「誰の許可を得ることもなく誰とでも話をして良い。」
テスラのイーロン・マスクが以前従業員宛に書いたというメールが、企業内コミュニケーションのあるべき姿を言い表しているとネット上で話題になっていますね。こういう内容です。会社の中で情報がどのように流れるべきと考えるかについて、大きくふたつの流派がある。これまで最も常識的だったのは指揮命令系統によるもので、つまり常に上司を介してコミュニケーションがされるというもの。この方法では、会社に貢献するというよりもむしろマネージャーの権限を強大にするだけという問題がある。ある部署の人が他の部署の人に話をし、本来物事をあるべき姿にして問題を迅速に解決できるにも関わらず、人々が自分の上司に話をすることを強いられ、そのマネージャーが他の部署のマネージャーに話をしその下の担当者に話をすることになる。そしてそのフィードバックはこの逆のルートを辿ってなされることになる。これは信じられないくらいあきれた事態だ。こんなことを許したり推進しようとしているマネージャーは、すぐにうちを去り他の会社で働くことになるだろう。冗談で言っているのではない。テスラで働く全ての人は、最短の方法で何か問題を解決し会社全体の利益になることについて、どんな人ともメールをしたり話をしたりして良いし、そうするべきだ。皆さんはあなたの上司の上司に許可なく話をして良く、他部署のバイスプレジデントに直接話をして良く、社長である私に直接話をして良く、誰の許可を得ることもなく誰とでも話をして良い。もっと言えば、物事があるべき姿になるまでそうすることを自分自身に課せられていると考えて欲しい。ここでのポイントは適当な雑談ではなく、超高速で素晴らしい職務執行のためのコミュニケーションを行うということだ。規模の大きな自動車会社にテスラが正面からぶつかっても勝ち目はなく、我々は知性と俊敏さをもって競争しなくてはいけない。最終的に目指すべきは、こちらとあちらといった対立構図のメンタリティやどんな方法であれコミュニケーションを阻害するような会社内のサイロを作り出さないということに、マネージャー陣が一生懸命心を砕くということだ。これは残念ながら人間の自然な傾向なので、我々は能動的にこれに取り組まなければならない。各部署が互いに壁を作り、会社全体ではなく部署ごとの内輪の成功を目指すようなことが、テスラにとってどれだけの助けになるだろうか?我々は皆同じボートに乗っている。自分自身の働き方を見つめる視点は、いつも全社のために良いことをしているかであり、あなたの部署のためにであってはいけない。イーロンリーダーのキャップがチームのキャップ。部署の長が「俺を通してからにしてくれ」などと指示するようなことは、感性が時代遅れなだけではなく、様々な弊害を生みます。情報の伝達速度が遅くなるのみならず、リーダーが自分以上の創造性を抑えつけてしまい組織としての力が発揮されないというような状態。厳に避けるべきです。「誰の許可を得ることもなく誰とでも話をして良い。」のであります。全文はこちら。Subject: Communication Within TeslaThere are two schools of thought about how information should flow within companies. By far the most common way is chain of command, which means that you always flow communication through your manager. The problem with this approach is that, while it serves to enhance the power of the manager, it fails to serve the company.Instead of a problem getting solved quickly, where a person in one dept talks to a person in another dept and makes the right thing happen, people are forced to talk to their manager who talks to their manager who talks to the manager in the other dept who talks to someone on his team. Then the info has to flow back the other way again. This is incredibly dumb. Any manager who allows this to happen, let alone encourages it, will soon find themselves working at another company. No kidding.Anyone at Tesla can and should email/talk to anyone else according to what they think is the fastest way to solve a problem for the benefit of the whole company. You can talk to your manager's manager without his permission, you can talk directly to a VP in another dept, you can talk to me, you can talk to anyone without anyone else's permission. Moreover, you should consider yourself obligated to do so until the right thing happens. The point here is not random chitchat, but rather ensuring that we execute ultra-fast and well. We obviously cannot compete with the big car companies in size, so we must do so with intelligence and agility.One final point is that managers should work hard to ensure that they are not creating silos within the company that create an us vs. them mentality or impede communication in any way. This is unfortunately a natural tendency and needs to be actively fought. How can it possibly help Tesla for depts to erect barriers between themselves or see their success as relative within the company instead of collective? We are all in the same boat. Always view yourself as working for the good of the company and never your dept.Thanks,Elon中村晃一