小田急ロマンスカー50000形「はこね14号」の旅
小田急50000形電車「VSE」 Odakyu Romancecar 50000 Series VSE2007年8月、箱根湯本駅。大文字焼きの夜を過ごした次の日、僕は小田急ロマンスカー「VSE」で東京に帰った。今回がVSEの初乗車ということもあって、僕は期待に胸を膨らませた。VSEは「乗っていて楽しい車両」をコンセプトに2005(平成17)年にデビュー。ロマンスカーのシンボルである展望席、昔の車両で採用されていた「オルゴール警笛」、「走る喫茶室」を復活させて、箱根に着くまでの間もロマンスカーで楽しんでもらおうという車両である。小田急ロマンスカー「VSE」50000形の「はこね14号」は11:18、新宿駅からの「スーパーはこね13号」として箱根湯本駅に到着。新宿駅からの乗客を降ろした後ドアが閉まり折り返し準備に入る。そして、11:30過ぎに再びドアが開き乗り込んだ。小田急50000形電車「VSE」の車内温もりが漂う落ち着いた室内にある座席に一旦荷物を置いてから、発車までの間車内探検へ。3・8号車に設置されている「ロマンスカーカフェ」ひと通り車内を見終えて、シートに腰掛け発車を待つ。箱根湯本駅の発車の合図、滝廉太郎さん作曲の「箱根八里」をアレンジしたメロディがホームに響き渡り、ドアが閉まる。VSEは新宿駅に向けてゆっくりと動き出した。続いて車内にロマンスカーCMソング「ロマンスをもう一度」が鳴り、車内放送が入る。自動放送は日本語・英語の二ヶ国語で、声は日本語・英語とも東急電鉄のものと同じ。だが、そのあとに入った車掌さんの肉声放送も二ヶ国語で、車掌さんが英語を話した時は、思わず驚いた。そして肉声放送の後にも「ロマンスをもう一度」のメロディが響いた。小田原駅までの箱根登山鉄道鉄道線内はカーブが多く、VSEはゆったりとしたスピードで走ってゆく。VSEにはカーブ通過の際に空気ばねの力で車体を傾けることができ、乗客はその時のカーブの外側に放り出される力、すなわち遠心力をあまり受けずにいられる。僕はカーブ通過時に車体がその内側に傾く間隔を感じながら小田原駅までの間を楽しんだ。しばらくすると、小田原駅到着の放送が入った。JR東海東海道新幹線の高架を左に見ながら、10番線に停車した。小田原駅から箱根登山鉄道鉄道線から小田急小田原線に路線が変わるため、箱根登山鉄道の乗務員さんから小田急電鉄の乗務員さんに交代する。停車中にも車掌さんの「ご乗車ありがとうございます」といった内容の放送が、やはり二ヶ国語でなされた。小田原駅を出発すると、新幹線の高架をくぐるカーブを曲がるまではゆっくりと走り、その後は高速が走り出した。ようやく本領発揮となった。この途中でもう1編成のVSEとすれ違う。VSEは2編成しかいないため、VSE同士がすれ違うことは1度きりである。その後もVSEは順調に飛ばしていく。開成駅を通過した時、小田原方面行きのホームの線路とは反対側に、1999(平成11)年に引退した3100形ロマンスカー「NSE」が展示されていたのが見えた。新松田駅を過ぎると、車窓に丹沢の山々が連なって見える。隣の渋沢駅までの区間は小田急電鉄で最も駅間の距離が長く、スピードもゆったりとしていたためこれをじっくりと眺めた。渋沢駅を通過した後は本厚木駅の手前まで飛ばしてゆく。本厚木駅の手前では、始発電車の引き上げ線からの出場が重なったのか再びゆっくりになる。そのまま相模川を渡る。厚木駅~海老名駅間も工事中でそのままのスピードで走る。その頃、車内ではアテンダントさんによるシートサービスが始まった。シートサービスはアテンダントさんが乗客にオーダーを聞き、3号車もしくは8号車にある「ロマンスカーカフェ」からオーダーしたものを持ってきてくれるもの。ロマンスカーにはその昔、「走る喫茶室」という名前でこのサービスが行われていた。VSEではこれを10年ぶりに復活させた。しかし2016(平成28)年に再び終了してしまった。僕は、VSE形のランチボックスに入った「ロマンスカーVSE弁当」と「ロマンスカー50周年記念カップ」に入ったりんごジュースをオーダー。オーダーが届いた頃には、もう町田駅に近づいていた。眼下にJR東日本横浜線の線路を見ながらゆっくりと町田駅の3番線に入る。近代的で百貨店が上を覆うこの駅には、洗練されたイメージの新型ロマンスカー、VSEは非常にマッチする。そんなことを考えているうちに、VSEは新宿駅に向けて走り出した。町田駅を出て最初に通過する駅は玉川学園前駅。その名のとおり、玉川大学の最寄り駅である。その玉川学園前駅と次の鶴川駅までの間にトンネルがあるが、その手前に花が綺麗な所がある。これも玉川大学がハチミツを作るために植えたものだと記憶している。いろいろ考えているうちに、町田で一旦東京都に入っているものの、本当の意味での東京が近づいてくる。順調に飛ばした後、向ヶ丘遊園駅手前でスピードを落とし、工事中の登戸駅と多摩川鉄橋通過に備える。多摩川を渡ればそこは東京・狛江市。ここから先は梅ヶ丘駅まで複々線になっている。複々線化に合わせて綺麗になった駅達をVSEは中側の急行線を使って快走する。複々線区間が終わる梅ヶ丘駅から代々木上原駅までも複々線化・地下化工事中で再びスピードが落ちる。中でも下北沢駅は上下2層の緩行線・急行線別々のホームを造るため大規模な工事が行われている。代々木上原駅では、JR常磐線から来たJR東日本203系が隣のホームから発車していくところだった。車窓には新宿の高層ビル街が見え始めた。このままゆったりとしたスピードで新宿駅まで走る。最後、到着直前に「ロマンスをもう一度」が車内に響き、乗客が降りる支度をし始めた。僕も頭上の棚から鞄を下ろし、ゴミをビニール袋に詰めて最後の到着を待った。隣にJR東日本山手線や総武線のE231系が見えたらもう新宿駅は目の前。小田急百貨店の屋根が覆い始め、ポイントを渡って、JRホームがすぐ隣に見える1・2番線に停車。ドア近くのゴミ箱にゴミを捨てて降りる。13:21、93分のVSE旅が終わった。新宿駅に到着したVSE VSE stopping at Shinjuku station On August 2007, I travelled with Odakyu Romancecar 50000 Series "VSE" (Vault Super Express) from Hakone-yumoto Station to Shinjuku Station. It was the first time to do.50000 Series VSE debuted in 2005 under the concept of "Romancecar having enjoyable atmosphere to Hakone". It equips musical horn, service space, and observation seatings with large front window. 