|
テーマ:鉄道(23102)
カテゴリ:鉄道旅の記録
3日目の11月25日は、JR四国予讃線伊予西条駅近くの四国鉄道文化館へ。 四国鉄道文化館は、2007(平成19)年に開館。予讃線の線路を挟んで北館と南館が建ち、両館の間は跨線橋で行き来できる。 まずは伊予西条駅の駅舎側に建つ北館から。北館の前には、西条市の隣、新居浜市出身の日本国有鉄道第4代総裁で「新幹線の父」と呼ばれる十河信二さん(1884 - 1981)の胸像が建立されている。 中に入ると、0系新幹線電車21-141号車のカットモデルと準鉄道記念物に指定されているDF50形ディーゼル機関車1号機が並んでお出迎え。両車を中心に四国の国鉄・JR線の列車で使用されたヘッドマークや国鉄時代の鉄道員が着用していた制服などが展示されている。 21-141号車、DF50形 1号機はともに車内見学が可能で、運転席にあるスイッチを操作して前照灯を点灯させることもできる。 螺旋階段を上がると、館内全体を見渡せる。 北館の隣には、十河信二記念館が建つ。「新幹線の父」と呼ばれる十河さんの生涯・功績を知ることができる。2階の窓からは伊予西条駅に発着する列車の姿も見ることができる。出身は隣の新居浜市だが、愛媛県尋常中学校東予分校(現在の愛媛県立西条高等学校)に在学したり、西条市の市長を歴任したことから、西条市とも縁が深い。西条市の名誉市民第一号にも選ばれている。十河さんがNHKのインタビューに応える貴重映像も館内のテレビで観ることができる。 続いては線路を越えた南館へ。 跨線橋「ぽっぽ橋」を下りてすぐ左側に、フリーゲージトレインGCT01-201号車が屋外展示されている。 南館館内には、C57形蒸気機関車44号機、キハ65形気動車34号車、DE10形ディーゼル機関車1号機の3両が展示されているほか、JR四国各線の風景を再現した鉄道模型ジオラマがあり、毎時00分と30分にジオラマショーが開催されている。 ジオラマを走る車両は、2000系気動車、8000系電車、キハ32形気動車「鉄道ホビートレイン」など。ジオラマでは伊予西条駅や瀬戸大橋などが再現され、夜になると花火が打ち上げられたり、満月が映し出されたりする演出も。 前回愛媛県を訪れた2007(平成19)年はまだ開館前だったことから、四国鉄道文化館は愛媛県を再び旅する時にはぜひとも訪れたかった。ジオラマの花火が打ち上がる演出は、僕がこれまで見てきたジオラマにはなかったもので、印象的だった。 On the third day of travel, November 25th, I visited Shikoku Railway Cultural Center near Iyo-saijō Station. The Center opened in 2007, consisting of the north and south buildings across the railway of Yosan Line. In the north building, shortened 0 Series Shinkansen and Class DF 50 diesel locomotive are exhibited. In the south building, a Class C57 steam locomotive, a Kiha 65 diesel carriage, a Class DE10 diesel locomotive, and a Gauge Changeable Train (open-air) are done, and a model train diorama is displayed. First, I visited the north one, on the same side as the exit of Iyo-saijo Station. In front of the Center, a bust of Shinji Sogō (1884 - 1981, famous as the fourth president of the Japanese National Railways (JNR) and "the father of Shinkansen") is displayed. In addition to the two carriages, the front signs of the old trains and the station staff uniforms in the period of JNR are displayed. Entering the interior and sitting on a seat of the driver's cab of the two carriages is available. The visitors can light the headlights of both carriages with a switch at the cab. Visitors can watch the overview of the north building from the top of the caracole. Next to the north building, Shinji Sogō Museum stands. His life, accomplishments, and a video of the interview to him, are shown. Though Sogo had been born in Niihama, the neighbouring city of Saijo, he was made an honorary citizen because he had graduated from a school in Saijo and had worked as the mayor of Saijo before in place of the JNR president. Crossing over the railway, I next visited the south building. The museums, Iyo-saijō Station, and Seto Ohashi Bridge on Seto Ohashi Line are copied and the model trains of 2000 Series diesel train (serving as "Uwakai" and "Ashizuri" limited express), 8000 Series electric train (serving as "Shiokaze" and "Ishizuchi" limited express), and Kiha 32 diesel train "The Railway Hobby Train", looking like 0 Series Shinkansen (serving as local trains on Yodo Line), are running in the diorama. The model train running show was held every 30 minutes. During the show, the fireworks and the moon were shown on the wall. I have wanted to visit the Center since it opened because my last travel to Ehime Prefecture was before the opening. Fireworks on the wall of the diorama were impressive because I hadn't seen them at the other museums. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Jan 16, 2024 10:08:20 PM
コメント(0) | コメントを書く
[鉄道旅の記録] カテゴリの最新記事
|