今年も桜といずみちゃんと多摩都市モノレール
東京の桜の身頃が押し迫った13日、僕は多摩都市モノレール線に乗りに行った。最近僕は京王線方面への用事が多く、玉川上水からではなく、京王線で多摩センター駅に出て、そこから北上するコースで乗車。今回は多摩都市モノレールの写真コンテストに応募する写真を撮ることが目的だ。コンテストに応募する写真は未発表の作品であることが条件であるため、ここに載せることは控えたい。旅の始まりの多摩センター駅。現在はここで軌道が終わっているが、将来は桜美林大学を経由し、JR横浜線・小田急線の町田駅までの延伸が計画されている。しかし今は延伸のめどが立っていない。直下の道路の事業が認められないとモノレール線の延伸もできないという、都市モノレール整備法の欠点を感じる。今回の旅の強い味方がこれ。去年YOKOHAMAトレインフェスティバルで買った立川いずみちゃんの絵柄の一日乗車券。いずみちゃんがかわいいのはもちろん、コンテスト用の写真撮影での乗車を想定して購入したのだ。今年もいずみちゃんと多摩都市モノレール線を楽しんだというわけだ。ホームに上がると程なくして列車が来た。車両いずみちゃんフィギュアに付属のカードに写真が使われていた1104Fだった。僕は運転席後ろの「特等席」に座り、窓から景色を眺めた。最初は中央大学・明星大学駅で降りる。去年と同じで数箇所は一駅間歩いて、線路の下から写真を撮ることに。階段を上がり改札を出ようとしたら、なんとコンコース階で本物の女性の駅員さんを見てしまった!!これはいい写真が撮れそうな予感だと思いながら、僕は多摩動物公園駅方面に向けて歩く。中央大学・明星大学駅~多摩動物公園駅間には、多摩都市モノレール唯一のトンネルがある。トンネルを抜けると八王子市から日野市になる。トンネルから出てきた上北台行き電車を、少しだけピンク色が入った木々を背景に撮影。ほとんどが高架区間である多摩都市モノレール線の中で、この中央大学・明星大学駅からトンネル出口にかけては、並行する道路とほぼ同じ高さになる、というよりは道路がモノレール軌道の高さまで上がっていると言った方が合っている。多摩動物公園駅で線路沿いの桜と電車の組み合わせを、下の道路からとホームから撮影した。桜と電車との配置やバランスもよく、今回撮れた写真の中では、一番良くできたものだと思い、即座にコンテスト送付を決めた。この日は多摩動物公園が休園だったということもあったのか、駅には客数が少なくもの静かな雰囲気だった。多摩動物公園から再び電車に乗る。次なる目的地は去年と同じく甲州街道~柴崎体育館の立日橋。多摩川沿いの2本の桜の木の間から覗いて、そこに電車を入れる写真を撮影。去年も同じような構図で撮ったが、今回はやや斜め向きで撮影。立川南駅に進入する多摩センター行き1104F。立川北~立川南間はJR青梅線・中央線・南武線ホーム上を跨ぎ、立川駅前のペデストリアンデッキの上を電車がゆっくりとカーヴを描きながら走り抜ける。JRの線路を跨いで立川北駅へと向かう1104F。カード同様、伊勢丹・野村證券を入れた構図で撮りたかったが、伊勢丹の看板が車両で隠れてしまい、今回も失敗。その後、一度上北台まで乗り、いつもどおり玉川上水から帰路についた。On 13th, when the cherry blossom season in Tokyo would soon ended, I went travelling with Tama Monorail Line to take photos of the train and the cherry blossoms for the photo contest. Recently, I often go toward Keio Line. So I started my travel from Tama-center. I couldn't show you the photos for the contest because the photos must be unpublished.The railway ends at Tama-center now, but it has the plan to be extended to Machida on JR Yokohama and Odakyu Lines via Obirin University. However, a current law doesn't allow the monorail lines to be extended if the construction plan of the roadway under or in parallel with the railway is also allowed. As seeing the station building and the end point of the railway, I felt it was the biggest defect of the monorail law.I used the one day ticket with Izumi-chan and monorail train's picture which I got at YOKOHAMA train festival last year. Since that time, I'd planned to travel and to join the contest.Soon after I went up to the platform, a train came to me. The carriage was 1104F, the train on the one day ticket and the card including with Izumi-chan's figure. I sat on the seat before driver's cab and enjoy the view from the high level.Like the last year, I got off the train at some stations and walked to the neighbor ones. I first did at Chuo-daigaku Meisei-daigaku Station. As I went up to the concourse, I saw a female station staff first time since I've liked Izumi-chan. I felt I could get good photos and started to walk.Between the station and the tunnel, which is only one on Tama Monorail, the level of roadway and railway is almost the same. Going out of the tunnel, the two comes to Hino City and I took the train against the forest near the exit. At Tama-dobutsu-koen Station, I also took photos of the train and the blossoms under the railway and from the platform. I believed they were nice and decided to send the contest.I got on the train again and off at Koshu-kaido Station to go to Tappibashi bridge, crossing Tama River. I wanted to get a photo of the train coming between branches of 2 cherry trees along the river.I tried again to take a photo of the train and Isetan Department Store connecting to Tachikawa-kita Station. However, the symbol of the department store on the wall was hidden by the train. I mistook again and felt to take the same layout as the card with Izumi-chan's figure was too difficult.After that I once went to Kamikitadai terminal, and went back Tamagawa-josui to transfer to Seibu Line to go home.