50000 Series, Hakone No.14 came to Hakone-yumoto station at 11:14 AM.After interior cleaning up, I got onto the train and walked around the interior. A couple of minutes before the departure, I came back to my seating. At the time to depart,11:48, station jingle, I heard "Hakone Hachiri", a Japanese song composed by Rentaro Taki.Soon after the train departed from the station slowly, I heard the jingle "Romance wo Moichido" (Romance once more), the commercial music of Romancecar, and the announcement which is performed by the same voice actors as Tokyu Corporation both Japanese and English. Following it, the conductor announced a warm welcome to passengers in Japanese and English. When the conductor spoke in English, I was surprised because I hadn't heard the English announcements from the conductor's voice. Between Hakone-yumoto and Odawara Station, the railway had many curves, which made the train couldn't run fast.After crossing the railway of JR Central Tokaido Shinkansen, the train arrived at Odawara station, at which the train crews changed from those from Hakone-tozan Railway to those from Odakyu Railways. Then the conductor announced welcome again.At, 12:06 PM, the train departed from Odawara. After crossed the railway of Shinkansen again, the train started to accelerate. I saw an old Romancecar carriage 3100 Series near Kaisei station. As Tanzawa Mountains appeared on my left, the train went into the section between Shin-matsuda Station and Shibusawa Station, the longest one of Odakyu Odawara Line. The train ran at slow speed because the railway curves many times. Because 50000 Series equips pneumatic tilting bogies, the passengers felt the centrifugal force on curves not so much.Passing Shibusawa station, the train accelerated again. However, before Hon-atsugi Station, it decelerated to prepare for crossing Sagami River and passing the under-construction section near Ebina Station.The attendants came to the cabin to take passengers' order for foods, drinks, or souvenirs. As a passenger ordered something, the attendant brought that from the service counter at the third or eighth carriage. Until 1995, Romancecar trains had the same service named "on-train Cafe" by Mitsui Norin (Nitto Kocha) and Morinaga & Co.,Ltd. Ten years later, the service restarted. However, this service suspended in 2016.I ordered a boxed lunch in VSE-carriage-shaped container and a cup of apple juice, which was for the 50th anniversary of Romancecar design. When the cup of juice came to me, VSE was ready to approach Machida Station. Machida looked modern and combined with a department store. I felt 50000 Series matched the image of Machida Station. The next stop was Shinjuku terminal.Between Tamagawa-gakuen-mae Station, one after Machida, and Tsurukawa Station, I could see flowers near the entrance of a tunnel. I have heard that on TV, and those are flowers to collect honey planted by Tamagawa University.The train decelerates before passing Noborito Station under construction and crossing Tamagawa River.Crossing Tamagawa River, the quadruple track until Umegaoka Station starts. Then, the train accelerated again on the second track from the left of the passengers' view.Ending the quadruple section, VSE slowed down again because of construction between there and Yoyogi-uehara Station. I saw JR East 203 Series from Joban line stopping at Yoyogi-uehara.When I saw skyscrapers in Shinjuku from the side window, and approaching announcement started, passengers including me prepared for getting off, put down bags from the rack and threw garbage to the dustbin.