が開業した。当初は大阪市工務課が市電の建設・運営を担当した。のちにこの9月12日が、Osaka Metroと大阪シティバスの前身である大阪市交通局の設立日とされている。大阪市工務課は自前の市電動力用の発電所で市電沿線の一般向けとしても電力供給も開始した1911(明治44)年に、大阪市電気鉄道部に改称した。さらに1923(大正12)年、大阪電灯の電力供給事業を買収して電力供給エリアを拡大、大阪市電気局になった。1942(昭和17)年、関西電力の前身の1つである関西配電に電力供給事業を譲渡、1945(昭和20)年に大阪市交通局に改称した。大阪シティバスの前身である大阪市営バスの最初の路線は現在の1系統の一部にあたるあべの橋バス停(阿倍野区の近鉄南大阪線大阪阿部野橋駅)~平野バス停(現在の平野区JR西日本関西本線平野駅南方のJR平野駅筋バス停)間で、1927(昭和2)年に、Osaka Metroの前身である市営地下鉄の最初の開業区間は御堂筋線梅田駅~心斎橋駅間で、1933(昭和8)年にそれぞれ開業した。市電は1960(昭和35)年から1969(昭和44)年にかけて全路線が廃線となったが、2018(平成30)年のOsaka Metro・大阪シティバス移管までの間に、市営地下鉄8路線、AGT1路線、市営バス90路線にまで路線網を拡大した。これらの路線網は大阪市内のみならず、隣接する吹田市・守口市・門真市・東大阪市・八尾市・松原市・堺市にまで広がっている。大阪市電廃線後に広島電鉄へ移籍した2601形電車2629号車 広島電鉄では900形907号車として2019(平成31)年まで活躍した Hiroshima Electric Railway 900 Series 907 (ex-Osaka Municipal Tramway 2601 Series 2629)開業当時の面影を残しながらリニューアルした御堂筋線梅田駅を発車する30000系電車 refurbished Umeda Station on Midosuji Line where the atmosphere since its opening keeps南港ポートタウン線を走る200系電車 200 Series on Nanko Port Town Line (Newtram)西中島南方駅付近を走る大阪シティバス Osaka City Bus near Nishi-nakajima-minamigata Station僕は2011(平成23)年に“地下鉄のお嬢ちゃん”がきっかけで大阪市交通局・Osaka Metroを好きになったため、まだファン歴は浅い方だと自認しているが、これからも僕は、遠く離れた東京からOsaka Metro・大阪シティバスを応援し続けたい。I represent a picture of comically-deformed "Osaka Subway Girl" on 30000 Series and "Osaka City Bus Girl" on a bus to celebrate the opening day of the late Osaka Municipal Transportations.On September 12th, 1903, the first section of Osaka Municipal Tramway, between Hanazonobashi-nishizume (Hanazono Bridge West) and Chikko-sambashi (Osaka Port), opened. At first, the tramway was managed by the Engineering Division of the city office.In 1911, the division was renamed to Electricity and Tramway Division because of the start of the electric supply business to the houses or stores along the tramway. At the same time as the acquisition of Osaka Dento Power Supply in 1923, it changed to Osaka Municipal Electric Bureau. After the transference of the power supply business to Kansai Haiden Company, the bureau was renamed Osaka Municipal Transportation Bureau in 1945.The first municipal bus started its service in 1927 between Abenobashi Bus Stop (near Kintetsu-abenobashi Station on Kintetsu Minami-osaka Line) and Hirano (south of Hirano Station on JR West Kansai Main Line), and the first subway did in 1933 between Umeda Station and Shinsaibashi Station.The tramway completely ended its service in 1969. However, the network of eight subway lines, one AGT line, and ninety bus lines had been shaped until 2018. Some of them spread to the neighbour cities; Suita, Moriguchi, Kadoma, Higashi-osaka, Yao, Matsubara, and Sakai.Though only about ten years have passed since I became an Osaka Metro fan, I want to keep supporting the subways and buses from Tokyo.