|
テーマ:鉄道(22832)
カテゴリ:鉄道日記
いまざとライナーをあべの橋バス停で降りた後は、大阪阿部野橋駅から近鉄南大阪線へ。 あべのハルカスが見える駅として知られる今川駅から、南大阪線・吉野線を代表する車両と言える、吉野方面へ向かう16200系電車「青の交響曲」と26000系電車「さくらライナー」を撮る。 16200系「青の交響曲」は、もともと通勤型車両だった6200系電車を改造した車両。2016(平成28)年より大阪阿部野橋駅~吉野駅間の特急列車として運行している。 3両編成で、1号車(モ16201号車)と3号車(ク16301号車)座席は1人掛けシートが向き合った2人用の「ツイン席」と2人掛けシートが向き合った3~4人用の「サロン席」で構成されている。2号車(モ16251号車)はラウンジ車両で、車内で食事やスイーツ、ソフトドリンクや地酒を楽しむことができる。 車両デザインは「上質な大人旅へ誘う車両」をコンセプトとしており、歴史・文化、自然や食などさまざまな観光資源にあふれた南大阪線・吉野線沿線の魅力と調和する響き合いながら走る車両、これまでにない癒しと寛ぎをお届けする「上質な大人旅」にふさわしい観光特急車両としてデザインされた。 26000系「さくらライナー」は1990(平成2)年にデビューした、南大阪線・吉野線の特急列車の主力車両。「さくらライナー」の愛称は、吉野山の千本桜だけでなく、「さわやかデザイン」、「くつろぎ車内」、「ラウンド展望」の意味にも由来する。 吉野方から数えて2両目の3号車(モ26200形)はデラックスカーで、内装に吉野産のヒノキ、漉き和紙、スギの素材を使用している。またそれ以外の普通車には、背もたれに丸みを持たせたサクラの花びらをイメージしたデザインの座席が採用されている。 From Osaka-abenobashi Station, I went to Imagawa Station on Kintetsu Minami-osaka Line to photograph the trains on Minami-osaka Line and Abeno Harukas. My targets were 16200 Series "Blue Symphony" and 26000 Series "Sakura Liner". 16200 Series "Blue Symphony" is a conversion from a commuter train, 6200 Series, and has been in service between Osaka-abenobashi Station and Yoshino Station. 16200 Series is a 3-carriage set, and both cabbed carriages (16201 and 16301) consist of a 2+1 layout; seats for two and those for three or four. The middle carriage (16251) is a lounge space to eat or drink. The total design concept for "Blue Symphony" is the train matching the history, culture, and nature scape along Minami-osaka and Yoshino Lines and serving passengers "High-quality travel". 26000 Series "Sakura Liner" debuted in 1990 and was the image leader of the limited express train on Minami-osaka and Yoshino Lines. The name "Sakura Liner" came after not only the cherry blossoms in Mt. Yoshino but also "Stylish Design", "Comfortable interior", and "Panoramic front view". The second carriage from Yoshino (type 26200) equips the deluxe-class seats, and some pieces of its accommodation use Japanese handmade paper, the timber of Japanese cypress, and cryptomeria. On the other hand, the ordinary-class seats have roundish headrests, whose design comes after the cherry blossoms. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Apr 13, 2024 05:47:48 AM
コメント(0) | コメントを書く
[鉄道日記] カテゴリの最新記事
|