津波で流された列車の映像を見たことを受けて~東北地方太平洋沖地震の鉄道被害を読み解く~
引き続き11日に発生した東北地方太平洋沖地震の鉄道被害について書き表したい。地震・津波の被害が大きかった東北地方では、JR在来線・東北新幹線とも復旧の見込みがたたず逼迫した状況が続いている。12日時点でも東北・北関東のほとんどの鉄道路線で運転見合わせが続いている。テレビのニュースなどですでにご存知の人も多いと思うが、地震の影響で仙石線電車2本と気仙沼線列車2本が脱線、脱線したものも含めて、仙石線・気仙沼線・大船渡線列車計4本の乗務員と連絡が取れなくなるなどの被害が出た(後に乗客・乗務員全員の避難を確認)。さらに福島県新地町では新地駅駅舎と4両編成の常磐線電車(E721系)が、岩手県久慈市の久慈駅前では気動車2両が津波で流されているのが発見された。E721系の方は大津波警報の発令を受けて新地駅に緊急停止していた列車で、乗客・乗務員は全員避難したため死者および怪我人は出なかった。宮城県亘理町では貨物列車が津波で被災。コンテナ車が車両ごと流され、線路から大きく逸れて横転した。宮城県名取市の仙台空港では、空港の滑走路と仙台空港鉄道仙台空港線の駅の1階部分が浸水。岩手県宮古市では山田線の鉄橋が流された。岩手県では三陸鉄道南リアス線の列車が、列車ごと行方不明になり連絡が取れなくなった。今回の地震は、鉄道の分野にも大きな被害をもたらした。今までに起こらなかった巨大な津波に呑まれた列車の悲惨な状況をテレビ画面の向こう側から見ているだけでも伝わってきた。それ以外にも、線路が冠水したり、線路上に瓦礫の山が漂着したり、停電で動かなくなったりなどして、具体的な日数はわからないが、東北地方の鉄道各線が復旧するには相当かかると思われる。今回の東北地方太平洋沖地震、マグニチュード8.8と報じられていたが、13日になって2004(平成16)年に発生した今回の地震同様大きな津波を生み出したスマトラ沖地震に匹敵するマグニチュード9.0に修正され、世界最大級の地震となった。スマトラ沖地震での津波でも、列車が津波で押し流され、森林の中で発見される被害があった。僕も以前から、日本にもスマトラ沖地震の発生後から、スマトラ沖地震と同程度の地震が襲ってこないとも言い切れないという考えを持っていたが、それが現実になってしまい、僕自身に大きな被害がなかったとはいえ、驚きと戸惑い、涙を隠せない状況となっている。いずれにせよ、今回の東北地方太平洋沖地震が世界史上まれに見る大きな被害をもたらした自然災害であることを認識しなければいけない。以前から地震が多いと言われていた日本であるが、1923(大正12)年の関東大震災、1995(平成7)年の兵庫県南部地震(阪神・淡路大震災)、2004(平成16)年の新潟県中越地震など、被害の大小はあるが数え切れないほどの地震に見舞われてきた。過去100年の日本の地震で最大規模は1952(昭和27)年に発生した十勝沖地震で、マグニチュードは8.2。それをはるかに越える規模、被害の地震の襲来を我々は目の当たりにしてしまったという、いわば「歴史の目撃者」となったこととなり、一生忘れられない記憶となることだろう。I want to write about the earthquake hit in Japan on 11th, again.In Tohoku Region, which got a big damage, and North Kanto Area (Tochigi and Ibaraki Prefectures) all JR lines, including Tohoku Shinkansen, couldn't run all day on 12th and 13th.As you know, TV news said that Senseki Line and Kesennuma Line trains derailed and 4 trains on Senseki, Kesennuma, and Ofunato Lines, including the derailed ones, couldn't get in touch with the operation centre (the drivers and all passengers evacuated).I also watch the VTR of trains and railway infrastructures taken by big tsunami or flooded, such as the building of Shinchi Station and 4-car Joban Line train (E721 Series), whose driver and passengers escaped before tsunami came, 2-car deasel train near Kuji Station, Iwate Prefecture, a derailed and overturned freight train running in Watari Town, Miyagi Prefecture, Sendai Airport and its train station, a bridge on Yamada Line, and a Sanriku Railway train went missing and couldn't get in touch.I could feel how miserable scene it was over the TV screen. Railways in Tohoku region got a terrible damage due to the big quake and enormous tsunami, occuring flood, carrying the trains out of the railway and lots of debris to the railways, and stopping supplying electricity. It must take many days to restore the railways completely.This big earthquake, on 12th being announced 8.8-magnitude, but corrected it to 9.0, on a scale to match 2004 Indian Ocean earthquake, on 13th, must be a largest disaster. The Indian quake caused a big tsunami and took a railway rolling stock, which was found in a forest. After the quake in 2004, I personally expect that a big quake like the one would hit, but my expectation came true. Though I didn't get a big damage, I was surprised, confused, and cried...Anyway, we should realize the 2011 off the Pacific coast of Tohoku Earthquake causes the biggest damage in east and north Japan. The biggest Japanese quake in last 100 years was 8.2-magnitude Tokachi quake in 1952. It is said that many quakes hit Japan, for example, 1923 Great Kanto, 1995 Great Hanshin, and 2004 Niigata. We watched a historical moment and this quake became a memorable.