|
テーマ:鉄道(23108)
カテゴリ:鉄道旅の記録
JR西日本381系電車国鉄特急色を撮影後、伯備線・宇野線経由で茶屋町駅へ。 381系国鉄特急色と共に僕が岡山で撮りたかった車両が、2023(令和5)年7月22日にデビューしたばかりの227系電車「Urara」。 227系自体は2015(平成27)年から下関総合車両所広島支所所属の車両が広島県・山口県内の山陽本線(福山駅~新山口駅間)、呉線、可部線で、2019(平成31)年から吹田総合車両所日根野支所所属の車両が奈良県・和歌山県内の桜井線、和歌山線、紀勢本線(和歌山市駅~新宮駅間)で運行されているが、2023(令和5)年には下関総合車両所岡山支所にも投入され、岡山県・広島県内の山陽本線(岡山駅~三原駅間)、伯備線(倉敷駅~総社駅間)、宇野線、瀬戸大橋線(岡山駅~児島駅間)で運行を開始した。僕は広島支所所属車両も、日根野支所所属車両も撮ったことがないため、岡山支所所属車両が僕が撮影する初めての227系である。 岡山支社所属車両は2両編成を組み、「Urara(うらら)」という愛称で呼ばれる。「Urara」という愛称の由来は「日差しが柔らかく、太陽がのどかに照っている様子」をあらわす言葉「うららか」で、岡山県と広島県備後エリアの豊かで穏やかな気候・風土を表現した色づかいとなっている。帯色は岡山のモモ、福山のバラ、尾道のサクラの花を表すピンク色を主体に、クリーム色、山吹色、オレンジ色、茶色の暖色系のグラデーションで「太陽の恵みや穏やかさ」を表現している。 この日はオカR1編成が宇野線(主に茶屋町駅~宇野駅間)のワンマン普通列車に、オカR2編成とR6編成が4両編成を組んで瀬戸大橋線(岡山駅~児島駅間)の普通列車として運行していた。 撮影後、僕はR2+R6編成の岡山行き列車に初乗車した。 After photographing 381 Series "Yakumo" in JNR livery, I went to Chayamachi Station on Uno Line and Seto-ohashi Line to shoot 227 Series "Urara". 227 Series has already been in service mainly in Hiroshima and Yamaguchi Prefectures, Sanyo Main Line (Fukuyama Station - Shin-yamaguchi Station), Kure Line, and Kabe Line, and in Nara and Wakayama Prefectures, Sakurai Line, Wakayama Line, and Kisei Main Line (Wakayamashi Station - Shingu Station). In 2023, 227 Series started its regular service in Okayama and Hiroshima Prefectures, Sanyo Main Line (Okayama Station - Mihara Station), Hakubi Line (Kurashiki Station - Soja Station), Uno Line, and Seto-ohashi Line (Okayama Station - Kojima Station). However, it was the first time I shot 227 Series. 227 Series in Okayama Area consists of a two-carriage set, and it is nicknamed "Urara". "Urara" comes after "Uraraka", a Japanese word which means weather on a pleasant spring day with soft sunshine. The five colours of lines on its body, pink, cream, bright yellow, orange, and brown, mean the weather in Okayama Prefecture and the gift of sunlight. Among the lines, the pink-coloured line shows the three flowers along Sanyo Main Line (peach blossom in Okayama, rose in Fukuyama, and cherry blossom in Onomichi). On that day, R1 set was in service on Uno Line, mainly between Chayamachi Station and Uno Station. R2 and R6 sets consisted of four carriages and were also in service on Seto-ohashi Line between Okayama Station and Kojima Station. After the shooting, I first travelled by R2 and R6 sets to Okayama. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
[鉄道旅の記録] カテゴリの最新記事
|