■Temple Grandin の講演記録と「どんぐり理論」-2(文責:どんぐり倶楽部)
・"OK, well maybe we can have it snow, or we can have a thunderstorm," and I can hold it there and turn them into videos.・そこに 雪を降らせてみたり 雷を加えてみたり イメージを保持して 動画に出来るんです●2012年の大阪講演で公開していますね。●これが、理解・思考の本体です。また、深い読解力の養成方法でもあります。 「I could actually test run a piece of equipment in my mind, just like a virtual reality computer system」「私がデザインする過程で出来た点は、その設備を自分の脳内で 試運転出来たという事です コンピュータ内の仮想現実のようにです」「I want to emphasize that not every autistic kid is going to be a visual thinker」 「全ての自閉症の子供達が 視覚型思考を持つわけではありません」●人間は誰でも持っていますし、出来ますが、エネルギー量と不得意度によって調整すべきなのです。また、バランスが異常に悪い場合は早く(修正できる時期は)バランス調整に努めるべきです。*タイプ分けをして強化するのは危険「And some of the research now is showing is that people on the spectrum actually think with primary visual cortex. Now, the thing is, the visual thinker's just one kind of mind. You see, the autistic mind tends to be a specialist mind -- good at one thing, bad at something else. And where I was bad was algebra. And I was never allowed to take geometry or trig. Gigantic mistake: I'm finding a lot of kids who need to skip algebra, go right to geometry and trig.Now, another kind of mind is the pattern thinker. More abstract. These are your engineers, your computer programmers. Now, this is pattern thinking. That praying mantis is made from a single sheet of paper -- no scotch tape, no cuts. And there in the background is the pattern for folding it. Here are the types of thinking: photo-realistic visual thinkers, like me; pattern thinkers, music and math minds. Some of these oftentimes have problems with reading. You also will see these kind of problems with kids that are dyslexic. You'll see these different kinds of minds. And then there's a verbal mind, they know every fact about everything.」「この連続体に属する人たちは実際に 一次視覚野を使って考えているという最近の研究もあります 視覚型思考も 脳のあり方の一つだということです 自閉症の脳は 特定の行動に熱中しがちです ある事に秀でていて ある事に劣る 私は代数が苦手でした 幾何学などの クラスは許可されませんでした 大きな間違いです 代数が苦手であっても 幾何学や三角法は学べるのですもう一つは パターン型思考です より抽象的で エンジニアや プログラマに向いています これが例です このカマキリは 一枚の紙から出来ています テープもハサミも使いません 背景にあるのが折り方です 思考のタイプです 私のような 写実的 視覚型思考者に パターン型思考者 音楽や数学の脳です 読書が苦手だったりしますね 失語症の子供達にも このタイプがいます このような 違うタイプの脳があり 言語的な脳があります 物知りタイプです」●一概にタイプ分けすることは危険です。「Now, visual thinking gave me a whole lot of insight into the animal mind. Because think about it: An animal is a sensory-based thinker, not verbal -- thinks in pictures, thinks in sounds, thinks in smells. 」「私の視覚型思考は 動物の気持ちを 知る上で大きな力となりました 動物は知覚で考える生き物です 言語ではありません 画像で考え 音で考え においで考えます」●ただし、それらは、全てトリガーに過ぎません。やはり、絵図という場面を作り上げるのです。「In the normal human mind language covers up the visual thinking we share with animals.」「動物と異なり 人間の脳では 言語が視覚型思考を覆い隠します」●だから、今まで気づかなかった人が多かったのです。「You know, all I wanted to do was draw pictures of horses when I was little. My mother said, "Well let's do a picture of something else." They've got to learn how to do something else. Let's say the kid is fixated on Legos. Let's get him working on building different things. The thing about the autistic mind is it tends to be fixated. Like if a kid loves racecars, let's use racecars for math. Let's figure out how long it takes a racecar to go a certain distance. In other words, use that fixation in order to motivate that kid, that's one of the things we need to do.」「馬の絵ばかり描く私に 母は言ってくれました 「他の絵も描いてみない?」と 違う事のやり方を知る必要があります レゴに執着する子がいれば 他のものを組み立てるよう促すんです 自閉症の脳は 執着する傾向があります レーシングカーが好きなら それを算数に使うんです この距離を何分で走る?とか 子供のやる気を引き出すため 執着心を利用するんです」●これは、言葉を使わない言葉のトリガー理論に言葉と絵図をリンクさせることでバランスを取り社会適応しやすくする方法です。文字社会、言葉の文化なので情報を得られなくなってしまうからです。「I had to learn social skills like being in a play. It's just kind of -- you just have to learn it.」「自閉症の人は 芝居を演じるように 社会性を身につけるからです 学ぶほかないんですね」●ビデオで日常生活のシュミレートすることは意味があるということ。<質疑応答>「TG: Well, first of all, you've got to look at age. If you have a two, three or four year old you know, no speech, no social interaction, I can't emphasize enough: Don't wait, you need at least 20 hours a week of one-to-one teaching.」 「テンプル:まず 年齢が重要です 2~4歳の子で 何も話さず 社会性も無い場合 今すぐに 最低週20時間の マン・ツー・マンの指導を始める事です」●どうして自閉が天才に近いのかは、必然的に視覚イメージ操作を強化するからです。そうせざるをえないので強化されるのです。それだけです。能力自体が格段に優れているわけではなく制御力がアンバランスだということです。ですから、意識的に、バランスを壊さないように視覚イメージ操作を強化することが最良の教育方法になります。……………………………………………………………………………………………<おすすめブログ:全てのページを読んで下さい>http://dongurulux.jimdo.com/どんぐるぎゃらりー/どんぐり学舎……………………………………………………………………………………………※日本ブログ村に参加してみました。このブログが参考になりましたら、お手数ですが、下記をクリックお願いします。******************************************************【どんぐり倶楽部の公式サイト】※「頭の健康診断」年長〜小6向け(中学生も可)。■子供達の作品募集(昔の作品もあったら送って下さい)*MUSEO del DONGURI にて公開予定……………………………………………………………………………………………「感味力と視考力の魅力と威力」〜これらを知らずに子育てと教育は語れない〜感味力を失えば人間にはなれない。視考力を使わなければ最終進化形態には辿り着けない。12歳の思考の臨界期までに、人間的な判断力の拠り所となる感味力を損なわずに、視考力を活用して無理なく無駄なく効果的に、人生を楽しむための絶対学力となる豊かな思考力を養成する。そのためには、健全な教育の理論と手法を会得しておかなければならない。これが、先人の責務である。どんぐり倶楽部は、この健全な教育の理論と手法を提供する。