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Oct 31, 2022
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テーマ:鉄道(22839)
カテゴリ:鉄道日記



JR東日本E235系電車トウ15編成に続いては、品川駅で京急本線を撮影。

品川駅は改良工事中で、2029(令和11)年に高架2面3線から地上2面4線へと姿を変えることが予定されている。

車両だけでなく、地上化される前の姿を記録する意味でも品川駅を選んだ。


After photographing the black-coloured E235 Series, I shot trains on Keikyu Main Line at Shinagawa Station. Because of the renovation, the track of the Keikyu Main Line around Shinagawa Station is planning to be grounded by 2029. So I wanted to record the present station, too.

2100形 2100 Series



泉岳寺駅~京急久里浜駅間の快特列車として主に運行されている2100形電車。デビュー当初は発進加速時の音階を奏でるような磁励音が特徴的だったシーメンス製のVVVF装置を搭載し、「歌う電車」と呼ばれていたが、リニューアルにより東洋電機製造製のものへ交換され、音階が出なくなった。2023(令和5)年にはデビュー25周年を迎える。


2100 Series has been in service mainly as limited express (green) trains between Sengakuji Station and Keikyu Kurihama Station since 1998. At first, the carriages equipped variable frequency drive devices made by Siemens, which sounded like a musical scale when the train departed. However, the carriages changed to those by Toyo Denki Seizo without the musical scale. The carriages mark their 25th anniversary in 2023.

新1000形 N1000 Series





製造年次によって車体や制御装置に数多くのバリエーションがある新1000形電車。その中で今回は、2017(平成29)年から2019(令和元)年にかけて製造された、ステンレス製車体でありながら京急伝統の赤色と白色に塗装された17次車~19次車にあたる車両を初めて撮影。今回撮れたのは、2018(平成30)年製造で17次車にあたる1219Fと2019(令和元)年製造で19次車にあたる1667Fだった。


N1000 Series has a variety of bodies, body colours, and machinery. This time, I photographed the second latest model, which equips a red-and-white-coloured stainless-steel body.

1500形 1500 Series







2022(令和4)年現在現役の京急の車両では一番のベテランである1500形電車。各停から都営地下鉄浅草線直通の快特まで幅広い列車として運行されている。

今回はホームからだけでなく、品川駅高輪口とウィング高輪をつなぐ歩道橋から引上線から品川駅ホームへと入線する車両も、地上化で見られなくなることから撮影。


1500 Series has been in service for a long time as a variety of operation patterns.

I also photographed from a pedestrian deck before the railway moved to the ground level.

東京都交通局5500形 Bureau of Tokyo Metropolitan Transportation 5500 Series



京急本線・空港線に乗り入れる快特・エアポート快特列車として運行されている東京都交通局5500形電車。「日本らしさとスピード感が伝わる車両」としてデザインされ、前面は歌舞伎の隈取をイメージした、窓周りと窓下の黒色の両脇を浅草線のラインカラーであるローズピンク色の細い帯で挟み込み、スカート裾部へと流れる塗装である。


5500 Series is mainly in service as limited express (green) or Airport Express. Its design features "Japanese tradition and fast speed"; its front comes after a "kumadori" face make-up of a Kabuki actor with a black-coloured centre and rose-pink-coloured lines.

京成3100形 Keisei 3100 Series



主にエアポート快特として乗り入れる京成3100形電車。羽田・成田両空港間を運行する空港輸送を主体とする車両として設計され、座席の一部を折りたたみ式として、座席をたたんでスーツケースなどの大きな荷物を置けるようにした。

エアポート快特・アクセス特急の種別色であるオレンジ色の帯と飛行機のイラストで、羽田・成田両空港間を運行する列車であることを判りやすくしている。


3100 Series is mainly in service as Airport Express between Haneda and Narita Airports. For passengers going to Haneda or Narita Airport, some parts of the longitudinal seats are foldable to place big-sized luggage, such as a suitcase.

The orange-coloured lines, the sign colour of Airport Express, and the pattern of the aeroplane are on its body to be recognised by passengers.

北総鉄道7500形 Hokuso Railway 7500 Series



主に空港線羽田空港第1・第2ターミナル行き快特列車として乗り入れる北総鉄道7500形電車。北総鉄道は1972(昭和47)年の会社設立から50周年を迎え、それを記念したヘッドマーク・ラッピングを纏った7503Fが運行していた(北総線の開業は1979(昭和54)年)。

長年巨額の債務返済に追われ運賃が高かったことで知られていた北総線だったが、2022(令和4)年度中に累積債務解消の目途が付いたことから、同年10月1日に運賃の値下げに踏み切ったことでも注目されている。


7500 Series is mainly in service as trains for Haneda Airport from Chiba New Town Area. The carriages that I photographed, 7503F set, showed a sign for the 50th anniversary of the foundation of Hokuro Railway.

A large amount of debt repayment caused the high fare on Hokuso Line. However,
Hokuso Railway cut the price in October, 2022 because the company plans to pay it off within March, 2023.

千葉ニュータウン鉄道9100形 Chiba New Town Railway 9100 Series





主に空港線羽田空港第1・第2ターミナル行き快特列車として乗り入れる千葉ニュータウン鉄道9100形電車。「C-Flyer」という愛称で呼ばれ、前面形状や車体カラーリングは鳥のオナガをイメージしたもの。かつては車内に公衆電話が設置されていた。1994(平成6)年のデビューからもうすぐ30年を迎える。

僕が9100形を撮影するのは、2005(平成17)年以来17年ぶりのことである。


9100 Series, nicknamed "C-flyer", is mainly in service as trains for Haneda Airport from Chiba New Town Area. Its front design and body colour come after an azure-winged magpie. In the old times, it equipped telephones.

It was my first time photographing 9100 Series in these 17 years.

千葉ニュータウン鉄道9800形 Chiba New Town Railway 9800 Series



1編成しか在籍していないレア車両である千葉ニュータウン鉄道9800形電車。9100形と共に主に空港線羽田空港第1・第2ターミナル行き快特列車として乗り入れる。自社所有ではなく京成3700形電車を借り入れ、帯色を変更したもの。


Together with 9100 Series, 9800 Series is also mainly in service as trains for Haneda Airport from Chiba New Town Area. Only one set exists. A Keisei 3700 Series set moved to Chiba New Town Railway and changed its line colour.





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最終更新日  Apr 10, 2024 09:03:03 PM
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