伊豆高原駅(Izu-Kogen)
●伊豆高原駅(Izu-Kogen)城ケ崎海岸駅から下り坂を走ると、電車が沢山留置されている広い構内を持つ伊豆高原駅に到着する。If you drive downhill from Jogasaki Kaigan Station, you will arrive at Izu-Kogen Station, which has a large premises where many trains are detained.特急停車駅であり、伊豆急の本社、車両工場と車庫などが集まっている。乗務員の交代もここで行われる。It is a limited express stop, and is home to the Izukyu headquarters, rolling stock factories and garages. The change of crew is also done here. 伊豆高原駅の基本データは1961年12月10日(昭和36年)開業、伊東起点15.9㎞、標高63.7m、2代目駅舎、Wi-Fi、出札窓口2か所、待合室、自動券売機、ICカード入出場機、ICカードチャージ機、エスカレーター、エレベーター、コインロッカー、トイレ、ATM、売店、旅行案内所。The basic data of Izu-Kogen Station is Opened on December 10, 1961 (Showa 36), Ito starting point 15.9 km, altitude 63.7 m, 2nd generation station building, Wi-Fi, 2 ticket counters, waiting room, automatic ticket vending machine, IC card entry / exit machine, IC card Charge machines, escalators, elevators, coin lockers, toilets, ATMs, shops, travel information centers.ここの地名は八幡野であるが、開業時からオシャレなネーミングの「伊豆高原」を採用し、現在では富戸方面まで伊豆高原と名乗っているところもある。The name of the place here is Yawatano, but since its opening, it has adopted the fashionable name "Izu Kogen", and now there are places that call it Izu Kogen up to the Futo area.徒歩20分ほどで断崖絶壁の城ケ崎海岸の「橋立吊り橋」に行くことができる。A 20-minute walk will take you to the "Hashidate Suspension Bridge" on the Jogasaki coast, which is a precipitous cliff.以前の駅舎は、ホームを挟んで高原口と八幡野口と2ヵ所の駅舎がありここを行き交う小学生のために定期入場券が存在した。The previous station building had two station buildings, the plateau exit and the Yawatano exit, across the platform, and there was a commuter pass for elementary school students passing through here.大規模で駅ビル的な「やまもプラザ」の一角が駅舎で、飲食店やお土産店、ジオプラザ、クリニックなどのテナントが入っている。A corner of the large-scale station building "Yamamo Plaza" is the station building, which houses restaurants, souvenir shops, geo plazas, clinics, and other tenants.駅前には足湯「御美足の湯」とタクシー乗り場、バス乗り場がある。In front of the station, there is a footbath "Omiasi-no-Yu", a taxi stand, and a bus stand.ホームは2面3線で基本的に1番線、2番線は下り列車、3番線は上り列車となっている。The platform has 2 sides and 3 lines, and basically the 1st and 2nd lines are down trains and the 3rd line is up trains.また、JR伊東線乗入列車はここで3両から6両に増結や分割を行っている。In addition, the JR Ito Line boarding trains are being added or split from 3 cars to 6 cars here.伊東寄りには保存車両となった100系電車「クモハ103号車」と下田寄りには北海道遠征に使用する電源車「マニ502186号車」が留置されている。The 100 series train "Kumoha No. 103", which has been preserved, is detained near Ito, and the power supply car "Mani 502186" used for the Hokkaido expedition is detained near Shimoda.もうすぐ桜満開の時期がやってくる。The time for cherry blossoms to be in full bloom is coming soon.続く・・・