|
テーマ:鉄道(22820)
カテゴリ:鉄道日記
神戸市営地下鉄西神・山手線に続いては、神戸新交通のもう1つの路線、ポートアイランド線へ。「ポートライナー」の愛称で呼ばれる神戸新交通ポートアイランド線は、1981(昭和56)年に開業した日本初のAGT路線。 三宮駅とポートアイランド・神戸空港を結ぶ路線として運行され、ポートアイランド内を循環運転する北埠頭方面へ向かう列車と、神戸空港方面へ向かう列車の2種類が運行されている。三宮駅~市民広場駅間は神戸空港方面行きと北埠頭方面行きのそれぞれの列車がひっきりなしに運行されている。 車両は主に2006(平成18)年にデビューした2000形電車で運行されているが、たった2編成だけ2020形電車も在籍している。 僕は中公園駅で撮影。 中公園駅のホームは上下2層構造になっていて、2階ホームに神戸空港・北埠頭方面行き列車と神戸空港駅からの三宮行き列車が発着し、3階ホームに北埠頭駅からの三宮行き列車がそれぞれ発着している。北埠頭駅から来た列車は、神戸空港方面への軌道をオーバークロスして中公園駅へ入線する。中公園駅に戻った列車は、再び三宮方面へ向かう。 僕は2階ホームと3階ホームをつなぐ跨線橋から、神戸空港・北埠頭方面行き列車は神戸大橋と神戸の街並み・六甲山地を入れて、北埠頭駅からの三宮方面行き列車はポートアイランドに建つマンション・ビル群を入れて撮影した。 この日は2編成しか在籍していない2020形も1編成運行していた。 撮影後、僕も2020形に乗車した。僕が乗ったのは神戸空港行きの列車だった。2020形は、2000形と車体の色だけでなく、ドアチャイムも違い、2020形のものは開く前にブザーが鳴り、開閉中にはJR東海タイプのチャイムが鳴る。 Following Kobe Municipal Subway Seishin-yamate Line, I photographed Kobe New Transit Port Island Line (Port Liner). Port Liner is the first AGT train in Japan, opening in 1981. Port Island Line consists of two routes; between Sannomiya Station and Kobe Airport Station and a 6-shaped one via Kita-futo Station. Between Sannomiya Station and Shimin-hiroba [Convention Center] Station, the trains on both routes operate very frequently. 2000 Series, existing seventeen sets, is mainly in service on both routes, but only two sets of 2020 Series are also. I photographed the trains against the Kobe Ohashi Bridge, the bayside area of Kobe City, and the Rokko Mountains, or the buildings on the island from an overhead bridge between the platforms of Naka-koen [Port Island Central Park] Station. On that day, one of 2020 Series was in service as the train for Kobe Airport. After photographing, I travelled with the set. 2020 Series has some differences from 2000 Series, such as the colour around the front windows, the colour of the passenger doors, and the door chime. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Apr 13, 2024 05:51:17 AM
コメント(0) | コメントを書く
[鉄道日記] カテゴリの最新記事
|