都電荒川線イベントへ
12日、6月10日の「路面電車の日」を記念した都電荒川線のイベントへ行ってきた。荒川車庫前電停を降り、車庫に着くやいなや、大勢の鉄ちゃんたちが会場時刻を待っていた。会場では3部構成の写真撮影会、グッズ販売、車庫と工場の見学が催された。東京都交通局や荒川線沿線の商店に加えて、東北地方太平洋沖地震で甚大な被害を受けたひたちなか海浜鉄道と三陸鉄道の2社もグッズ販売に参加。会場時刻になるとすぐに1回目の撮影会が始まった。モデルとなったのは最新の8800形。東京都交通局100周年の記念ヘッドマークを付けての登場だった。ピンク色の8805号には、同じく100周年を迎えた、都電と姉妹提携している大阪の路面電車、阪堺電気軌道とのPR相互直通運転のもの、紫色の8807号には、数字の「100」と東京都の花、ソメイヨシノと思われる花を組み合わせたデザインのものが、それぞれ付けられていた。8800形撮影後はグッズ販売と車庫見学へ。僕も被災した両社のグッズを買い、復興支援に一役買った。車庫の工場内では、歴代の都電車両の写真や、7000形と8500形のモーターや車輪、点検中で仮台車を履いた7023号など展示されていた。奥の車庫には、旧型車両の6000形6086号と新型花電車「花100号」が停まっていた。2回目の撮影会では、先ほど車庫にいた新型花電車の花100号が登場。7500形7510号の改造車で、東京都交通局100周年を記念して「花100号」と名付けられた。デビューは2011(平成23)年秋頃を予定している。そして12:00、僕にとってのお楽しみである3回目の撮影会の時が来た。最後のモデルは、去る3月13日で営業運転を終了した7500形7511号と7512号。最後の活躍の日だった3月13日にさよならセレモニーが予定されていたが、こちらも東北地方太平洋沖地震の影響で中止、ひっそりと引退した。この撮影会がさよならセレモニーの代替イベントのようなもので、7500形に会える最後のチャンスとだけあって、多くの撮り鉄がカメラを向けた。僕にとって7512号はとても思い出深い車両だったので、後日その思い出をたっぷりと語りたい。同じころ、先程車庫に展示されていた6086号が、今度はトラバーサーの上に移動したという話を聞こえたため、7500形をたっぷり撮影した後、再び車庫へ。トラバーサーに載せられ、左右に行ったり来たりする6086号を、斜め向きと横向きのアングルで撮影。新型車両から引退した車両まで、懐かしさと新しさを一度に味わうことができた、都電荒川線に浸った1日だった。On 12th, I went to an event on Toden Arakawa Line celebrating "Tram's day" on June 10th.As I got off at Arakawa-shako-mae stop, in front of the event place, many railfans were waiting for the time this event started. Tram photographing, consisting of 3 parts, goods stalls, not only Bureau of Transportation Tokyo Metropolitan Government and the shops along Arakawa Line, but also 2 railway companies damaged by the March 11 earthquake, Sanriku Railway and Hitachinaka Kaihin Railway, joining in, and open house of the factory was held.At the very same time the event started, the first photograph program also began. The subject was 8800 Series, the latest model of Arakawa Line, with the 2-type special front sign for the 100th anniversary of the Transportation Bureau. One of them was also for the celebration for the friendship tramway of Arakawa Line's in Osaka, Hankai Electric Tramway, and another one featured the number 100 and the symbol flower of Tokyo, cherry blossom "Somei Yoshino".After taking photos of 8800 Series, I went to the goods stalls area to buy some products of the 2 railways from the disaster area to help them, and the repairing factory. In the factory, the electric motors and wheels of Arakawa Line trams and a tram being checked with temporary trucks were shown. At the tram shed over the factory an old tram 6000 Series and the new-type decorative tram Hana 100, named after the 100th anniversary, were staying. On the 2nd photographing this decorative train came to the railfans. It is going to start to run on this coming autumn. Then, 12:00 noon, the time the 3rd photographing part started, had come. It was my best attraction on this event, two colours of 7500 Series, Toden and Hankai colours, retired on this March 13th appeared. On the last day, the farewell event was originally held, but because of the quake, it was cancelled. This event was like a substitute for the last day. So many photographers came there and were shooting. Toden colour one, 7512, was my most memorable tram on Arakawa Line. I really want to write about this carriage.At the same time, the announcement that 6000 Series staying in the shed moved to the traverser heard. After taking photos of 7500 Series, I went to the shed again and took photos of 6000 Series on the traverser from its angle and side.I could enjoy Arakawa Line so much because could meet new and old trams in the shed.