ショーン・コネリー氏追悼
ショーン・コネリー氏が10月31日に亡くなられた。享年90。 私はショーン・コネリー氏が出演した映画を何本観ているだろう? 数えてみた。記憶していたのは14本。この数が、ショーン・コネリー氏の経歴に照らして、多いか少ないかは分からない。しかし、その14本の作品のうち4本について私はかつて私の関心事にそった文章を書いている。「マーニー」「未来惑星ザルドス」「オリエント急行殺人事件」そして「薔薇の名前」である。「マーニー」はヒッチコック御得意の精神分析もの。ショーン・コネリー氏が演じたのは、盗癖のある女性に欲情する男(さりげなく、しかし明確に象徴的映像として捉えている)。「マーニー」の映像は、冒頭から性的象徴に充ちていた。こういう映像は日本映画にはほとんど見ない。むしろ日本映画にはフロイド精神分析的な性の象徴表現は皆無と言ってよいかもしれない。「未来惑星ザルドス」は、ショーン・コネリー氏が赤褌姿で男性性ムンムン。もちろんそれがこの作品の要である。文明逆転の「反世界」といわゆる我々の「既知世界」とが性で回転する。われわれの世界の「芸術作品」が、反世界ではガラクタ(映画の中では「dead;死物」という言葉が使われていた)として山積みされ、それをテート・ギャラリー所蔵作品で見せたのもおもしろかった。廃墟に乱雑に積み上げられ、裏返しにされた絵画のキャンヴァスにThe Tate Galleryと印字されているのが、一瞬見える。人類が培ってきた「美(芸術)」を美と理解するか否かが文明逆転(反世界)の証拠としてこの映画では示しているのであった。「オリエント急行殺人事件」。原作があまりにも有名すぎる。誰でもがすでに犯人を知っている。したがって、この映画が独立した推理映画作品として成立するのはきわめて難しかろうというのは、初めから分かっている。・・・と、私は感じた。出演俳優をすべて大スターでまとめあげたのは、けだしシドニー・ルメット監督の手腕だったにしてもだ。つまりすべて大スターにしなければ犯人が分かってしまうからなのだが大スターの顔見世興行のようなものだ。しかし全編のほぼ三分の二が列車内という(非映画的)空間を巧みに処理していたのも監督とキャメラマンの手腕。・・・とはいえ、観客が気がつこうが付くまいが、細部には見るべき考証のあとがあった。シンプロン・オリエント急行とタウロス急行の1929年頃のポスターが駅舎の雑踏の彼方にチラリと見えたりした。そして、この映画が、線路を行くオリエント急行も、その線路も、ほとんどすべてがセット撮影であることを知れば、見事と驚嘆するしかない。「薔薇の名前」は、推理映画というより中世ヨーロッパのキリスト教修道院内部のみごとな映像的解説である。宗派による教義の対立問題、修道院内の営み、初めに答ありきの異端裁判と残虐な拷問と処刑の実態、修道院が廃棄するゴミ同然の残飯を豚のように漁らなければならない民衆、食糧と性の取引、そして奇想好きな私にとって驚喜して観た図書館の迷宮(セット・デザイナーのダンテ・フェレッティ氏とチネチッタ撮影所に乾杯!)、写本制作の様子、その(映画美術家が小道具として制作した)細密装飾画写本の歴史的正確さ、等々。・・・これら壮大な結構をガッシリ受け止めていたショーン・コネリー氏! コネリー氏の出演作品は小説を原作とした映画も多い。007シリーズも原作ものだが、「ロシアより愛をこめて」のように映画そのものも面白かったが、じつは原作にはいたって特殊な注目すべき事が、さらりと書かれている。はたして気付いた読者・観客はいたのかどうか。(ここには私は書かないでおく) 以下は私が観たショーン・コネリー氏出演映画★「史上最大の作戦」1962、★「007 ドクター・ノオ」1962、★「007 ロシアより愛をこめて」1963、★「マーニー」1964、★「007 ゴールド・フィンガー」1964、★「未来惑星ザルドス」1974、★「オリエント急行殺人事件」1974、★「風とライオン」1975、★「薔薇の名前」1986、★「インディアナ・ジョーンズ/最後の聖戦」1989、★「レッド・オクトバーを追え!」1990、★「ロビン・フッド」1991、★「ライジング・サン」1993(*音楽;武満徹)、★「小説家を見つけたら」2000。 コネリー卿のご逝去を悼みます。RIP Sean Connery died on October 31st. 90 years old. How many moviea did I watch in which SeanConnery appeard? I counted it. I remembered 14films. I don't know if this number is many or few inthe light of Sean Connery's career. But for four ofthose 14 works, I once wrote sentences about somesubject that I was interested. They are "Marnie," "Zardoz," " Murder on the Orient Express," and "The Name of the Rose." "Marnie" is a psychoanalysis that Hitchcock isgood at. Sean Connery played a man who is lustfulfor a woman with kleptomanis (subtly captured asan image). "Marnie" was full of sexual symbols. I rarely see such images in Japanese movies. Rather, it may be said that there is nothing of such Froid-psychoanalystic sex symbol image in Japanese movies. "Zardoz" is a sultry sexcial masculine with Sean Connery wearing a red loincloth. Of course that is the essence of this work. The "anti-world" of civi-lization reversal and the so-called "known world" rotate by sexuality. It was also interesting to see that the "art works" of our world were piled up as junk (word "dead" in the film) in the anti-world. They were the works of the Tate Gallery. For a instant, you can see the printed letters of The Tate Gallery on the canvas of the painting, which was messed up in the ruins and turned inside out. Whether or not to under-stand the "beauty (art)" cultivated by humankind as beauty was shown in this movie as evidence of the reversal of civilization (anti-world). "Muder on the Orient Expless". The original novel is too famous. Everyone already knows theculprit. Therefore, it is known from the begin-ning that it would be extremely difficult for thisfilm to be established as an independent mysteryfilm. ... So I felt. It was the skill of director SidneyLumet that put together all the big stars. In otherwords, if he had not done to make them all big stars, the criminal will be known from the begin-ning. But I think it's like a show of big stars. However, it is also the skill of the director and the cameraman that almost two-thirds of the whole story skillfully handled the (antimovie-like) space inside was train. However, although the audience may not notice it, there was an interest-ing to see in the details. The posters of the Simplon Orient Express and the Tauros Express around 1929 were glimpsed far the crowds of the station building. And when I knew out that the Orient Express on the railroad track, and the railroad tracks are almost all set shots, I can'thelp but be amazed. "The Name of the Rose" is a spectacular visualcommentary inside a Christian monastery inmedieval Europe rather than a detective film. The issue of sectarian doctrine conflicts. Activ-ities in the monastery. The reality of hereticaltrials and cruel torture and executions. The people who have to hunt to eat the garbagesof leftovers discarded by the monastery like pigs. Exchang of food with sex. The labyrinth of the library (a toast! set designer DanteFerretti an d the Cinecitta studio!). The medivalmanuscripts. Although they were produced by the film artist as props, but I was surprised to see because of its historical accuracy of decora-tive manuscripts, etc. ... Sean Connery was exactry at anchor inthese magnifishant. Many of Sean Connery's works are based on novels. The 007 series based also the original novels. The movie itself was interesting, but like "From Russia with Love", the original is written a special noteworthy thing. But, I don't know whether any readers / spectators really noticed. (I don't write about it here.) I mourn the death of Lord Connery. RIP Tadami Yamada