大雄山線
●大雄山線 案外近場なのだが乗らない路線が小田原駅から出発している大雄山線である。The line that is unexpectedly close but not boarded is the Daioyama Line, which departs from Odawara Station.大雄山線は伊豆箱根鉄道の経営であるが、本線の駿豆線とは36.8㎞離れている。The Daioyama Line is operated by the Izuhakone Railway, but it is 36.8 km away from the main line, the Sunzu Line.大雄山線は1922年(大正11年)に道了尊へ参拝する鉄道として作られ、将来は山北まで延長し御殿場線に接続することも計画されていたようだ。The Daioyama Line was built in 1922 (Taisho 11) as a railway to worship Doryokuson, and in the future it seems that it was planned to extend to Yamakita and connect to the Gotemba Line.現在はJR小田原駅の隣に別駅舎があり、終点の大雄山駅まで全線単線で9.6㎞12駅となっている。Currently, there is a separate station building next to JR Odawara Station, and it is 9.6 km 12 stations on a single track to Daiyuzan Station, the final stop. 車両は東急車輛製の5000系3両7編成のみで、わかりやすい12分間隔の運転となっている。The vehicle is only a 5000 series 3-car 7 train made by Tokyu Vehicle, and it is operated at 12-minute intervals that are easy to understand.小田原駅を出発し、次の緑町駅から東海道本線の下をくぐる場所が半径100mと急カーブになっているため、車長20mの大型車両が入線できず18m車両となっている。Departing from Odawara Station and passing under the Tokaido Main Line from the next Midoricho Station, there is a sharp curve with a radius of 100m, so a large vehicle with a length of 20m cannot enter and it is an 18m vehicle.そのため駿豆線の20m車を流用することができない。Therefore, the 20m car on the Sunzu Line cannot be diverted. 大雄山駅構内には車庫はあるが検修工場が無いので、数年おきに実施する全般検査の時には駿豆線大場工場まで甲種回送しなければならないのだ。There is a garage inside Daiyuzan Station, but there is no inspection and repair factory, so at the time of general inspections that are carried out every few years, it is necessary to forward the class to the Oba Factory on the Susumu Line.ただし、渡り線は電化されていないので中間に控え車が入る。However, since the crossover is not electrified, there will be a waiting car in the middle.すぐに終点の大雄山駅に到着。Immediately arrived at Daiyuzan Station, the final stop.車庫に入っている黄色い車両は「コデ165形」で、1928年に鉄道省のモハ30166として川崎車輛で製造され、その後、相鉄でクハ2510として活躍し伊豆箱根鉄道に譲渡されモハ165となった。The yellow car in the garage is "Kode 165", which was manufactured by Kawasaki Vehicle as Moha 30166 of the Ministry of Railways in 1928, and then worked as Kuha 2510 at Sotetsu and transferred to Izuhakone Railway to become Moha 165. ..工事列車や甲種回送の電気機関車代用として使用されている。It is used as a substitute for electric locomotives for construction trains and deadheads.現在は茶色塗装となっている。It is currently painted brown.足柄山の金太郎が熊に乗っている像がある。There is a statue of Kintaro of Mt. Ashigara riding a bear.5501編成は「赤電」に、5504編成はイエローに、5505編成はミントグリーン塗装となった。The 5501 formation was painted "Akaden", the 5504 formation was painted yellow, and the 5505 formation was painted mint green.