コミュニケーションは受け手によって成立する
コミュニケーションは受け手によって成立するIt is the recipient who communicates.Unless there is someone who hears, there is no communication.There is only noise.One can communicate only in the recipients' language or in their terms.And the terms have to be experiencebased.We perceive, as a rule, what we expect to perceive.We see largely what we expect to see, and we hear largely what we expect to hear.The unexpected is usually not receiced at all.Communication always makes demands.It always demands that recipient become somebady, do something, believe something.It always appeals to motivation.If it goes against her aspirations, her values, her motivations, it is likely not to be recieved at all or, at best, to be resisted.Where communication is perception, information is logic.As such, information is purely formal and has no meaning.Information is always encoded.To be recieved, let alone to be used, the code must be known and understood by the recipient.This requires prior agreement, that is, some communication.[Management: Tasks,Responsibirities,Practices]Peter F. Drucker 「コミュニケーションを成立させるものは受け手である。 聞く者がいなければコミュニケーションは成立しない。 無意味な音波しかない。 コミュニケーションについては、四つのことがいえる。 第一に、人は知覚できるものしか知覚しない。 コミュニケーションは受け手の言葉を使わなければ成立しない。 受け手の経験に基づいた言葉を使わなければならない。 第二に、人は期待しているものだけを知覚する。 期待しているものを見、期待しているものを聞く。 期待していないものは受け付けない。 第三に、コミュニケーションは受け手に何かを要求する。 受け手が何かになること、何かをすること、何かを信じることを要求する。 それは常に、受けての気持ちに訴える。 したがってコミュニケーションは、それが受け手の価値観、欲求、目的に合致しないとき、まったく受けつけられないか抵抗される。 第四に、情報は論理の対象である。 形式であって意味はない。記号である。 受け手が記号の意味を知らなければ、情報は使われるどころか受け取られることもない。 情報が受け取られるには、送り手と受け手の間に、あらかじめ何らかの了解、すなわちコミュニケーションが存在しなければならない。」『マネジメント―課題・責任・実践』P.F.ドラッカー著受け手の立場になって、受けての言葉で、受けての価値観や欲求を理解してコミュニケーションを行ないます。