西武001系 ブルーリボン賞受賞記念乗車
29日、西武001系電車に乗った。001系電車は2019(平成31)年3月16日に営業運転を開始した西武池袋線・西武秩父線の特急列車「ちちぶ」「むさし」用車両。001系のデザインは建築家の妹島和世さんが担当し、「今まで見たことがない新しい車両」をコンセプトにデザインされた。外観での目を惹く特徴は、半球状の前面と銀色の塗装、高さ1350mm×幅1580mmの大きな側窓である。また前面には西武鉄道の特急型車両で初めて非常用貫通扉を備えており、将来の東京メトロ有楽町線・副都心線・横浜高速鉄道みなとみらい線への乗り入れにも対応できるように設計されている(2019(平成31)年のデビュー時点では東京メトロ・東急電鉄・横浜高速鉄道用の保安装置(CS-ATCおよび東急デジタルATC)は備わっていない)。内装は黄色い座席が並ぶ。デッキ部分の側面も黄色の化粧板で仕上げられている。黄色になった理由は妹島さん曰く、「自身がイメージする『西武線の色』だから」だそう。9000系電車以前の西武鉄道の普通鋼製通勤型車両の車体色はレモンイエローである。「Laview」という愛称には、 贅沢(Luxury)なリビング(Living)のような空間、矢(arrow)のような速達性、大きな窓から移りゆく眺望(view)という意味が込められている。2020(令和2)年、鉄道友の会から、「スタイリッシュで特徴的な外観デザイン、良質な雰囲気を備えつつ機能性の充実やバリアフリーの促進が図られた客室・設備ほか、最新水準の機器類の積極採用による省保守性や信頼性の向上、環境負荷の低減など、現代の鉄道車両としての完成度が極めて高く、魅力あふれる車両」と評価され、同年のブルーリボン賞を受賞した。今回僕が乗った列車は、8:30池袋駅発の「ちちぶ7号」。編成は第4編成である001-D1F。今回は001系の2020(令和2)年にブルーリボン賞受賞を祝う記念乗車として、始発駅である池袋駅から乗車し、池袋駅~西武秩父駅間を完乗した。平日の朝とだけあり、池袋駅は通勤客でごった返していた。列車は混雑の影響で2分遅れの8:32に池袋駅の特急列車専用乗り場から発車した。――「お待たせいたしました。ご乗車ありがとうございます。特急Laview ちちぶ号 西武秩父行きです。」――「女子鉄アナウンサー」として知られるフリーアナウンサーの久野知美さんの声による車内アナウンスが流れる。列車は通勤客をたくさん乗せた池袋行き列車を横に見ながら、軽快に走る。江古田駅を通過すると列車は高架へと上がる。練馬駅では東京メトロ有楽町線・副都心線との連絡線である西武有楽町線が池袋線と合流し、複々線区間が始まる。複々線区間はここから石神井公園駅までである。複々線区間を走り抜け、大泉学園駅の手前で高架を下り、再び地上区間になる。保谷駅からは23区を抜けて東京都多摩地区へと入る。この辺りから、住宅の中に、畑や緑が点在し、大都会・東京の喧騒から離れていくことがよく分かるようになり始める。保谷駅~ひばりヶ丘駅間の「保谷カーブ」 scene on a curve between Hoya Station and Hibarigaoka Station 東久留米駅を通過した頃、フェイスシールドを着けた車掌さんが車内巡回に来た。この光景も以前なら異様だと感じていたが、新型コロナウィルス(COVID-19)の感染予防対策となると、「新しい日常」であると言えよう。秋津駅を通過し、JR東日本武蔵野線をオーバークロスすると、進行方向左側に同線から伸びる貨物線が並行する。列車は「所沢カーブ」で左側に曲がって南向きになり、最初の停車駅である所沢駅に到着した。所沢駅を発車後、大きく進行方向右側にカーブして新宿線をオーバークロスする。再び西向きになった列車は狭山線との分岐駅である西所沢駅を通過。次の小手指駅を通過後、右側に小手指車両基地が広がり、休憩中や非番の車両たちの姿が多く見えた。武蔵藤沢駅を通過すると、周辺に航空自衛隊入間基地が広がる。両側を基地に挟まれながら走り、稲荷山公園駅を通過。築堤の上に位置する入間市駅周辺の区間では進行方向右側の眼下に狭山市・入間市の街が広がる。入間市駅では、特急列車は必ず副本線(待避線)である2番線ホームに入線する。かつて5000系電車や10000系電車が運行されていた時代は、同じ線路に入線し、特急列車専用乗り場であった1番線ホームを使っていた。しかし001系の編成長が1番線ホームよりも長いことから、2番線ホーム発着に変更された。入間市駅発車後、連続カーブをゆっくりとした速度で走る。仏子駅~元加治駅間で入間川橋梁を渡り、元加治駅を通過すると飯能市へ入る。次の停車駅である飯能駅は2019(平成31)年に宮沢湖のほとりに開園したムーミンバレーパークの最寄り駅であり、ホームと駅舎も同パークのイメージに合わせて、フィンランド人デザイナーのネオ・アーク(N.E.O ark)さんの手によるリニューアルが実施された。「ムーミン」の作者、トーベ・ヤンソンさんの出身国であるフィンランドと飯能市要素を掛け合わせたデザインで、ホームの柱と一体になったオブジェなどには、飯能市で生産される木材である「西川材」が使用されている。飯能駅で列車の進行方向が変わるが、座席を回転させる人は少なかった。飯能駅発車後、進行方向左側にカーブし、列車はそれまで走っていた線路と別れる。右側にJR東日本八高線の線路が見えると東飯能駅を通過した。列車はさらに左側へとカーブし、高架に上がる。高架上には、西武鉄道最大の車両基地・検修施設である武蔵丘車両基地・車両検修場が広がる。車両基地・車両検修場を通り抜けると、いよいよ列車は山岳区間へと入る。いったん高架を下り、日高市にある高麗駅を通過した。高麗駅から列車は高麗川沿いの奥武蔵の谷間を走る。ここから終点の西武秩父駅までの間にはいくつものカーブを通過する曲がりくねった線形を描く。ここから西武秩父線正丸駅までの間に高麗川を16回、15本の橋梁で通過する(西武秩父線吾野駅~西吾野駅間の第13高麗川橋梁は2回高麗川の上を通過する)。車内では座席とデッキの仕切り扉上のLCDには、先頭車両(001-D8号車)と最後尾車両(001-D1号車)の乗務員室からの前面・後方展望映像が映し出された。武蔵横手駅を通過し、第2高麗川橋梁を渡ると再び飯能市に戻る。ここからさらに自然が豊かな風景へと変わる。東吾野駅を通過し、しばらく地平区間を走った後、鎌倉坂トンネルを抜けて第9高麗川橋梁を渡ると、丘のように高い築堤区間を走る。吾野駅からは2019(令和元)年に開業50周年を迎えた西武秩父線へと入る。西武秩父線は高架とトンネル、25パーミル以上の勾配が連続する。