小田急ロマンスカー 車内販売終了によせて
2021(令和3)年3月12日、小田急ロマンスカーの車内販売が終了した。感謝の気持ちを込めて、50000形電車に、かつての「走る喫茶室」の主力商品であった紅茶とクールケーキ、ミルクココアとプリンを配したイラストを描いた。それぞれ紅茶とクールケーキ(アイスクリームを巻いたロールケーキ)は三井農林(日東紅茶)担当列車の、ミルクココアとプリンは森永製菓・森永乳業(森永エンゼル)担当列車の人気メニューだった。小田急ロマンスカーの車内販売は、「走る喫茶室」と呼ばれたシートサービスに始まる。「走る喫茶室」は、1949(昭和24)年に日東紅茶を製造・販売する三井農林が紅茶のPRを目的にサービスを始めた、乗客が座っている座席まで紅茶や軽食をアテンダントさんが届けてくれるサービスである。1963(昭和38)年には特急列車の増発に伴い、三井農林1社では手が回らなくなったことから、森永製菓・森永乳業が「走る喫茶室」に新規参入する。この頃から、主に3100形電車で運行される列車は三井農林が、初代3000形電車で運行される列車は森永製菓・森永乳業がそれぞれ担当した。1982(昭和57)年以降、両者の担当車両・列車の区別はなくなった。しかし1991(平成3)年に小田急レストランシステムが沼津行きの「あさぎり」の車内でワゴン販売を開始したことと、ロマンスカーの通勤・ビジネス利用が増えたことから、日東紅茶が1993(平成5)年に、森永製菓・森永乳業が1995(平成7)年に「走る喫茶室」のサービスを終了させた。2005(平成17)年に運行を開始した50000形で運行される「スーパーはこね」「はこね」限定でかつての「走る喫茶室」を彷彿とさせるシートサービスが復活した。担当は小田急レストランシステムであった。しかし2016(平成28)年には、ダイヤ改正により50000形限定のサービスを継続させることが困難になったことから、再びワゴン販売に変更された。2021(令和3)年、COVID-19感染拡大による乗客の減少を受けて、ワゴン販売が終了。1949(昭和24)年の「走る喫茶室」開始から72年の歴史に幕を下ろす。緊急事態宣言発令による休業のため、事実上の最終営業日は同年1月7日だった。僕は1度、50000形のシートサービスを利用したことがある。アテンダントさんが注文を受けてから、車販カウンターへ注文したものを取りに行き、それらが届けられるまでのひとときのワクワク感が、ワゴン販売にはない楽しみだと思った。コンビニエンスストアなどの駅ナカ店舗が充実してきた分、車内販売を利用する人が近年少なくなってきているのだろう。JR東日本など小田急電鉄以外の鉄道事業者でも車内販売の縮小・終了が相次いでいることから、車内販売を利用できる列車・機会が今後ますます減っていくものとみられるだろう。I represent a picture featuring Odakyu 50000 Series Romancecar VSE with beverages and snacks because of the finish of the onboard wagon service on Romancecar.The onboard beverage and snack service had started in 1949 to advertise tea productions by Mitsui Norin (Nitto Tea). The attendants came and went between the passengers' seatings and counter. In 1963, Morinaga & Co., Ltd. also started the service because of the increase of the Romancecar operation. At that time, Nitto Tea mainly handled the trains for Hakone-yumoto operated by 3100 Series, and Morinaga did those by the first 3000 Series, which had continued until 1982.The Swiss roll with ice cream and tea with milk used to be the popular ones by Nitto Tea, and the custard pudding and hot chocolate used to be the one by Morinaga.However, Odakyu Restaurant System started the wagon service on "Asagiri" express for Numazu, and the service finished in 1995 because of the increase of commuting or business use passengers.In 2005, the service restarted on those for Hakone-yumoto operated by 50000 Series VSE by Odakyu Restaurant System, which had been in service until 2016.The infection of COVID-19 caused a decrease in passengers and finish of the wagon service. Because of the state of emergency, the service already finished on January 7th, 2021.When I travelled on 50000 Series, I ordered a lunch box and a cup of orange juice. I got excited while waiting for coming those, which the wagon service doesn't have.The more convenience stores or boxed lunch stands opened, the fewer passengers used the wagon service. Because the other railway companies finish or cut down the wagon service, the wagon-service-unavailable trains can increase.