|
テーマ:鉄道(22825)
カテゴリ:鉄道日記
続いては、JR西日本阪和線三国ヶ丘駅へ。 ここでは、283系電車を撮影。 283系は1996(平成8)年に「くろしお」をグレードアップさせた列車「スーパーくろしお(オーシャンアロー)」としてデビューした(1997(平成9)年に「オーシャンアロー」に改称、2012(平成24)年に「くろしお」に統合)。 「くろしお」も走る紀勢本線がクジラ・イルカが生息する和歌山県の海沿いを通過することから、クロ282形・283形の先頭部分はイルカをイメージしたデザインに仕上がっていることが特徴。この先頭形状から、鉄道ファンからは「イルカ」の愛称で呼ばれることもある。 「くろしお」といえば、カーブが多い海岸線沿いを走るため、かつては283系のほか、同じく振り子式の381系電車が活躍する列車であった。しかし2015(平成27)年までに381系は振り子式ではない287系電車と289系電車に置き換えられ、2021(令和3)年以降は、283系で運行される「くろしお」も2車種に合わせてカーブで車体を傾けなくなってしまった。 振り子が働いているならば、カーブ通過中を狙ったのだが、振り子を停止してしまったからには、カーブにはこだわらずに撮影した。 After photographing Mizuma Line, I went to Mikunigaoka Station on JR West Hanwa Line to shoot 283 Series. 283 Series has been in service as "Kuroshio" limited express train since 1996 between Kyoto Station or Shin-osaka Station and Shirahama Station or Shingu Station. At first, the train by 283 Series operated as "Super Kuroshio Ocean Arrow" and was renamed to "Ocean Arrow" in 1997 to distinguish it from the already-existing "Kuroshio". Because the ocean near the south of Wakayama Prefecture, where "Kuroshio" destinates, is a dolphin's habitat, the design of 283 Series' front came after the dolphin's nose. Because Kisei Main Line, paralleling along the coastline, has many curves, the tilting carriages, including 283 Series, operated as "Kuroshio" to pass the curves at a fast speed. However, since 2015, non-tilting carriages, such as 287 Series or 289 Series, mainly do. In 2021, 283 Series stopped tilting. If the tilting worked, I would want to photograph 283 Series at a curve while it's tilting. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Apr 13, 2024 05:50:12 AM
コメント(0) | コメントを書く
[鉄道日記] カテゴリの最新記事
|