正丸駅を通過するとすぐに西武鉄道のトンネルで最長の4811mの長さを誇る正丸トンネルに入る。正丸トンネルを抜けると横瀬町に入り、芦ヶ久保駅を通過。ここからは横瀬川沿いを走る。進行方向左側に武甲山と三菱マテリアルのセメント工場が見えると、間もなく横瀬駅に到着した。次はいよいよ終点・西武秩父駅である。引き続き進行方向左側に武甲山を、一方右側には羊山公園が見え、公園直下の羊山トンネルを抜けると秩父市へ。大きく右側にカーブを描き、秩父鉄道秩父本線の線路が左側に見えると、西武秩父駅に到着した。池袋駅から1時間21分の旅だった。西武秩父駅に停車中の001系 001 Series stopping at Seibu-chichibu Station何度も乗ったことがある池袋線・西武秩父線の景色も、001系の大きな側窓から見れば一味違う見え方で、新しさを覚えた。そして、大きな窓と座り心地の良い座席に加えて、三菱電機製のフルSiC-MOSFET素子を使用したVVVF制御装置による静かな走行音がより快適な車内環境を作り出しているように思えた。On 29th, I travelled on Seibu 001 Series "Laview", which debuted March 16th, 2019.001 Series is in service as limited express train "Chichibu" or "Musashi" on Seibu Ikebukuro Line and Seibu-chichibu Line. It is designed under "the carriage people having ever seen before" by a Japanese architect, Kazuyo Sejima. It equips roundish front, silver-coloured body, and large side windows with a height of 1.35 metres/4.43 feet and a width of 1.58 metres/5.18 feet. It also does an emergency gangway on its front to adapt to the service on underground section, such as Tokyo Metro Yurakucho Line, Fukutoshin Line, and Yokohama Minatomirai Railway Line (it doesn't install the safety equipment for those lines in 2019). The yellow-coloured seatings and the wall of end sections derived from the body colour of commuter trains on Ikebukuro Line before 9000 Series.The nickname "Laview" comes from a luxurious atmosphere like a living room, fast speed like an arrow, and a nice view from large windows.In 2020, Japan Railfan Club gave the Blue Ribbon Prize to 001 Series because the club appreciated its unique and stylish exterior design, high-quality and barrier-free interior, the new standard maintenance-free machinery, and environment-friendliness.The train I travelled on was "Chichibu 7" departing at 8:30 AM from Ikebukuro Station by 001-D1F set.That time, I did from the start to the end to celebrate the prize.Because of a weekday morning, Ikebukuro Station is crowded by many commuters. The commuting led to the two-minute delay of the train.I saw the opposite-bound trains where many commuters travel. Passing Ekoda Station, the train went up to an elevated section. From Nerima Station, the junction to Seibu Yurakucho Line from Kotake-mukaihara Station, the quadruple track section started.The quadruple section ended at Shakujii-koen Station, and the train went down to the ground before passing Oizumi-gakuen Station. From Hoya Station, some agricultural fields or trees dot along the railway.When the train passed Higashi-kurume Station, some conductors wearing face shield came to the cabin.Passing Akitsu Station, a track for freight train from JR Musashino Line starts in parallel with Ikebukuro Line. Before arriving at Tokorozawa Station, which was the first stop of the train, it turned to southward.Departing from Tokorozawa Station, the