「女性専用車両の社会学」再読
以前にも読んだ「女性専用車両の社会学」を再び読んだ。以前は簡単な本の紹介という程度でしかなかったが、今回は「書評」や「感想文」に近い形で書きたい。そもそも女性専用車両は痴漢対策?それとも男女共同参画社会とは逆行した男女差別?痴漢事件急増の元凶は、女性の社会進出だけでなく、バブル崩壊後の景気低迷も!?痴漢被害の報告件数の増加=治安の悪化ではない!?そして女性専用車両利用者が避けているのは「痴漢被害」ではなく、「マナーの悪さ」や「オヤジ臭さ」!?この本を読んでいくと、今までの考えがみごとにはずれ、裏切られていくことに、面白さを感じる。女性専用車両の誕生の背景には、簡潔に言うと、男女共に近年の社会構造の変化に、自らの理想像がついていけなくなったという現状があると著者は書き表している。景気後退により、「リストラ」という名目の下で、多くの男性会社員が「職」とともに「男らしさ・理想の男性像」を失ったからだということに驚かされた。ここで言う「男らしさ・理想の男性像」とは、有名企業に就職し、定年まで働けると保障されていたことから、仕事をしてお金の稼ぎ手となり、家族を扶養していく、いわゆる「一家の大黒柱」であるべきという考え方である。この理想像が、バブル崩壊と共に多くの失職者を生み出した結果、もろくも崩れ去ってしまったのだった。これが男性たちの異性や愛に対する欲求不満をも加速させてしまったのであるという。その行き過ぎた結果が痴漢犯罪だというのだ。電車内での痴漢犯罪とは、人が多すぎるために、ある意味監視することが不可能な空間における、禁断の領域に入り込むある種の快楽なのだという。僕はまだ職がないうえ、こんな禁断の領域に入り込もうとは、一度たりとも思ったことはなく、異性や愛に対する強い欲求を覚えたこともないが、同じ男としてこの内容にはうなずける。またバブル崩壊が男らしさを崩したということに関しては、やはり昔ながらの考えからの脱却が、今を生きるには必要であることを思い知った。女性側から見た考え方では、男女雇用機会均等法の改正、男女共同参画社会基本法の制定により、女性の労働人口は、かつてよりは増加したが、日本社会は未だに男性主義的傾向が強く、旧来の男性よりも弱く、結婚・出産・子育てを自己実現とする良妻賢母的であるという女性像が色濃く残っているために、女性の働くことと結婚・出産・子育てという女性らしさを両立することは、今の日本社会では難しいと、著者は書いている。さらに通勤電車に乗る女性たちは、痴漢被害に遭う、遭わないに関係なく、男性と一緒の空間に押し込められることを嫌がっているというのだ。この著者の主張には驚いた。原因は「マナーの悪さ」や男性客の「オヤジ臭さ」なのだという。監視が行き届かない通勤電車では、女性は女性同士で乗るのが安心するのだという。だからその選択肢を与えるために女性専用車両は作られたのではとの、著者の主張も見られる。さらにこの「オヤジ臭さ」が、実際に痴漢容疑者になりやすいとされるのが15~25歳の男性であるにも関わらず、40~50代の男性が痴漢事件の容疑者の人物像として多くの女性が思い描く結果になっているのだという。15~25歳は痴漢事件の被害者にも容疑者にもなりやすいということには初耳だった。この女性像と実態を踏まえて、最後に著者は、女性専用車両を設けることとは「君たちは弱者だ、守らなければならない。」「仕事に女性の幸せはない、その先には負け犬やオニババになることが待っているだけだ」(本書178ページより)と世の女性たちに訴えているものだと主張している。男女共同参画社会の形成は、女性の労働市場進出を促進させた反面、未婚女性と子どもを生まない女性を増やすことを助長し、少子化の一因であるという著者の意見も納得がいく。タイトルに「社会学」とあり、一見難しそうな内容だと思うが、女性専用車両がどのようにして誕生したのか、女性専用車両にに込められた意味を読み解いていく一冊で、鉄道ファンを対象とした本ではないが、鉄道ファンの僕も、読んでみて驚きの連続であった。このため「鉄道学」の本としても読み応えは十分にある。ぜひとも読んでいただきたい。I reread "Josei Senyou Sharyo no Shakaigaku (Sociology of Women-only coach)", the book I've read once before. Last time, I wrote the introduction of this book, but this time write about it like a review or impression.Women-only coach is the way to keep female away from the groper? or retrograde notion of separation of men and women? The main cause of the highly rising of the groper is not only women's social advancement, but also the depression after 1992? The increase in the number of gropers doesn't mean security deterioration? Many career women avoid not a groper, do bad manner and stink of old men? As reading this book, it is interesting to break my thoughts and opinions about the women-only carriage. In a simple term, The author says the change in the social structure after 1992 which both men and women's ideal since the old-time can't follow is hidden behind the birth of the women-only coach. In the depression, many men lost not only their job, but also their manhood, such as earning money at a famous company until their retirement age (in Japan usually 60), and supporting their family with the money they earn, so-called "pillar of the family" in Japan. Because the bubble economy burst makes many men lost their work and their manhood, they get also frustrated at love and different sex. Then some of them dirty their precious hands in the clouded train. For many passengers can't see inside of the crowded train well, groping is a forbidden pleasure for them. I don't have any jobs and dirty mind, but I can understand them as a man. Additionally, I need new ideas and casting off the old behaviours and dreams to live in the society in the present.From women's point of view, some women go working outside because of the Act of Equal working opportunities and Basic Law for a Gender-Equal Society. However, the author says men are still stronger than women in Japanese society and balancing work and family is difficult for career women, because of the existence of the image of dutiful wife and devoted mother. Moreover, many women using the train hate being crowded into the room sharing with men, regardless of protecting from groper or not. The main reason for it is a bad manner and gross and stinky image. Many women feel a sense of safety when they are on the train without men. The author says the women-only coach is the way to make an alternative to giving the safety for women. Though 15 to 25-year old guys are the majority of the groper suspect, this gross and stinky image makes the typical image of groper suspect, being usually a man in his 40s or 50s. I heard the first time that 15 to 25-year old youngsters can be both victim and suspect.Based on the image of women and reality, the author says women-only coach tells the users that they are still weaker than men and career women can't get married and give birth. Crating the Gender-Equal Society not only makes career women, but foster the increase of the women who don't get married and give birth. This author's opinion seems to make great sense. The title says "Sociology", seeming to be difficult to understand, but reading this book, you can get some new knowledge about how to start the women-only coach and the special meaning of it. It isn't written for the railfan, but I want to say the railfans that this book can enjoy railway study because I was surprised by the sentences. 「女性専用車両の社会学」を楽天ブックスで買う リンクはこちらIf you want to buy this book on Rakuten Books, Click here.