小田急50000形の展望席に座る
箱根湯本駅から新宿駅まで乗る列車は、小田急50000形電車による「はこね56号」。しかも小田急ロマンスカーのシンボルとも言える展望席である。50000形への乗車は2007(平成19)年以来13年ぶり2回目、小田急ロマンスカーの展望席への着席は、20年ほど前に、今は長野電鉄へ移籍した10000形電車のもの以来である。今回乗車した車両は50001×10編成。目の前の大きな窓ガラスから見える景色は、一目見た途端に感動を覚えた。以前乗った3100形電車・7000形電車・10000形電車の前面ガラスは中心に窓柱がある2枚構成だったが、50000形のものは1枚ガラスであり、温かみのある内装デザインとの組み合わせも、新しさを感じた。乗務員室(運転席)の直下だけあって、ワンハンドルマスコンの動作音がよく聞こえる。直接見えなくとも、ノッチ段数を想像することができる。箱根板橋駅 At Hakone-itabashi Station箱根板橋駅でJR東海東海道新幹線と立体交差する。ちょうどN700系新幹線電車が通過。16:02に小田原駅を発車した「こだま737号」とみられる。箱根板橋駅~小田原駅間 Between Hakone-itabashi Station and Odawara Stataion新幹線の線路の下をくぐり、小峰トンネルを抜けると進行方向右側に小田原市のシンボルである小田原城が見える。富水駅~栢山駅間 Between Tomizu Station and Kayama Station足柄平野の小田原駅~新松田駅間は菜の花が咲き、農地を彩っていた。新松田駅~渋沢駅間 Between Shin-matsuda Station and Shibusawa Station大磯丘陵と丹沢山地の谷間を走り、小田原線最長距離駅間の新松田駅~渋沢駅間。小田原線は川音川・四十八瀬川沿いを丹沢の山々を見ながら走る。写真は撮り鉄の撮影ポイントとして知られる渋沢8号踏切から第二菖蒲トンネルを臨む。小田急相模原駅~相模大野駅間 Between Odakyu-sagamihara Station and Sagami-ono Station全般検査および重要部検査が行われている大野総合車両所が進行方向右側に見える。柿生駅~新百合ヶ丘駅間 Between Kakio Station and Shin-yurigaoka Station新百合ヶ丘駅の手前で多摩ニュータウンからの多摩線と立体交差し、合流する。多摩線を走る車両は1000形電車1754×6編成。喜多見駅~成城学園前駅間 Between Kitami Station and Seijo-gakuen-mae [Seijo University] Station登戸駅~代々木上原駅間の複々線区間はすれ違う列車本数も迫力も増す。写真は4000形電車4066×10編成。新宿駅 At Shinjuku Station17:27、列車は定刻で新宿駅に到着した。車止めの奥にはロマンスカーカフェが見える。ものすごく久しぶりの小田急ロマンスカーの展望席の旅だった。時は流れても、やはり展望席があってこそ小田急ロマンスカーなのだと、魅力を再確認した。人気が高く指定を取ることが難しいが、箱根登山鉄道鉄道線箱根湯本駅~強羅駅間が運転再開した後、箱根へ行く時には、50000形もしくは70000形の展望席にぜひとも乗ってみたい。Coming back to Shinjuku Station, I travelled on "Hakone 56" Odakyu Romancecar 50000 Series 50001×10 set. It was the second time for me to do on 50000 Series. My seating was in the observation area. The last time of my travelling on the observation seating was about 20 years ago. The last time had been that of 10000 Series which had moved to Nagano Electric Railway.The view from the big front window looked different from those of previous model carriages (3100 Series, 7000 Series, and 10000 Series), all of which had had a central window pillar (the second photograph).Because of under the driver's cab, I could hear the sound of throttle and brake levers. As well as watching the view, I imagined driving method from the noise.From here, I show you my photographs of the front view.Near Hakone-itabashi Station, the railway of Tokaido Shinkansen crosses over that of Hakone Tozan Line. As the train passed, an N700 Series Shinkansen, which was probably in "Kodama 737" service, also did (the third).Crossing under the railway of Shinkansen and going out of Komine Tunnel, I could see Odawara Castle, one of the symbols of Odawara City, on the right (the fourth). In Ashigara Plain (between Odawara Station and Shin-matsuda Station), the rapeseed flowers were blooming (the fifth).Between Shin-matsuda Station and Shibusawa Station, the railway spreads in the valley between Oiso Hills and Tanzawa Mountains along Kawaoto River or Shijuhachise River. There is a famous photo spot, Shibusawa No.8 Crossing looking over Shobu No.2 Tunnel (the sixth).Near Sagami-ono Station, I saw Ono railyard and factory, at which the carriages receive maintenances (the seventh).Near Shin-yurigaoka Station, the railway of Tama Line closes from Tama Newtown area, on which 1000 Series 1754×6 set came (the eighth).The quadruple track section between Noborito Station and Yoyogi-uehara Station made me more excited because I could see more opposite-bound trains. One of those was 4000 Series 4066×10 set (the ninth).At 5:27 PM, the train arrived at Shinjuku terminal on time. Over the end of the railway, "Romancecar Cafe" is located.While travelling, I felt that Odakyu Romancecar carriages need the observation seatings to attract passengers. I want to go to Hakone again after the restoration of Hakone Tozan Line between Hakone-yumoto Station and Gora Station.