train crossed over that of Seibu Shinjuku Line and turned to the westward again. Passing Kotesashi Station, I saw the trains staying at Kotesashi Railyard.Between Musashi-fujisawa Station and Inariyama-koen Station, I saw Iruma Base of Japan Air Self-defence Force over both right and left window.Around Irumashi Station, I saw down to the view of Iruma City and Sayama City from a railway embankment. At Irumashi Station, all of the limited express trains arrive at the sidetrack. Before 001 Series debuted, the platform for limited express used to exist, which stopped functioning because its length was shorter then 8-carriage 001 Series.Departing from Irumashi Station, the train passed through a double curve at a slow speed. The train crossed over Iruma River between Bushi Station and Motokaji Station.The train next stopped at Hanno Station. Because of the closest station to Moomin Valley Park, located at the side of Lake Miyazawa, the interior of the Hanno Station had been refurbished by a Finnish architectural designer, N.E.O ark, under the concept of the merge between Finland and Hanno City. Some artistic objects using Nishikawa timber are exhibited on the platforms.Though the train changed its direction, most passengers didn't turn their seatings.Between Higashi-hanno Station and Koma Station, I saw many trains staying at Musashigaoka Railyard and Maintenance Factory spread on the elevated track. Around there, the train went into the mountainous section along the valley of Koma River. From Koma Station, the railway crossed Koma River sixteen times by fifteen bridges until Shomaru Station on Seibu-chichibu Line. The video of the front or rear view started to show on an LCD in the cabin.Between Higashi-agano Station and Agano Station, the train ran on a little high embankment after passing Kamakurayama Tunnel and 9th bridge over Koma River.At Agano Station, the railway of Ikebukuro Line ends, and that of Seibu-chichibu Line starts. Seibu-chichibu Line continuously has many elevated sections, tunnels, and steep slopes. Especially, Shomaru Tunnel between Shomaru Station and Ashigakubo Station is the longest tunnel on Seibu Railway (4.81 kilometre/2.99 miles).Passing the tunnel and Ashigakubo Station, the railway spreads along Yokoze River.Around the next stop, Yokoze Station, I saw Mt. Buko and a cement factory of Mitsubishi Material.The train ran on the foot of Mt.Buko. Passing under Hitsujiyama Park, the train went into Chichibu City and arrived at Seibu-chichibu terminal. It took 1 hour and 21 minutes.From the large window, the scenery looked different from when I saw it over the window of the commuter trains. I felt that not only the windows and comfortable seatings, but the silence of the mechanical sound of the underfloor machinery also created the interior atmosphere.