サハリン鉄道改軌終了
●サハリン鉄道改軌終了 以前、サハリン鉄道旅行のブログでお伝えしましたが、当時工事中であった線路幅を日本式の1067㎜からロシアの1520㎜に変更する工事がこの度終了したとニュースで知りました。As I mentioned earlier on the Sakhalin Railway Travel Blog, I learned from the news that the work to change the track width under construction from Japanese style 1067 mm to Russian style 1520 mm has been completed.画像はネットより サハリンの鉄道は旅客輸送より貨物輸送がメインなので、ロシア本土から貨車をフェリーで輸送して来て、積み替えることなくサハリン島内に輸送できることを目的としていたのだ。Since Sakhalin Railway mainly transports freight rather than passengers, the aim was to transport freight cars from mainland Russia by ferry and transport them to Sakhalin Island without transshipment.工事は2003年から始まり、三線軌条用のPC(コンクリート)枕木に敷き直すことと、トンネルや橋梁の改修工事も並行して進められていた。Construction began in 2003, and re-laying on PC (concrete) sleepers for dual gauge and repair work for tunnels and bridges were underway in parallel. 旅客輸送密度が低いため1日10時間の運休や3か月間の運休をすることは日常的で、臨時の航空機やバス代行で対応していたようだ。Due to the low passenger transportation density, it is common to suspend operations for 10 hours a day or for 3 months, and it seems that temporary aircraft and bus services were used.貨物列車が走らないローカル線のソコル~ブイコフ間は廃線となった。The local line between Sokol and Buikov, where freight trains do not run, has been discontinued.また、この期間中に使用するために三線軌間可変動力台車のTG16Mディーゼル機関車が新製されたが、問題個所や工事の進捗が早くなったので5両のみとなった。In addition, the TG16M diesel locomotive, which is a three-line variable gauge power bogie, was newly manufactured for use during this period, but there were only five cars due to problems and the progress of construction was accelerated.代わりにT3M18AM形ディーゼル機関車が6両登場した。Instead, six T3M18AM diesel locomotives have appeared.このため富士重工製のA2気動車や2M62形も離脱となった。For this reason, the A2 diesel railcar made by Fuji Heavy Industries and the 2M62 type were also withdrawn.客車は台車を入れ替えれば使用できることなので使用していることだろう。Passenger cars can be used by replacing the dolly, so they are probably using it.ユジノサハリンスク駅構内に停まっていた日本製のD51蒸気機関車は駅横の博物館にでも移されキハ58と肩を並べていると思われる。The Japanese-made D51 steam locomotive that was parked inside Yuzhno-Sakhalinsk station is thought to have been moved to the museum next to the station and is on par with Kiha 58.日本統治時代からの鉄道施設や車両がついに淘汰されてしまうのだ。Railway facilities and rolling stock from the Japanese colonial era are finally eliminated.サハリン鉄道旅行の様子は2018年11月22日からのブログを参照してください。Railway facilities and rolling stock from the Japanese colonial era are finally eliminated.