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テーマ:鉄道(23084)
カテゴリ:鉄道旅の記録
やながわ希望の森公園前駅から再び阿武隈急行線に乗車。今回の乗車車両は8100系電車A-17編成。 8100系は1988(昭和63)年の阿武隈急行線全線開通・電化と同時にデビューした。JR各社以外の普通鉄道用車両では初めての交流電車として登場したことが特筆される(普通鉄道以外ではそれ以前に神戸新交通8000形電車や大阪市交通局100系電車などがあった)。 車内はクロスシートがメインで一部ロングシートのセミクロスシート。かつて東北本線や磐越西線などで運行していた455系電車や717系電車を想像させる内装で、旅情を掻き立てる。 列車は福島盆地北部の田園地帯を走る。 二井田駅〜大泉駅間の車窓 車両基地が隣接する主要駅である梁川駅を過ぎたあたりから住宅が増え始め、保原駅付近からは農業地帯よりも住宅の中を走る区間が増える。 卸町駅~福島駅間の矢野目信号場で東北本線の線路と合流し、そこから福島駅までは東北本線と線路を共用する。 福島駅到着直前、建設中の山形新幹線の新アプローチ線が見えた。 列車は福島駅に到着。阿武隈急行線を完乗した。AB900系と8100系、新旧両方の車両に乗れたことも素晴らしい思い出になった。 From Yanagawa-kibonomori-koenmae [Yanagawa Kibo no Mori Park] Station, I restarted the travel on Abukuma Kyuko Line. This time, the train I boarded was 8100 Series, which has been in service since 1988 as the line's extension to Fukushima and electrification. It was also the first AC-acceptable carriage on a normal railway except those of JR's (before that Kobe New Transit 8000 Series and Osaka Municipal Transportation Bureau 100 Series as AGT carriages had already appeared). The transverse seatings for four were mainly laid out in 8100 Series. The interior resembles 455 Series and 717 Series on Tohoku Main Line or Banetsu West Line, which creates a nostalgic atmosphere. The train ran in the agricultural area north of Fukushima basin, but residences increased near Yanagawa Station. From Hobara Station, the train started to run in the residential area. Between Oroshimachi Station and Fukushima Station, the railway joined up with Tohoku Main Line. Before arriving at Fukushima Terminal, I could see the abuilding approach track of Yamagata Shinkansen. It was memorable to travel by both AB900 Series and 8100 Series. お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう
最終更新日
Sep 28, 2024 02:20:11 PM
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