池上線の守り神
11日、東急池上線を撮影。列車(7000系電車)だけではなく、洗足池駅ホームの監視カメラとホーム柵・ホームセンサーを入れた1枚を。池上線の列車はワンマン運転を行っており、監視カメラとホーム柵・ホームセンサーは重要な役割を担っている。監視カメラで撮られた映像は、車両の運転台のモニター画面に表示して、運転士さんのホームの安全確認やドア開閉のボタン操作を手助けする。ホーム柵とホームセンサーは、列車との衝突・接触事故を防ぐ役割を担う。池上線のワンマン運転開始は1998(平成10)年のことであり、東急電鉄の駅にホームドアが設置し始めるよりも前のことである。そのため、池上線の駅にはホームドアではなくホーム柵が設置されている。しかし車両の側扉が来る位置には柵が設置されていないため、柵の線路側に障害物を検知するホームセンサーを設置している。列車接近時に人がセンサーよりも線路側にはみ出ると、列車は急停車する。側扉が閉まった直後に人がセンサーをはみ出して車両に近寄ると、近寄らないように注意喚起放送を流す。池上線の列車にとって、監視カメラとホーム柵・ホームセンサーは列車と利用客の安全を見守る、いわば「守り神」のような存在と言えよう。これら3つのおかげで池上線の列車は安全に走れるのである。I want to show a photograph of Tokyu Ikegami Line train with monitoring cameras, safety barriers, and obstacle sensors on a platform of Senzoku-ike Station.Because of the conductorless train services, the three work to keep safety for the trains and people.The cameras monitor the platform and support train drivers to check the timing for doors opening and closing.The safety barriers and obstacle sensors stand at the edge of the platform to protect people from the crash between the train. When Ikegami Line train started the conductorless operation in 1998, it was before the installation of platform gates on Tokyu Line stations. If a sensor works, the train stops with emergency brake when it arrives there or the announcement for warning people not to be by it when it departs.