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テーマ:鉄道(23023)
カテゴリ:鉄道日記
2022(令和4)年の関西撮影旅行も最終日の8月28日を迎えた。この日は京都方面へ。 京都へは、淀屋橋駅から京阪本線・鴨東線の特急列車に乗車。車両はもちろん8000系電車だが、今回は初めてプレミアムカーに乗車することにした。 かつては特急料金なしで、地上波テレビ放送が見られる車両やダブルデッカー車両が楽しめることが京阪本線の特急列車の売りだったが、2017年に座席指定車両の「プレミアムカー」が編成中に1両連結されるようになった。 僕は2018(平成30)年にも乗車しようと思ったが、プレミアムカーが満席となっていたことから断念せざるを得なかった。 プレミアムカーの車内は、座席は2+1配置で、座席や妻面仕切り扉に黒色と黄金色(ゴールド)を使用して高級感を演出し、座席部分はカーペット敷きで、枯山水の水紋を想像させる幾重もの同心円を描いた、京都感を演出した絵柄となっている。 座席の座り心地は、当然のことながら普通車よりも格段に良く、落ち着いた車内全体の雰囲気と相まって居心地が良かった。次の停車駅や乗換路線を案内する車内LCDが妻扉の鴨居と側扉仕切り2列席側上部に配置されており、画面の内容は違うものの、かつてのテレビカーに似ているように、僕の目には見えた。 The final day of my travel came. On the last day, August 28th, I went toward Kyoto. From Yodoyabashi Station, I started to travel by a limited express train operated by 8000 Series on Keihan Main Line. Though I have travelled by 8000 Series several times, I first tried a premium-class seat. I wanted to try in 2018 once, but I couldn't because of full occupancy. Speaking of Keihan 8000 Series, passengers could enjoy TV watching and a double-decker carriage without an additional fee. However, the extra-cost premium-class seats have been in service since 2017. The premium-class seat carriage equips a 2+1 layout. The seats and end doors are black- and gold-coloured to create a luxurious atmosphere. The carpets under the seats have concentric circle patterns which look like the patterns of a dry landscape garden to create the atmosphere in Kyoto. I like the comfort of the seat and the atmosphere of the interior. I also felt that the information LCDs on the partition reminded some railfans of a TV display that 8000 Series used to equip. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Apr 13, 2024 05:47:17 AM
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